نسل آینده با ارث ما درگیر خواهند بود!

به نظر من در رابطه با آلودگی هوا و تمهیداتی که برای آن اندیشیده می‌شود، اگر برنامه‌های ما کوتاه‌مدت هم باشد به شرط اثرگذاری می‌تواند مشکلی از مشکلاتمان را حل کند. متاسفانه ما در عرصه آلودگی هوا وضع‌مان وخیم است و با کارهایمان سرزمین خود را تخریب کرده‌ایم. دولت‌های پیشرو جهان هم نتوانسته‌اند از مشکلات زیست محیطی مثل آلودگی هوا جان سالم به در برند به طوریکه کشوری مثل فرانسه در سالیان گذشته برای مقابله با این وضعیت مجبور به وضع طرح زوج و فرد خودروها در پاریس شد.
یکی از دلایل عمده آلودگی هوا در کشور ما و دیگر نقاط جهان، افزایش خودروها و کارخانه‌های آلاینده است و این موضوع دولت‌ها را مجبور کرده تا در کوتاه‌مدت اقدامات موثری انجام دهند. البته طرح‌هایی مثل زوج و فرد خودروها هم موثر است و ما تاثیر این کاهش خودروهای شخصی را در سطح شهر در ایام تعطیل مثل عید نوروز مشاهده می‌کنیم. طبق تحقیقات حدود 85درصد آلاینده‌ها مربوط به اتومبیل‌های شخصی است و 15درصد دیگر هم مربوط به موتورسیکلت‌ها و کارخانه‌های اطراف تهران است. بنابراین هنگام کاهش اتومبیل‌ها با کاهش آلودگی نیز روبه‌رو هستیم.
متاسفانه در کشور ما نه فرهنگ‌سازی درستی در این خصوص صورت گرفته است و نه تنبیه موثری برای آلاینده‌‌ها صورت می گیرد. ما وقتی اثر تنبیه را می‌بینیم که خیلی از خودروها به‌دلیل ترس از جریمه شدن به علت نداشتن معاینه فنی، در مقابل جایگاه‌های معاینه فنی صف می‌کشند!
کنترل آلاینده‌ها می‌تواند در به وجود نیامدن وضعیت وارونگی هوا کمک‌کننده باشد.
متاسفانه هر سال با وضعیت وارونگی هوا مواجه هستیم، وقتی که هوای گرم به سمت بالا صعود می‌کند و می‌خواهد از فضای تهران خارج شود، یک جبهه هوای سرد روی آن قرار می‌گیرد و باعث می‌شود این هوای آلوده از فضای شهر خارج نشود. البته به طور قطع در سال جاری با اقداماتی که از پیش صورت گرفته شدت این وارونگی نسبتا به سال گذشته کمتر خواهد بود و ما تاثیر این حرکت مثبت را خواهیم دید اما این که تا چه زمانی آلودگی هوا ادامه خواهد داشت بستگی به رفتار ما دارد. به نظر من آلودگی هوا رو به کم شدن است. اگر دولت این مسئله را به جد پیگیری کند و از تخلفات در این حوزه جلوگیری کند و فضای سبز شهری افزایش یابد می‌توانیم امیدوار باشیم که روند کاهش آلودگی هوا ادامه پیدا خواهد کرد. این کاهش آلودگی به نفع همه است و بی‌توجهی به این مسئله در درجه اول گریبان خود متخلفان را می‌گیرد، در واقع راهکار مقابله با آن در دست خود افراد جامعه است. بی‌تفاوتی به این موضوع وضع مان را خراب‌تر از این که هست می‌کند و حتی نسل آینده هم با مشکلات زیست محیطی که از ما به ارث می برند درگیر خواهند بود.