فرانسه، آرامش قبل از طوفان صف‌آرایی 89 هزار نظامی مقابل معترضان


امروز شنبه قرار است جنبش ضد سرمایه‌داری جلیقه زردها بار دیگر به خیابان‌ها بیایند. هفته گذشته و بعد از شورش‌های روز شنبه که خبرگزاری‌ها آن را با شورش‌های دانشجویی 1968 فرانسه مقایسه کرده بود، دولت ماکرون که  نگران شده بود، ابتدا اعلام کرد قانون افزایش مالیات بر سوخت را برای سه ماه به حالت تعلیق درآورده است. با این امید که جلیقه زردها کوتاه بیایند. اما آنها اعلام کردند اعتراض‌ها ادامه پیدا خواهد کرد چون خواسته‌هایشان فراتر از این حرف‌هاست. در ادامه رئیس‌جمهور فرانسه دوباره عقب‌نشینی کرد و رسما برنامه افزایش مالیات بر سوخت را لغو کرد. یکی از مقامات کاخ الیزه دراین‌باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته: «امانوئل ماکرون، تصمیم گرفت تا برنامه افزایش مالیات بر سوخت خود را رها کند. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر نیز به قانونگذاران فرانسوی  گفت افزایش مالیات بر سوخت در حال حاضر از بودجه سال ۲۰۱۹ میلادی خارج شده است: «رئیس‌جمهوری تصمیم گرفت به جای تعلیق این طرح آن را کاملا حذف کند.» اما علی‌رغم این عقب‌نشینی دوباره، جلیقه‌ زردها اعلام کردند، روز شنبه(امروز) پرده دیگری از این اعتراضات را به نمایش خواهند گذاشت و یکی از رهبران جلیقه زردها از آنها خواست که در شرایط ضعف دولت برای پیشبرد دیگر درخواست‌های خود از جمله افزایش حداقل دستمزد استفاده کنند و به خیابان‌ها بیایند. روز چهارشنبه هم‌چنین بزرگترین اتحادیه کشاورزان فرانسه اعلام کرد: «در چند روز آتی اعتراضات ضد دولتی را به دنبال درخواست اتحادیه‌های کامیون‌داران و حمل‌ونقل برای برگزاری یک اعتصاب، آغاز خواهند کرد.»
فرانسه پادگان نظامی شد
اما در شرایطی که معترضان حاضر به عقب‌نشینی نشده‌اند، دولت فرانسه از ترس تکرار شنبه سیاه هفته گذشته اعلام کرد هزاران پلیس و نیروهای امنیتی را در سراسر کشور مستقر خواهد کرد. نخست‌وزیر فرانسه در همین زمینه گفت: «ما با افرادی مواجه هستیم که نه برای اعتراض، بلکه برای تخریب به خیابان‌ها می‌آیند و نمی‌خواهیم دست آنان را برای این کار باز بگذاریم.» او اعلام کرد فردا(امروز شنبه) 89 هزار نیروی امنیتی در سراسر فرانسه مستقر خواهند شد که 8000 تن از آنها در پاریس انجام وظیفه خواهند کرد و خودروهای زره‌پوش نیز در این شهر به خیابان‌ها خواهند آمد.پیش از این اعلام شده بود 65 هزار نیروی امنیتی در تظاهرات حاضر خواهند شد. فیلیپ این را هم گفت که حدود 10 خودروی زره‌پوش متعلق به ژاندارمری نیز در این تظاهرات به کار گرفته خواهد شد. خبرگزری رویترز نیز گزارش داده از سال 2005 تاکنون این نخستین بار است که چنین خودروهایی در جریان تظاهرات در خیابان‌های پاریس حاضر خواهند شد. از سوی دیگر روز پنج شنبه برخی منابع خبری‌ گزارش دادند که شاهد حرکت نیروهای ارتش فرانسه به سوی این شهر بوده‌اند. فعالان فضای مجازی تصاویری منتشر کرده‌اند که حرکت خودروهای ارتش فرانسه به سوی پاریس را نشان می‌دهد.
پاریس تعطیل می‌شود


جدای از استقرار هزاران نیروی امنیتی، پلیس و ارتش در خیابان‌های پاریس گزارش‌ها حاکی است مسئولان از ترس آشوب‌ها دستور تعطیلی ده‌ها موزه، مکان توریستی و رستوران از جمله برج ایفل و موزه لوور را در روز شنبه صادر کرده‌اند. پلیس فرانسه به مغازه‌داران منطقه «شانزلیزه» نیز توصیه کرده روز شنبه مغازه‌های خود را باز نکنند. نخست‌وزیر فرانسه گفته کشور برای حفظ نظم هرکاری که در توان دارد، انجام می‌دهد. 6 مسابقه فوتبال نیز لغو شده‌اند. مقامات پاریس همچنین درخواست کرده‌اند که هر چیز قابل پرتاب در 15 منطقه‌این شهر از سطح خیابان جمع‌آوری شود. نگرانی‌هایی از حضور گروه‌های راست افراطی، هرج‌ومرج طلب‌ها و گروه‌های ضد کاپیتالیسم نیز در این تظاهرات وجود دارد.دولت فرانسه همچنین در نظر دارد نیروهایی را که مسئول گشت‌زنی‌های ضدتروریستی هستند به حفاظت از ساختمان‌های عمومی بگمارد.
حمایت ۷۲ درصدی مردم از جلیقه زردها
اعتراضات جلیقه‌ زردها در هفته‌های گذشته موجی از ناآرامی، خشونت و تخریب را در شهرهای مختلف به ویژه پاریس به همراه داشت.تاکنون در این اعتراضات 4 نفر کشته شده و نزدیک به 4 هزار نفر نیز زخمی یا دستگیر شده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ۷۲ درصد از شهروندان فرانسوی از اعتراضات جلیقه‌ زردها حمایت می‌کنند. طبق یک نظرسنجی دیگر ۷۸ درصد فرانسوی‌ها موافقت دولت با تعلیق یک ساله افزایش بهای سوخت را ناکافی دانسته و معتقدند که هزینه‌های زندگی افزایش خواهد داشت. از سوی دیگر با شدت گرفتن اعتراضات به سیاست‌های اقتصادی دولت، نمایندگان احزاب سوسیالیست، کمونیست و نیز نمایندگان حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» خواستار استیضاح دولت فرانسه شده‌اند. این سه حزب، اصلی‌ترین احزاب سیاسی اپوزیسیون فرانسه از جناح چپ هستند.بر اساس قوانین فرانسه درخواست رای عدم اعتماد به دولت باید در کمتر از 48 ساعت بعد از ثبت، برای رأی‌گیری به صحن پارلمان آورده شود. شهردار پاریس نیز خسارات ناشی از این اعتراضات را که از چند هفته پیش آغاز شده، بین سه تا چهار میلیون یورو برآورد کرده است. به گفته وی اعتراضات خیابانی فرانسه را تقریبا در وضعیت اضطرار اقتصادی قرار داده است.فدراسیون حرفه‌ای آنیا نیز از «پیامدهای منفی و برگشت‌ناپذیر» اعتراضات اخیر بر‌اشتغال در فرانسه ابراز نگرانی کرده و خاطر نشان ساخته در این مقطع زمانی که به جشن‌های پایان سال نزدیک می‌شویم، بیم آن می‌رود که اعتراضات و آشوبها میلیاردها یورو به شرکتها ضرر بزند.