بگو مگوی موشکی کرملین با کاخ سفید

گروه بین‌الملل، علی ودایع: دعوای واشنگتن و مسکو درباره توان موشکی ارتش سرخ بالاگرفته است. پس از آن که «مایک پمپئو» وزیرامورخارجه آمریکا برای توان موشکی روسیه ضرب الاجل 60 روزه تعیین کرد ؛ رئیس جمهوری روسیه و رئیس ستادمشترک ارتش این کشور به تندی واکنش نشان دادند.
«ولادیمیرپوتین» روز چهارشنبه گفت که طرح ایالات متحده برای خروج از پیمان مهم کنترل تسلیحات «حساب‌نشده» است و هشدار داد که اگر واشنگتن از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد سال ۱۹۸۷ (آی‌ان‌اف) خارج شود، مسکو هم مقابله به مثل خواهد کرد.
پیمان یادشده تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را ممنوع کرده است و پوتین گفت که اگر آمریکا شروع به تولید این نوع موشک‌ها بکند روسیه هم همین‌ کار را خواهد کرد.
وزارت امور خارجه روسیه همچنین خبر داد که در این پیوند اعلامیه‌ای رسمی از ایالات متحده دریافت کرده است. در این اعلامیه آمده است که آمریکا قصد دارد از آی‌ان‌اف خارج شود، مگر این که روسیه «موارد نقض تعهداتش در رابطه با این پیمان» را رفع کند.


ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده می‌خواهد رو به زوال رفتن این پیمان را تقصیر روسیه بیندازد و برای این کار «نقض پیمان» را بهانه کرده است. رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو به خبرنگاران گفت: «آنها دنبال کسی هستند تا تقصیر این اقدام حساب‌نشده را به گردن او بیندازند.»
او با تأکید بر این‌ که کشورش مخالف تخریب این پیمان است گفت اما «به نظر می‌آید شرکای آمریکایی ما معتقدند که شرایط این‌قدر عوض شده که ایالات متحده نیاز به این نوع سلاح‌ها دارد. پاسخ ما چه خواهد بود؟ پاسخی خیلی ساده: در چنین حالتی، ما هم همین‌ کار را می‌کنیم.»
واکنش تند ارتش سرخ
واکنش مسکو محدود به پوتین نماند. رئیس ستاد مشترک ارتش فدراسیون روسیه هم اعلام کرد که این کشور تهدید آمریکا به خروج از پیمان یادشده را بی پاسخ نخواهد نهاد. «والری گراسیموف» خطاب به دیپلمات‌های نظامی کشورهای دیگر گفت: «نه خاک آمریکا، بلکه خاک همه کشورهایی که موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد آمریکا در آن‌ها مستقر شده باشند، در صورت لزوم هدف حملات روسیه قرار خواهند گرفت.»
رئیس ستاد مشترک ارتش فدراسیون روسیه گفت که خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد نه تنها امکان کنترل تسلیحاتی را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند امنیت استراتژیک جهان را به مخاطره افکند. ژنرال گراسیموف تاکید کرد که سامانه‌های راداری در همه مرزهای روسیه برپا شده و این سامانه‌ها می‌توانند امنیت این مناطق را در برابر حملات موشکی تامین کنند.
رئیس ستاد مشترک فرماندهی ارتش فدراسیون روسیه در عین حال نسبت به حضور آشکار و در حال افزایش نیروهای ناتو در مرزهای روسیه هشدار داد و گفت: «در چنین شرایطی، روسیه برای تامین امنیت نظامی خود، از انجام هیچ اقدام ضروری خودداری نخواهد کرد.»
ضرب الاجل علیه روسیه
اخیرا مقامات کشورهای عضو ناتو تحت رهبری آلمان وزیر امور خارجه آمریکا را در نشستی در بروکسل تحت فشار قرار دادند تا آخرین فشارهای دیپلماتیک را پیش از خارج شدن رسمی آمریکا از این معاهده مربوط به سال ۱۹۸۷ که سبب بیرون نگه داشتن موشک‌ها از اروپا بوده، وارد کند. آنها نسبت به بروز یک رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا نگران هستند. وزرای خارجه ناتو توافق کردند که رسما روسیه را عامل «نقش اساسی» معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان برد طی یک بیانیه در پشتیبانی از آمریکا اعلام کنند. این اتفاق بعد از آن رخ داد که مایک پامپئو در مقر ائتلاف در بروکسل این مقامات را در جریان ادعای این کشور با مضمون نقض این معاهده از سوی روسیه و هدف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خارج شدن از آن قرار داد.
رئیس جمهوری آمریکا، روز ۲۸ مهرماه گفته بود: «به روسیه اجازه نخواهیم داد دست به نقض یک توافق اتمی بزند، بروند برای خودشان سلاح تولید کنند، در حالی‌ که ما اجازه نداریم چنین کاری بکنیم.» 
مساله موشک‌های مدرن روسیه
موضوع بر سر تولید موشک‌های کروز و از نوع SSC-8 توسط روسیه است. آمریکا و ناتو تولید این موشک‌ها را نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد می‌دانند. روسیه این اتهامات را رد کرده و مدعی شده است که همچنان به موازین پیشبینی شده در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایبند است.
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷ توسط «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» رهبران آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (سابق) امضا شد. فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ نیز این پیمان را از اعتبار نینداخته بود.
هدف از این پیمان از میان بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شود.با این حال مقام‌های ایالات متحده سال‌هاست می‌گویند روسیه دست به ساخت و توسعه این موشک‌ها زده‌ است. در سال ۲۰۱۴ واشنگتن علناً این اتهام را به مسکو وارد کرد.
نگرانی و ترس اروپا
واقعیت ماجرا این است که اروپا از بازگشت معادلات جنگ سرد که پس از انقلاب آبی اوکراین کلید خورد در معرض تهدیدات روسیه و ارتش سرخ قرار گرفته اند. بروکسل حالا نگران است که روسیه پس از ضرب الاجل آمریکا از پیمان موشکی خارج شود.
آلمان، هلند و بلژیک نسبت به استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا نظیر اتفاقی که در دهه ۱۹۸۰ رخ داد، نگران هستند. با این حال آنها خود را گرفتار رقابت هسته‌ای میان مسکو و واشنگتن می‌بینند. همان طور که اشاره شد ، پوتین هر نقطه از اروپا که محل استقرار موشک های آمریکایی باشد را مورد تهدید مستقیم قرار داده است. 
از سوی دیگر خروج رسمی آمریکا از معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان برد فشار جدیدی را بر اعضای ناتو که تا پیش از این درگیر درخواست‌های ترامپ برای افزایش بودجه نظامی و همین طور فقدان شفافیت راهبرد آمریکا بوده‌اند، وارد می‌کند.
در وضعیت فعلی اروپا نه راه پیش دارد و نه راه پس! آنها از یک طرف می‌بینند که روسیه درحال توسعه زیرساخت های نظامی خود است و ناتو توانایی محدود سازی ارتش سرخ را ندارد. از طریف دیگر آمریکا به عنوان شریک قدیمی اروپا در کوران جنگ سرد ، چندجانبه گرایی آنها را به باد تمسخر گرفته است. در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که اتحادیه اروپایی که متولد جنگ سرد بود، حالا قربانی جنگ سرد جدید خواهد شد مگر آن که رئیس جمهوری آمریکا ساقط شود.