هم اصلاح و هم اصرار

آفتاب یزد- گروه سیاسی: صبح دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره (cft)، اتفاقی که البته بازهم با حاشیه‌هایی همراه بود، اما در نهایت مجلسیان نخستین بند از ایرادات شورای نگهبان به Cft که پیشتر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اصلاح شده بود، را در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند.
با تصویب این بند از CFT، بند مذکور به شورای نگهبان خواهد رفت.
آن طور که تسنیم می‌نویسد؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گزارش خود درباره بند دوم از ایرادات شورای نگهبان به لایحه جنجالی CFT، بر مصوبه اول مجلس اصرار کرده بود.
نمایندگان مجلس این بندها را با ۱۳۴ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن، به تصویب رساندند.


اقدام روز گذشته مجلس در حالی صورت گرفت که علاوه بر حواشی مانند تلاش مخالفان CFT برای آبستراکسیون در زمان رای‌گیری، درگیری‌هایی نیز میان صورت گرفت که یکی از آنها جدال لفظی قاضی‌پور و پزشکیان در مجلس بود. نادر قاضی پور در اخطاری مستند به اصل ۱۵۳ قانون اساسی و در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم گفت:«هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر شئون کشور شود ممنوع است. اجازه دهید مخالفان و موافقان به‌اندازه حرف بزنند تا ملت بدانند و بشنوند تا نترس‌ها و مردان شجاع چه کسانی هستند و افراد ضعیف‌النفس هم مشخص شوند.»
اظهارات قاضی‌پور واکنش برخی از نمایندگان را نیز در پی داشت. از جمله پروانه مافی در تذکری مستند به ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت: «آقای قاضی پور با چه اجازه‌ای بیش از نیمی از نمایندگان مجلس اعم از زن و مرد را به بی‌شجاعتی، ترسویی و صفاتی که در نطقتان داشتید متهم می‌کنید.»
اما در واکنش به اظهارات قاضی پور پزشکیان با بیان این که سیاست‌های غلط ما عامل فقر و گرسنگی و بدبختی است، گفت:«ترسو کسانی هستند که از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند.»
آن طور که «انتخاب» می‌نویسد؛ مسعود پزشکیان اظهار کرد:« بحث آقای قاضی‌پور توهین بود. این که ما فکر کنیم ما نترس هستیم و دیگران ترسو هستند گذشته و سابقه افراد مشخص است که چه کسی در جبهه بوده و شهید داده و اسیر شده و چه کسی خواب بوده است. این که ما جو را به گونه‌ای نشان دهیم که برخی ترسیده‌اند، این حرف‌ها در مجلس مسخره است.»
این اظهارات در حالی صورت گرفت که علی لاریجانی رئیس مجلس نیز دراین جلسه اعلام کردکه «رهبری مخالف بررسی CFT در مجلس نبودند.»
حمشت‌ا... فلاحت پیشه رئیس کمسیون امنیت ملی نیز بیان کرد که کمیسیون امنیت ملی ایرادات شورای نگهبان به CFT را با نظر اجماعی رفع کرده است.
بر این اساس بخشی از لایحه CFT مجددا به شورای نگهبان ارجاع می‌شود و بخش دیگری که مجلس بر آن اصرار کرده به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.