آمریکایی‌ها هر روز از طرق مختلف پیام مذاکره می‌دهند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید تهدیدات و معضلات دوران تحریم را به فرصت تبدیل کنیم، به پیام‌ها و درخواست‌های آمریکا از طرق مختلف برای مذاکره خبر داد و تاکید کرد: دولت هیچ چیزی پشت پرده ندارد، تصمیمات مهم سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی مطرح و با رهبر معظم انقلاب هماهنگ می‌شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان سمنان با تقدیر از حضور پرشور و اجتماع شکوهمند مردم این استان در استقبال از دولتمردان، گفت: حضور پرشور مردم، نمایش پشتیبانی آنها از نظام است و اینطور نیست که مردم بخاطر یک شخص یا دولت اجتماع کنند.
رئیس جمهور حضور مردم و اجتماع آنان را به معنای واقعی کلمه دشمن‌شکن دانست و گفت: همانطور که پیش از این اشاره کرده‌ام، هنگامی که دیپلمات‌های ما در مذاکرات بودند، حضور پرشور مردم اصفهان در استقبال از کاروان تدبیر و امید باعث شد تا وزیر خارجه آمریکا به یکی از مسئولان مذاکره کننده ما بگوید که ما این حضور پرشور را دیدیم و در حقیقت این حضور مردم، بسیار تأثیرگذار است.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت اگر قدرت و مشروعیتی دارد ناشی از رأی مردم است، که پای صندوق آمدند، اظهار داشت: آراء مردم صندلی مسئولیت را برای مسئولان کشور ساخته است.


دکتر روحانی با اشاره به اینکه در تاریخ ایران، هیچگاه نبوده که مردم همه کاره باشند و پای صندوق آراء بروند، گفت: در گذشته ایران، وکیل هر منطقه از قبل مشخص بود و هیچ‌کس با رأی مردم قدرت را در اختیار نداشت، اما امروز حاکمیت توسط مردم اداره می‌شود.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط تحریم باید تهدیدات و معضلات را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: البته این کار آسانی نیست و از پیچیده‌ترین اقدامات استراتژیک جهانی بشمار می‌رود اما معتقدم ملت ایران قادر است تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.
رئیس جمهور اظهار داشت: البته می‌توانیم راه دیگری را انتخاب کرده و به آمریکا پاسخ مثبت دهیم، اما در آن شرایط دیگر عزت، ‌استقلال، مردم‌سالاری و ایرانی با عظمت وجود نخواهد داشت.
دکتر روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها بسیار علاقمندند که این شرایط بوجود آید و هر روز از طرق مختلف پیام مذاکره می‌دهند و این در حالی است که انتخاب با مردم است و ملت ما در طول سال‌های نهضت اسلامی همواره برای استقلال خود تلاش کرده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز باید در سایه تلاش این لحظات تاریخی را به فرصت تاریخی ملت ایران مبدل کنیم، ادامه داد: امروز حتماً فرصت‌ها برای صادرات کشور بهتر و بیشتر است و صادرکنندگان می‌توانند ساده‌تر و پرسودتر کالای خود را صادر کنند، اما باید شرایط را در نظر گرفته و ارز را به درستی وارد کنند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی دولت در تنظیم بودجه کاهش فشار از طبقات محروم جامعه است، گفت: تلاش ما این است که در سال آینده اجازه ندهیم قیمت کالاهای اساسی افزایش یابد.
دکتر روحانی در ادامه  با اشاره به اینکه اعطای سبدهای حمایتی برای کمک به مردم در مسیر عبور از مشکلات است، گفت: این به معنی آن نیست که در سیاست خارجی تلاشی نمی‌کنیم و با دنیا قهر کرده‌ایم. رئیس جمهور افزود: حتی اگر آمریکا هم در برابر حق سر فرود بیاورد و تسلیم حق بشود با او هم مذاکره می‌کنیم. همانطور که پیش از این در برجام و پس از آن صحبت کردیم و امروز هم اگر شرایط آن مناسب شود، ممکن است صحبت کنیم.