وام ازدواج فقط کفاف خرید یخچال را می‌دهد!

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: افزایش سن ازدواج شاید به خودی خود یک معضل اجتماعی به شمار بیاید اما عواملی موجب این رخداد می‌شوند که شاید در نگاه اول تاثیر بسزایی در شکل گیری این معضل اجتماعی نداشته باشند اما وقتی کمی ریزبینانه موضوع را مورد کاوش قرار دهید متوجه می‌شوید که چه عواملی دست به دست هم داده و این معضل را رقم زده‌اند؛ پای درددل جوانان که بنشینیم اولین موضوعی که باعث می‌شود آن‌ها‌ از ازدواج پا پس بکشند، افزایش قیمت و گرانی است؛ جوانان معتقدند که برای شروع یک زندگی با در نظر گرفتن مراسم ازدواج، حتی اگر همه چیز در حد معمولی برگزار شود نیاز به مبلغ بالایی هزینه است و حتی فکر کردن به این موضوع هم باعث می‌شود که عطای ازدواج را به لقایش ببخشند و زندگی مجردی را برگزینند! در این بین برای رفع این مشکل ساز و کاری تحت عنوان وام ازدواج در نظر گرفته شده اما جالب است بدانید که با اینکه بر قیمت اجناس، مسکن و همه اقلام اولیه مربوط به یک زندگی ساده روز به روز افزوده می‌شود اما وام ازدواج همچنان بر پاشنه 15 میلیونی خود
باقی است!

> وامی که به پروسه اداری اش نمی‌ارزد!


همه ساله یکی از موارد جذاب برای زوجین جوان در بودجه‌های پیشنهادی دولت، تعیین میزان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج است، به طوری که وقتی دو سال پیش تسهیلات ازدواج از سه میلیون تومان برای هر یک از زوجین به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد موجی از شور و نشاط در بین جوانان دم بخت پدید آمد! پس از آن هم که وام ازدواج به 15 میلیون تومان رسید جوانان بیشتری ترغیب به زندگی مشترک و گرفتن وام ازدواج شدند اما در سال‌ها‌ی اخیر، وقتی پای قیمت‌ها‌ی نجومی به میان آمد و ارزش ریال متزلزل شد این جذابیت جای خود را به نگرانی داد؛ نگرانی از این که چه باید کرد؟ در سال جاری با روند صعودی قیمت‌ها‌، خیلی از جوانان معتقدند که 15 میلیون تومان دردی از آن‌ها‌ دوا نمی‌کند و به پروسه‌ها‌ی اداری‌اش نمی‌ارزد!

> شروع زندگی با دفترچه قسط!
مجید و سارا دو جوانی هستند که تنها 6 ماه از زندگی زناشویی آن‌ها‌ می‌گذرد، آن‌ها‌ از گرفتن وام ازدواج پشیمانند و می‌گویند: «شروع زندگی ما با دفترچه قسط وام ازدواج شروع شد، وامی که اصلا نفهمیدیم کجا خرج شد! آنقدر مبلغش کم و ناچیز بود که در همان ابتدا از گرفتنش پشیمان شدیم چون هیچ دردی از ما دوا نکرد! هزینه‌ها‌ی جشن عروسی ما تقریبا 60میلیون تومان شد، تازه بدون در نظر گرفتن پول پیش خانه و خرج سفر ماه عسل! با در نظر گرفتن اینها که نزدیک به 150میلیون خرج کردیم! فقط 50میلیون پول پیش خانه‌مان شد با این که خانه ما بالای شهر نیست و در یک محله وسط شهر زندگی می‌کنیم و تازه صاحبخانه کلی سرمان منت گذاشت که چون تازه عروس و داماد هستید به شما تخفیف می‌دهم!»
مجید می‌گوید: «وقتی در پروسه ازدواج می‌افتی اصلا نمی‌فهمی این خرج‌ها‌ از کجا تراشیده می‌شود و پول‌ها‌ چگونه خرج می‌شود بعد که به خودت می‌آیی می‌بینی تو ماندی و دفترچه قسط و کرایه خانه و پول آب و برق و تلفن و خرج‌ها‌ی زندگی! هر چقدر هم که صبح تا شب تلاش کنی باز هم نمی‌توانی چاله چوله‌ها‌ی زندگی ات را پر کنی! من و همسرم هر دو شاغل هستیم و اما حقوق هر دوی ما به 3میلیون تومان نمی‌رسد و حالا ماهی تقریبا 300هزار تومان قسط می‌دهیم و یک میلیون و پانصدهزار تومان هم اجاره خانه می‌دهیم! با پول شارژی که هر ماه پرداخت می‌کنیم نزدیک به 2میلیون تومان هزینه می‌شود و من و همسرم با 500 هزار تومان ماه را سر می‌کنیم!»

> پروسه طولانی ازدواج ما را منصرف کرد
احمد و سمانه نیز دو زوج دیگری هستند که سال گذشته ازدواج کردند و به خانه آرزوهایشان رفتند؛ آن‌ها‌ معتقدند پروسه گرفتن وام ازدواج به قدری طولانی و خسته کننده بود که از گرفتن آن منصرف شده‌اند. آن‌ها‌ می‌گویند:« وقتی خواستیم برای گرفتن وام ازدواج اقدام کنیم پروسه آن به قدری طولانی و طاقت فرسا بود که پشیمان شدیم، مهمترین مشکل این بود که نیاز به ضامن کارمند داشت که کسر از حقوق بدهد و یا یک کاسب که جواز کسب بیاورد!»
سمانه می‌گوید:« برادرم 6 ماه قبل از من ازدواج کرد، او وام ازدواج گرفت و از این بابت خیلی ناراضی بود چون می‌گفت مبلغش به دوندگی‌ها‌یش نمی‌ارزد! تازه قسط آن هم به خرج و مخارج زندگی اضافه می‌شود و غوز بالا غوز است! برادرم 6 نفر را برای ضمانت برده بود و بانک در آخر به زور یکی از آن‌ها‌ را پذیرفته بود!»
احمد می‌گوید: «واقعا نمی‌ارزد این همه تلاش کنی! زمانی که ما ازدواج کردیم تازه وام ازدواج 10میلیون شده بود و خیلی‌ها‌ برای گرفتن وام اقدام می‌کردند اما حالا اگر 30 میلیون هم وام ازدواج بدهند باز هم نمی‌ارزد! الان توی این گرانی این پول‌ها‌ که پولی نیست! مثلا با 15 میلیون تومان چکار می‌خواهند انجام دهند؟ حتی یک وسیله خانه هم نمی‌شود با آن خرید!»
> قیمت‌ها‌ صعود می‌کند
و ارزش وام ازدواج رو به نزول است
قیمت‌ها‌ در حال افزایش هستند اما وام ازدواج همچنان بر 15 میلیون باقی است! با یک چرخ در بازار متوجه می‌شوید که قیمت وسایل خانگی تا چه حد افزایش یافته است، برای مثال قیمت یک یخچال معمولی ساخت ایران بین 11 تا 13میلیون یا قیمت یک تلویزیون معمولی مارک ایرانی بین 4تا 6میلیون تخمین زده می‌شود! با این اوصاف با وام ازدواج تنها می‌توان یک یخچال برای جهیزیه عروس تهیه کرد! این در حالی است که یک جشن ازدواج ساده در حال حاضر با تخمین قیمت‌ها‌ بین 40تا 50میلیون تومان هزینه دارد یعنی 2تا 3برابر مبلغ دریافتی از وام ازدواج! با این حال مبلغ 15میلیون تومان چه دردی می‌تواند از جوانان دم‌بختی که در شرف ازدواج قرار دارند درمان کند؟

> پیچ و خم‌ها‌ی گرفتن وام ازدواج!
این را باید در نظر گرفت که تنها تا یک سال پس از تاریخ عقد وام ازدواج به زوجین تعلق می‌گیرد و پس از گذشت یک سال در صورتی که زوج اقدام به دریافت وام ازدواج نکرده باشند، وام به آن‌ها‌ تعلق نمی‌گیرد! این در حالی است که صف بانک‌ها‌ برای گرفتن وام ازدواج به قدری طولانی است که برخی از زوج‌ها‌ی جوان می‌گویند بیش از یک سال در نوبت بانک بودند! این را هم در نظر داشته باشید که تنها برای ازدواج اول زوجین وام ازدواج به آن‌ها‌ تعلق می‌گیرد یعنی در صورتی که یک نفر جدا شده باشد یا همسرش به هر دلیلی فوت کرده باشد، فارغ از سن و سال او که حتی ممکن است خیلی جوان باشد، وام ازدواج به او تعلق نمی‌گیرد!
سن ازدواج روز به روز بالا می‌رود چون جوانان توانایی تامین مالی ازدواج و یک زندگی را ندارند و راه حل‌ها‌ی پیشنهادی برای حل این مشکل نیز مربوط به زمان حال که قیمت‌ها‌ روز به روز افزایش می‌یابد، نیست! بهتر است مسئولین تا آن قشر از جوانانی که تمایل به ازدواج دارند و از این کار منصرف نشده‌اند راه حلی بیندیشند.