با تامین نظر شورای نگهبان مجلس مجددا به CFT رای مثبت داد

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی ترویسم (CFT) را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.این اصلاح حاشیه‌های بسیاری در مجلس داشت، حاشیه‌هایی که مخالفان این لایحه برای تصویب نشدن آن در مجلس رقم زدند، ولی با تمام این حواشی عقلای مجلس موجب ناکامی مخالفان شدند.
نمایندگان در این جلسه ماده واحده لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم اعاده شده ازسوی شورای نگهبان را با 125 رای موافق، 59 رای مخالف و 6 رای ممتنع اصلاح و تصویب کردند. نمایندگان همچنین در بخشی از این لایحه بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند و آن را برای بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
نمایندگان مجلس در ماده واحده این لایحه به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه دادند کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم مصوب 18-9-78 برابر با 9 دسامبر 99 مجمع عمومی ملل متحد مشتمل بر یک مقدمه و 28 ماده و یک پیوست را با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند ذیربط را مطابق مقررات این ماده نزد امین اسناد توزیع کنند.
مجلس ,نماینده دولت را موظف کرد 6 ماه پس از توزیع سند الحاق این کنوانسیون نزد امین اسناد وضعیت تعامل با گروه ویژه اقدام مالی به ویژه مساله خارج شدن قطعی ایران از لیست دول غیر همکار را ارزیابی کرده و در صورت تعلل و اقدام اعضای این گروه عضویت در کنوانسیون را مورد تجدیدنظر قرار دهد.


در شروط این لایحه نیز آمده است: مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نمی‌باشد.
در شروط این لایحه همچنین تاکید شده است: با توجه به بند (3) ماده (1) قطعنامه شماره 50.6 مورخ 24 اکتبر 1995 که در مقدمه کنوانسیون منعکس شده است و «تایید مجدد حق تعیین سرنوشت همه مردمان با توجه ویژه به وضعیت مردمان تحت سلطه استعماری و هرگونه سلطه بیگانه و اشغال خارجی» مورد تاکید قرار می‌دهد، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مصادیق افراد، گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی مندرج در جزء (ب) بند (1) ماده (2) کنوانسیون را تعیین نموده و جهت اجرا به مراجع قانونی کشور ابلاغ خواهد کرد.
براساس این شروط مفاد ماده 6 کنوانسیون نمی‌تواند این حق مصرح را در مقدمه کنوانسیون را محدود نماید
نمایندگان در ادامه شروط خود در مورد لایحه CFT آورده‌اند دولت جمهوری اسلامی ایران به موجب جز (الف) بند (2) ماده (2) کنوانسیون، اعلام می‌نماید که مفاد آن از کنوانسیون‌ها و تشریفات (پروتکل)‌های مندرج درپیوست کنوانسیون را که به عضویت آنها درنیامده،به عنوان بخشی از کنوانسیون تلقی نمینماید و الزام آور شدن مفاد ماده (23) درخصوص اصلاح فهرست موافقتنامه‌های منظم به کنوانسیون منضم برای جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصول (77) و (125) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
در بخش دیگر این شروط آمده است:حل اختلاف موضوع بند (یک) ماده (24) درخصوص ارجاع به داوری و یا دیوان بین‌المللی دادگستری کنوانسیون برای دولت جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نمی‌باشد.
دولت می‌تواند در مواردی که ارجاع به داوری هنگام بروز اختلافات به مصلحت باشد با رعایت قوانین و مقررات داخلی اقدام نماید.
در ادامه این شروط قید شده است: الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم اشغالگر صهیونیستی نیست.
براساس این شروط، صلاحیت مقرر در بند (5) ماده (9) کنوانسیون برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها در چارچوب اسناد حقوق بشر دوستانه‌ای که جمهوری اسلامی ایران به آنها ملحق شده است پذیرفته می‌شود.
براساس یکی دیگر از این شروط آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران درباره بند (4) ماده (11) کنوانسیون، موضوع استرداد مجرمین را مطابق قانون اساسی و قوانین مصوب خود عمل خواهد کرد.
* نمایندگان در بخشی از این لایحه بر نظر قبلی خود اصرار کرده و آن را به مجمع تشخیص مصلحت ارسال کردند
نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با 134 رای موافق 58 رای مخالف 9 رای ممتنع از 208 نماینده حاضر در مصوبه قبلی مجلس درباره بندهایی از این لایحه اصرار کردند و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
* معاون امور مجلس وزیر امور خارجه:تمام نگرانی‌ها درمورد شروط CFT برطرف شد
معاون امور مجلس وزیر امور خارجه گفت: تمام نگرانی‌های نمایندگان در مورد شروط در لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی ترویسم (CFT)برطرف شد.
حسین پناهی آذر هنگام بررسی این لایحه در موافقت با گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: دولت با پیشنهادهای مطرح شده در این لایحه موافق است.
وی افزود: بعد از بازگشت این لایحه و اعلام ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرد که همه جناح‌های مجلس، نمایندگان شورای نگهبان، نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت هم حضور داشتند و نتیجه بررسی‌ها شروطی است که در این لایحه ذکر شده است.
وی افزود: دولت معتقد بود که این کنوانسیون باید با اجماع ملی بررسی و تصویب شود، تمام نگرانی‌های نمایندگان در شروط این لایحه برطرف شد.
پناهی آذر ادامه داد: نگرانی دوستان از بحث استرداد بود که در شروط جدید صراحتا اعلام شده است استرداد مجرمین طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام شود.
وی گفت: علاوه بر این در ماده 2 این لایحه تاکید شد شورای عالی امنیت ملی مصادیق افراد، گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی را اعلام می‌کند.
*ناکامی مخالفان CFT در مجلس
مخالفت مخالفان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی ترویسم (CFT) از همان ابتدای جلسه علنی دیروز مشخص بود در هنگام قرائت این لایحه به عنوان دستور کار مجلس برخی از مخالفان فریاد دو-دو سر دادند.در هنگام سخنرانی نمایندگان موافق CFT، مخالفان باردیگر فریادهای دو-دو سر دادند و در هنگام سخنرانی مخالفان نیز، موافقان فریادهای دو-دو سر دادند.
در میان هم‌همه نمایندگان محمد دهقان نماینده طرقبه و از اعضای فراکسیون ولایی در مقام مخالف با لایحه نطق کرد.
دهقان انگشت اتهام به سمت کمیسیون امنیت ملی گرفت و گفت این کمیسیون درحالی که تعداد نصاب نداشته، لایحه را تصویب کرده است. او همچنین گفت کدخدایی در جلسه کمیسیون امنیت اعلام کرده است این لایحه مخالف منافع ملی است اما با این وجود در کمیسیون تصویب شد.
بعد از صحبت‌های دهقان درحالی که نمایندگان مخالف CFT از جمله حاجی دلیگانی، نقوی حسینی و قاضی‌پور فریاد می‌زدند و می‌خواستند تذکر بدهند میکروفن فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی برای پاسخ دادن به دهقان روشن شد. فلاحت پیشه در ابتدای صحبت‌هایش گفت: باید به ما حق بدی آب و هوا بدهند.
وی ادامه داد: با تشکر از آقای دهقان اولا توهین به کمیسیون نکنید. نوار ضبط شده جلسه وجود دارد و هیچ ایرادی به این جلسه وارد نیست.
فلاحت پیشه خطاب به دهقان گفت: شما ایراد دیگری هم به کمیسیون گرفتید و آن اینکه کدخدایی در آن جلسه گفته است این لایحه بر خلاف منافع ملی است اما شما با وجود آن این را تصویب کرده‌اید، در اینجا باید بگویم آنچه مطرح می‌کنم عین جملات آقای کدخدایی است. ایشان گفت« شورای نگهبان گفته است در صورت عدم رفع ایرادات موجود این لایحه برخلاف منافع ملی است»
*جنجالی که قاضی‌پور به پا کرد
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مخالفت خود اتهامی را متوجه نمایندگان موافق لایحه کرد وگفت: در روند لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) افراد ضعیف‌النفس مشخص شدند و ما برادران عزیز ضعیف‌النفس را شناختیم، ما هر چه داریم از اسلام است.
این ادعای قاضی پور جنجال دیگری به پا کرد و نمایندگان موافق با فریاد اخطار تلاش کردند تا به این صحبت‌های نماینده ارومیه تذکر دهند.در این میان میکروفن پروانه مافی نماینده تهران روشن شد. او گفت: آقای نادر قاضی پور با چه اجازه‌ای نمایندگان مجلس را ترسو خوانده و بی‌شجاعتی را به آنها نسبت داد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی مجلس و شوراها ادامه داد: رئیس مجلس باید پاسخ این اتهام آقای قاضی‌پور را بدهد
علی لاریجانی هم که ریاست جلسه را به عهده داشت از نمایندگان خواست به گونه‌ای صحبت نکنند تا به نمایندگان توهین شود و نیاز به پاسخ داشته باشد.
*پزشکیان: سابقه افراد مشخص می‌کند چه کسی ترسو است
هنوز سر و صداها درباره صحبت‌های قاضی پور فروکش نکرده بود که میکروفن دکتر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و نماینده تبریز روشن شد. او در جوابی قاطع خطاب به قاضی پور گفت: بحث آقای قاضی‌پور توهین بود. اینکه فکر کنیم ما نترس هستیم و دیگران ترسو هستند گذشته و سابقه افراد مشخص است که چه کسی در جبهه بوده و شهید داده و اسیر شده و چه کسی خواب بوده است. این که ما جو را به گونه‌ای نشان دهیم که برخی ترسیده‌اند این حرف‌ها در مجلس مسخره است. ترسو کسانی هستند که در این مملکت زندگی می‌کنند، فقر و بدبختی و گرسنگی به وجود می‌آید و خود را به کوچه علی چپ می‌زنند و پشت تریبون از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند. عامل فقر و گرسنگی و بدبختی سیاست غلط ماست که باید اصلاح شود.
نماینده تبریز افزود: عامل این موضوع کسانی هستند که ندانسته و ناآگاهانه فریاد می‌کشند نه کسانی که براساس آگاهی می‌خواهند از سرنوشت کشور دفاع کنند. این چه ربطی به کاپیتولاسیون دارد. در آنجا سگ آمریکایی هم محترم است. ولی اینجا هم ما می‌گوییم قانون تصویب کنیم و سرمایه گذار و تاجر تسلیم نشود. ما در مجلس با قدرت ایستاده‌ایم و رای می‌دهیم تا مردم بدانند چه کسی این وضع اقتصادی را برایشان به وجود آورده است.
بعد از صحبت‌های دکتر پزشکیان, مجتبی ذالنوری نماینده قم و تعدادی از نمایندگان مخالف Cft خود را به جایگاه هیات رئیسه رساند و با لاریجانی مشغول بحث شد. ذوالنور دقایقی را که با حالت خط و نشان کشیدن با رئیس مجلس صحبت کرد و بلافاصله با تمام شدن تذکر پزشکیان خود را به صندلی او رساند تعدادی از نمایندگان فراکسیون ولایی نیز کنار ذالنوری آمدند و به پزشکیان اعتراض کردند بحث آنها آنقدر بالا گرفت که تابش خود را به آنها رساند و تلاش کرد تا آن گعده را متفرق کنند.
*تلاش ناکام برای آبستراکسیون
در شرایطی که مخالفان لایحه الحاق به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم تلاش می‌کردند تا جو مجلس را تحت سیطره خود بگیرند,علی لاریجانی نظر کمیسیون امنیت ملی را به رای گذاشت. در این لحظه مجتبی ذالنوری، احدآزادی خواه، حاجی دلیگانی، نقوی حسینی، کریمی قدوسی، پورمختار و.. در مقابل درب خروج تجمع کردند تا با خروج از صحن جلسه را از حد نصاب بیاندازند که این اقدام آنها با تذکر علی لاریجانی مواجه شد.
یکی از نمایندگان که نامش در میان آبستراکسیون کنندگان بود گفت گیت صحن به گونه‌ای تعبیه شده است که تعداد محدودی می‌توانند از صحن خارج شوند و بر همین اساس ما نتوانستیم خارج شویم و آبستراکسیون کامل شود.
نهایتا با همه حواشی نمایندگان مجلس به اصلاحیه کمیسیون امنیت رای مثبت دادند و البته بخشی از ایرادات شورای نگهبان نیز به مجمع تشخیص مصلحات نظام ارجاع شد.البته علی لاریجانی بعد از گزارش کمیسیون امنیت ملی خطاب به نجفی سخنگوی این کمیسیون گفت: برخی نمایندگان مطرح می‌کنند ایرادات اصلاح شده توسط کمیسیون بیشتر از آن چیزی است که شورای نگهبان مد نظر قرار داده است. اصلاحات انجام شده با نظر شورای نگهبان صورت گرفته یا خیر؟
علی نجفی خوشرودی هم در پاسخ بیان کرد: دو دسته ایراد ازسوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم وارد شده بود که جلسات متعددی برای رفع این ایرادات با حضور نمایندگان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
* اخذ اصل سود یا جریمه بانکی از تسهیلات‌ گیرندگان ممنوع است
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی دیروز تصویب کردند: اخذ اصل سود یا جریمه بانکی یا جریمه مرکب از تسهیل‌گیرندگان ممنوع است. براساس مصوبه مجلس، به منظور تسویه بدهی دریافت‌کنندگان تسهیلات از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که تمام و یا بخشی از تسهیلات خود را تا پایان شهریورماه 1397 پرداخت نکرده‌اند کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف هستند در حذف تقاضای تسهیلات‌گیرندگان به شرح زیر عمل کنند.
نمایندگان همچنین مقرر کردند: ملاک محاسبه بدهی تسهیلات‌گیرندگان که مشمول این بند هستند در صورتی که قرارداد اولیه چند نوبت تمدید یا اهمال شود یا بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی تسهیلات جایگزین به تسهیلات‌گیرندگان اعطا کرده باشد، کلیه قراردادهای بعدی باطل و بدون اثر است. مانده بدهی تسهیلات‌گیرندگان طبق جزء 2 این بند محاسبه می‌شود.
براساس مصوبه مجلس، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف‌اند بدهی تسهیلات‌گیرندگان مشمول این بند را محاسبه و حداقل یک ماه قبل از ابلاغ این قانون به بانک مرکزی اعلام کنند.
نمایندگان همچنین تصویب کردند: اصل و سود تسهیلات مورد نظر براساس نرخ سود مندرج در قرارداد اولیه تا تاریخ تسویه به صورت ساده و غیرمرکب محاسبه کنند.
براساس مصوبه مجلس، جمع مبالغی را که تسهیل‌گیرندگان از ابتدای انعقاد قرارداد اولیه تحت هر عنوان سود یا اصل یا وجه التزام یا جریمه به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی پرداخت نموده‌اند محاسبه کنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند: در صورتی که تسهیلات گیرندگان تا پایان اسفندماه 1397 بدهی خود را تسویه نکنند می‌توانند به جای استفاده از نرخ سود مندرج در قرارداد نرخ وجه التزام به علاوه شش درصدی مبنای محاسبه بدهی قرار دهند. در هر حال اخذ اصل سود یا جریمه بانکی یا جریمه مرکب از تسهیل‌گیرندگان ممنوع است.
با تصویب مجلس حکم این بند شامل تسهیل‌گیرندگان که اصل تسهیلات دریافتی آنها موجب قرارداد اولیه 40 میلیاردی یا کمتر از آن بوده، می‌شود. اگر مبلغ تسهیلات اولیه بیش از 40 میلیارد باشد تا سقف مذکور مطابق جزء 2 و مازاد آن مطابق جزء 3 محاسبه می‌شود.
* براساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: دریافتی‌های دولت در سال گذشته 13 درصد رشد داشت
کمیسیون برنامه وبودجه مجلس هم در گزارشی اعلام کرد: دریافت‌های دولت در سال گذشته بالغ بر سه میلیون و 200 هزار و 287 میلیارد ریال بود که نسبت به سال 95، 13 درصد رشد داشت.
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش این کمیسیون در مورد عملکرد منابع و مصارف (دریافت‌ها و پرداخت ها) در قانون بودجه سال 96 کل کشور را قرائت کرد.
در این گزارش آمده است: قانون بودجه سال 96 کل کشور با منابع و مصارفی بالغ بر 11 میلیون و 524 هزار و 565 میلیارد و 969 میلیون ریال پس از رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی، تلفیق و جلسات علنی و تایید شورای نگهبان در 24 اسفند 95 جهت اجرا به دولت ابلاغ شد.
در این گزارش تاکید شده گزارش اجرای این قانون به ویژه عملکرد منابع و مصارف آن به صورت دوره‌ای و مستمر در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد و نظرات نمایندگان در حین اجرا به دولت منعکس شد.
براساس این گزارش، جمع بندی نهایی و تصویب کلان عملکرد منابع و مصارف این قانون برگرفته از گزارش دریافت و پرداخت خزانه‌داری کل کشور حاکی است که از مبلغ 36.467.521 میلیارد ریال منابع عمومی پیش‌بینی شده در قانون دریافت‌های دولت بالغ بر 3.200.287 میلیارد ریال بوده که معادل 92.3 درصد میزان پیش‌بینی شده آن تحقق پیدا کرده و نسبت به سال 95 از رشد 13 درصدی برخوردار شده است.
* طرح استیضاح ظریف از حد نصاب افتاد
عضو هیات رئیسه مجلس گفت: 15 نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امضاهای خود را پس گرفتند و این استیضاح از حد نصاب افتاد.
علیرضا رحیمی افزود: این استیضاح هم‌اکنون دارای 9 امضای نمایندگان است و دیگر قابل طرح در مجلس نیست.
طرح استیضاح وزیر امور خارجه با امضای 24 نماینده و در 11 محور سه شنبه هفته گذشته به هیات رئیسه مجلس ارائه شد.
* طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیات رئیسه مجلس ارائه شد
عضو هیات رئیسه مجلس از ارائه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 20 امضا و 32 محور به هیات رئیسه خبر داد.
علی اصغر یوسف نژاد اظهار داشت: بی‌توجهی عملی به سند چشم انداز آموزش و پرورش و اجرای قانون نظام هماهنگ، گران‌تر شدن آموزش در کشور در دوره وزارت بطحایی از مهم‌ترین محورهای این طرح استیضاح است.
وی ادامه داد: عدم توجه به امور تربیتی، پرورشی، تربیت بدنی، سلامت در آموزش و پرورش و مدارس، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی، عدم توجه به وضعیت گرمایشی مدارس و عدم پایبندی به برنامه‌های اداره شده در زمان اخذ رای اعتماد از دیگر محورهای طرح استیضاح بطحایی است.
عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: عدم مدیریت مالی در وزارت آموزش و پرورش، بی‌توجهی به مدارس و دانش‌آموزان نخبه و استعدادهای درخشان، علل رشد ناهنجاری در مدارس و کاهش سن اعتیاد در مدارس کشور و وضعیت دانشگاه فرهنگیان از دیگر محورهای این طرح استیضاح است.
یوسف نژاد گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شد.
سایر اخبار این روزنامه
با تامین نظر شورای نگهبان مجلس مجددا به CFT رای مثبت داد فلسطین خواستار واکنش فوری یونسکو به اتفاقات مسجد ابراهیمی شد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کیودو ژاپن؛ معاون اول رئیس جمهور: مشتریان جدیدی برای فروش نفت داریم ظریف: سیستم سازوکار مالی اروپا بزودی ثبت می‌شود معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی: 6 میلیون هکتاراز اراضی کشاورزی ایران مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است وزیر اطلاعات در پیامی به مناسبت روز دانشجو: جنبش دانشجویی مبارزه روشنگرانه بااستکبار را زنده نگه می‌دارد انتصاب رئیس جدید سازمان حج و زیارت وزیر دفاع آمریکا: 40 سال جنگ در افغانستان کافی است رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: قیمت بنزین در سال آینده همان هزار تومان باقی می‌ماند رئیس کل بیمه مرکزی: همه تانکرها، کشتی‌ها و هواپیماها زیر پوشش بیمه‌ داخلی قرار گرفتند رئیس جمهور در جلسه توسعه و برگزیدگان استان سمنان: امید به آینده مهمترین نیاز کشور است ناکامی اجماع‌سازی آمریکا در شورای امنیت علیه توان موشکی ایران با شنیدن گزارش رئیس سیا سنای آمریکا درباره نقش بن‌سلمان در قتل قاشقچی مطمئن‌تر شد تحلیل سیاسی هفته