تمجید زیباکلام از دوچرخه‌سواری حناچی

آفتاب یزد- گروه شبکه: «پیروز حناچی» شهردار تهران که پیشتر نیز با مترو و اتوبوس در محل کار خود حاضر شده بود، به مناسبت روز سه‌شنبه‌های بدون خودرو با دوچرخه به محل کارش رفت. این کار او با انتقاد و تاییداتی همراه بود، برخی این حرکت را پوپولیستی خواندند و برخی در پاسخ گفتند فرهنگ سازی در اجتماع نیازمند کار سمبلیک، نمایش و پوپولیسم است.
یکی از این منتقدین، «صادق خرازی» دیپلمات پیشین ایران و دبیرکل حزب ندای ایرانیان است که در صفحه اینستاگرامی‌خود نوشت: «خدا کنه عوام‌فریبی‌های هیجانی پایان بگیرد. روزی نخست وزیر یک کشور اروپایی دیر به پارلمان رسید و در اعتراض نمایندگان گفت: نخست وزیر شما مشغول واکس زدن کفش‌ها‌یش بود به این نخست‌وزیر بایست افتخار کنید. رندی از نمایندگان مجلس گفت: خاک بر سر کشور و نخست وزیرش که کشورمان را علاف ۲ لیر پول و پرداخت آن کرده است. مرد حسابی پول واکس کفش تو را می‌دهیم کشور را که در زمان جنگ است درست اداره کن.
جناب شهردار لطفا به داد شهر و حرمان‌ها‌یش، به داد مردم و گرفتاری ایشان برسید بدنبال این عوام. ..‌ها‌ نباشید. اگرخوب کار کنید مردم نیک داوریتان می‌کنند. »
غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران که حزب او خواهان شهردار شدن محسن‌ها‌شمی‌بود نیز در نقد توصیه گونه‌ای، نوشت: «ای‌کاش آقای حناچی صبح زود بدون ترافیک با ماشین به دفتر کارش می‌رفت؛ پیگیری و تلاش می‌کرد که صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو ملحق شود که صدها هزار مسافرمترو راحت‎تر وسریع‌تر برسند و ده‌ها هزار اتومبیل کمتر بیرون بیایند.» حناچی از ابتدای شروع مسئولیت خود با انتقادهایی روبرو بود تاجایی که «عبدالله گنجی» در جایی به دفاع ازاو پرداخت و نقد‌ها را قضاوت، نیت خوانی و قصاص قبل از جنایت خواند و گفت معلوم نیست با خودمان چند چند هستیم. اما شهردار تهران که زمان زیادی از تکیه‌اش بر صندلی ساختمان خیابان بهشت نمی‌گذرد تاکنون نسبت به این نقدها هیچ عکس‌العملی نشان نداده است و به نظر می‌رسد تلاشش، تمرکز برشهرداری، فرهنگ سازی و سامان‌دادن به اوضاع نابسامان شهر است.



> کار حناچی درست بود
صادق زیباکلام عضوهیات علمی‌دانشگاه تهران و تحلیگر سیاسی در واکنش به پوپولیسم خواندن رفتار شهردار تهران گفت: ما تعریف مشخصی از پوپولیسم نداریم که بگوییم بر اساس آن تعریف، ملاک ومعیا‌رها، کار شهردار تهران عوام فریبی بوده است.
شهردار تهران در روزی که به اسم سه‌شنبه‌های پاک معروف است با دوچرخه درمحل کار خود حاضر شده است؛ در آن روز از شهروندان خواسته می‌شود تا جایی که می‌توانند از آوردن اتومبیل خودداری کنند و به آنها پیشنهاد داده می‌شود با وسایل نقلیه عمومی‌در محل کار خود حاضر شوند و همچنین آنهایی هم که می‌توانند، با دوچرخه به محل کار خود بروند؛ آقای حناچی هم به عنوان شهردار این کار را انجام داده است.
این استاد دانشگاه با اظهار اینکه در میان مسئولان، شهرداراولین کسی است که از او انتظار انجام این کار می‌رود، افزود: از استاندار، وزیر اقتصاد، وزیر راه وترابری، رییس بانک مرکزی هم انتظار می‌رود اما عقلا و منطقا بیشترین انتظار از شهردار است و در مرتبه بعدی از اعضای شورای شهر، بعد از آن رییس سازمان محیط زیست و مراتب بعدی از دانشگاهیان، هنرمندان، ورزشکاران وغیره این انتظارات وجود دارد.

> با این نگاه می‌توانیم هر حرکتی را
پوپولیسمی‌بنامیم
زیباکلام ضمن اظهار مخالفت با نظرات کرباسچی و خرازی، گفت: ممکن است از یک وجه کارآقای حناچی تاویل و تفسیر پوپولیستی شود اما اگرما برسرهر حرکت صحیح و منطقی با چماق پوپولیسم بکوبیم، پس آنوقت که من در زلزله کرمانشاه پول جمع کردم یا آن فردی که عزاداری می‌کند و عکسش زمانی که در هیات عزاداری است منتشر می‌شود هم حرکتی پوپولیستی انجام داده‌ایم؛ اگر همین‌گونه به جلو برویم هر حرکتی مردمی‌را می‌توانیم تحت عنوان پوپولیست، محکوم کنیم.
این تحلیل‌گر سیاسی گفت: ممکن است که نیت آقای حناچی واقعا پوپولیستی بوده باشد، اما ما نمی‌توانیم نیت خوانی کنیم و مجبور هستیم که بگوییم به عنوان شهردار از ایشان این عمل انتظار می‌رفت و کاری درست بوده است. زیباکلام با اشاره به سوابق حناچی در شهرداری و معاونت وزارت راه و شهرسازی، گفت: او را به عنوان مسئولی که گرایشات پوپولیستی دارد نمی‌شناسم، نه‌تنها من، بلکه اساسا در سطح جامعه آقای حناچی به عنوان یک آدم خیلی جدی و مسئولیت‌پذیر شناخته می‌شود و تاکنون کارها و اقدامات پوپولیستی از ایشان دیده نشده است. بنابراین برخلاف آنچه که آقایان کرباسچی و خرازی می‌گویند، رفت و آمد حناچی با مترو، دوچرخه یا بی‌آر‌تی بر سر کار را باید حمل بر صحت کرد.

> کار شهردار پوپولیستی نیست
این استاد دانشگاه گفت: ما زمانی می‌توانیم رفتن شهردار با دوچرخه به محل کارش را پوپولیستی بنامیم که در آینده توجه و اقدامی‌از آقای حناچی به عنوان شهردار در جهت توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش سرانه‌ی فضای سبز و چگونگی گسترش پارک‌ها، کمتر شدن مصرف پلاستیک شهرداری و اهمیت هوای سالم نبینیم.
اما اگر واقعا شهرداری است که مسائل سبز برایش مهم است، اینکه با دوچرخه به سرکار برود پوپولیستی نیست. زیباکلام در پاسخ به اینکه آیا فرهنگ سازی نیاز به پوپولیسم و کار سمبلیک دارد، گفت: من خیلی‌ها را می‌شناسم که با افتخار می‌گویند ما هیچ وقت سوار وسایل نقلیه عمومی‌نشده ایم.
حتی فرزندان من اگربخواهند جایی بروند هیچ‌وقت با وسایل نقلیه عمومی‌رفت و آمد نمی‌کنند بلکه با تاکسی، آژانس یا اتومبیل شخصی خودشان می‌روند.
او افزود: خیلی‌ها‌ مثل فرزندان صادق زیبا کلام هستند که استفاده از مترو، اتوبوس شرکت واحد و بی‌آرتی را کار باکلاسی نمی‌دانند پس استفاده از وسایط نقلیه عمومی‌باید فرهنگ‌سازی شود.

> پس وظیفه خودمان چه می‌شود؟
این استاد سیاسی دانشگاه تهران با عنوان اینکه هنوز زمستان نشده آلودگی هوای تهران دمار از روزگار مردم درآورده است، گفت: مسئولان هزارو یک اولویت دیگر دارند و نمی‌رسند کاری کنند که ما اینقدرهوای ناسالم استنشاق نکنیم! اما خودمان چه؟ خودمان که داریم در این هوا زندگی می‌کنیم وظیفه نداریم کاری انجام دهیم؟! ما هیچ مسئولیتی نداریم و فقط باید چشم انتظار حرکتی از سوی حکومت باشیم؟!