معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی: 6 میلیون هکتاراز اراضی کشاورزی ایران مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است

بخش خبری: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت توسعه شبکه‌های نوین آبیاری کشاورزی برای کاهش مصرف آب اعلام کرد: از 18.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور بیش از 6 میلیون هکتار مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری هستند.
مهندس علیمراد اکبری دیروز در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک افزود: لایحه خاک در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده و این شورا چند ایراد به این لایحه گرفته که امیدواریم با پاسخگویی به آن، این لایحه در مجلس نهایی و به دولت ابلاغ شود.
وی افزود: لایحه خاک به مباحثی از جمله جلوگیری از تخریب، آلودگی و اصلاح خاک و بهره‌برداری بهینه و مدیریت خاک پرداخته است.
اکبری با اشاره به اهمیت خاک در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی تصریح کرد: خاک در کشور ما و در دنیا مورد بی‌مهری قرار گرفته بیشتر به موضوع آب و هوا توجه شده و این درحالی است که سرعت فرسایش، آلودگی و تخریب خاک سریعتر از تجدید آن است.


معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تشکیل یک سانتی متر خاک به طور متوسط بیش از 500 سال زمان نیاز است، بنابراین تجدید خاک در نسل‌های متمادی اتفاق می‌افتد.
وی با بیان این که 18.5 میلیون هکتار خاک در کشور در چرخه تولید قرار دارد، بر رصد، پایش، اصلاح آن از نظر آلودگی و شوری و سایر موارد تاکید کرد.
اکبری گفت: در برنامه ششم توسعه، ردپای خاک وجود دارد و مجلس دولت را مکلف کرده که سالانه در سطح 500 هزار هکتار توان حاصلخیزی خاک کشور را بهبود دهد و اصلاح خاک را پی گیری کند با این حال تا کنون اعتباری در لایحه بودجه به آن اختصاص نیافته است.
وی افزود: ما در تلاش هستیم که امسال یک ردیف برای مباحث خاک در لایحه بودجه تعریف کنیم یا از منابع آب و خاک با حمایت سازمان برنامه و بودجه، اعتباری برای آن تخصیص دهیم.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، افزایش مواد آلی خاک اراضی کشاورزی را ضروری خواند و اذعان داشت: 60 درصد خاک‌های کشاورزی ما مواد آلی زیر یک درصد دارند و ما باید برای افزایش مواد آلی خاک کار کنیم.
وی درباره رفع شوری خاک گفت: در کلیه پروژه‌های آبیاری نوین، آبشویی در اراضی شور انجام می‌شود و در طرح 500 هزار هکتاری خوزستان و ایلام حدود 180 هزار هکتار سیستم‌های زهکشی زیر زمینی انجام شده که توسط آن آبشویی صورت می‌گیرد.
وی درباره چاه‌های غیر مجاز کشاورزی تصریح کرد: درحال حاضر 12 تا 13 میلیارد متر مکعب آب توسط چاه‌های غیر مجاز برداشت می‌شود و برای مسدود کردن آن چاه‌ها، همکاری همه دستگاه‌های ذی ربط با وزارت نیرو ضروری است.
اکبری درباره طرح پایش خاک گفت: این طرح در تمام نقاط کشور انجام شده و خاک به لحاظ آلودگی، فرسایش و ظرفیت‌های آن پایش شده است، با این حال این طرح باید هر سه تا پنج سال اجرا شود.
سایر اخبار این روزنامه
با تامین نظر شورای نگهبان مجلس مجددا به CFT رای مثبت داد فلسطین خواستار واکنش فوری یونسکو به اتفاقات مسجد ابراهیمی شد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کیودو ژاپن؛ معاون اول رئیس جمهور: مشتریان جدیدی برای فروش نفت داریم ظریف: سیستم سازوکار مالی اروپا بزودی ثبت می‌شود معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی: 6 میلیون هکتاراز اراضی کشاورزی ایران مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است وزیر اطلاعات در پیامی به مناسبت روز دانشجو: جنبش دانشجویی مبارزه روشنگرانه بااستکبار را زنده نگه می‌دارد انتصاب رئیس جدید سازمان حج و زیارت وزیر دفاع آمریکا: 40 سال جنگ در افغانستان کافی است رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: قیمت بنزین در سال آینده همان هزار تومان باقی می‌ماند رئیس کل بیمه مرکزی: همه تانکرها، کشتی‌ها و هواپیماها زیر پوشش بیمه‌ داخلی قرار گرفتند رئیس جمهور در جلسه توسعه و برگزیدگان استان سمنان: امید به آینده مهمترین نیاز کشور است ناکامی اجماع‌سازی آمریکا در شورای امنیت علیه توان موشکی ایران با شنیدن گزارش رئیس سیا سنای آمریکا درباره نقش بن‌سلمان در قتل قاشقچی مطمئن‌تر شد تحلیل سیاسی هفته