ناکامی اجماع‌سازی آمریکا در شورای امنیت علیه توان موشکی ایران

اگرچه فرانسه و انگلیس با طرح ادعای آزمایش موشکی ایران درشورای امنیت با فشار آمریکا تلاش کردند تا روند فشار امنیتی بر ایران را آغاز کنند اما به نظر می‌رسد که دوران اجماع سازی درشورای امنیت سازمان ملل باوجود فضای جدید ناشی از دیپلماسی چند جانبه ایران به سر آمده است.
موضوع ادعایی آزمایش‌های موشکی ایران یکی از موضوعاتی است که در دوران پیشا برجام، گرماگرم مذاکرات برجام، پس ازآن و نیز قطعنامه 2231مطرح شده بود. در این چارچوب آمریکا و اروپا از این موضوع برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران بهره گرفته‌اند. نگاه غرب در موضوعات قدرت ساز مربوط به ایران همواره یک نگاه محدودساز و مبتنی بر مهار بوده و تابعی از خط سیر فکری آمریکا است.
پس از طرح ادعای آزمایش موشکی ایران توسط "مایک پمپئو" وزیر امورخارجه امریکا، فرانسه و انگلیس برای برخورد با این موضوع ادعایی خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت پشت درهای بسته شدند.
اما نشست سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل باوجود اقدامات آمریکا، فرانسه وانگلیس بدون هیچ اجماع خاصی پایان یافت.


"منصور العتیبی"نماینده کویت در سازمان ملل متحد بعد از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: اجماعی میان اعضای شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران وجود نداشت.
نماینده کویت که کشورش عضو غیردائم شورای امنیت است،افزود:طرح موضوع آزمایش موشکی ایران درشورای امنیت هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و توافقی نیز برای چگونگی پیگیری این موضوع صورت نگرفت.
روز سه شنبه نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تشکیل شد. انگلیس و فرانسه خواستار آن شدند تا در نشست غیرعلنی شورای امنیت که درباره سوریه و سایر موضوعات است، به مساله موشکی ایران هم پرداخته شود.
"فرانسوا دلاتره" نماینده دائم فرانسه در شورای امنیت پس از پایان جلسه غیرعلنی شورای امنیت تنها با ابراز نگرانی از آزمایش موشکی ایران، آن را محکوم کرد اما تایید نکرد که این آزمایش را نقض قطعنامه میداند.
"کارن پیرس" نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد هم که علاقه‌ای برای حضور در جمع خبرنگاران نداشت و به اصرار آنها لحظاتی ایستاد و گفت: ما این آزمایش موشکی را با قطعنامه 2231 ناسازگار می‌دانیم.
وی در پاسخ به این پرسش که به صراحت اعلام کنید آیا این آزمایش نقض قطعنامه است یا خیر؟، تنها گفت باید اطلاعات را بررسی کنیم و درباره آن اظهار نظر کنیم.
آمریکا پیش از این مدعی شده بود که آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
این قطعنامه که پیرو برجام به تصویب رسید و تمامی قطعنامه‌های ضدایرانی پیشین را لغو کرد، هیچ منعی برای آزمایش‌های موشکی در نظر نگرفته است.
وزارت امور خارجه کشورمان در همین خصوص پیش‌تر تاکید کرده بود که آزمایش‌های موشکی ایران هیچ مغایرتی با برجام و قطعنامه شورای امنیت ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
با تامین نظر شورای نگهبان مجلس مجددا به CFT رای مثبت داد فلسطین خواستار واکنش فوری یونسکو به اتفاقات مسجد ابراهیمی شد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کیودو ژاپن؛ معاون اول رئیس جمهور: مشتریان جدیدی برای فروش نفت داریم ظریف: سیستم سازوکار مالی اروپا بزودی ثبت می‌شود معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی: 6 میلیون هکتاراز اراضی کشاورزی ایران مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است وزیر اطلاعات در پیامی به مناسبت روز دانشجو: جنبش دانشجویی مبارزه روشنگرانه بااستکبار را زنده نگه می‌دارد انتصاب رئیس جدید سازمان حج و زیارت وزیر دفاع آمریکا: 40 سال جنگ در افغانستان کافی است رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: قیمت بنزین در سال آینده همان هزار تومان باقی می‌ماند رئیس کل بیمه مرکزی: همه تانکرها، کشتی‌ها و هواپیماها زیر پوشش بیمه‌ داخلی قرار گرفتند رئیس جمهور در جلسه توسعه و برگزیدگان استان سمنان: امید به آینده مهمترین نیاز کشور است ناکامی اجماع‌سازی آمریکا در شورای امنیت علیه توان موشکی ایران با شنیدن گزارش رئیس سیا سنای آمریکا درباره نقش بن‌سلمان در قتل قاشقچی مطمئن‌تر شد تحلیل سیاسی هفته