تصويب CFT و آبستراكسيون ناكام دلواپسان

آرمان: جلسه علنی دیروز مجلس به ریاست علی‌لاریجانی برگزار شد و گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) به عنوان دستورکار نمایندگان مورد بررسی قرارگرفت و بخشی از این لایحه را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند و در مورد ایراد دیگر شورای نگهبان بر مصوبه‌ قبلی خود اصرار کردند. این در حالی بود که از همان ابتدای بررسی دستور جلسه برخی نمایندگان مخالفت خود را با بررسی این لایحه اعلام کردند و با سرو صدا مانع بررسی این لایحه شدند. حتی برخی از نمایندگان فراکسیون ولایی نیز درصدد آبستراکسیون بودند که در مواجهه با لاریجانی در مجلس ماندند. دیروز مجلس محل تقابل مخالفان و موافقان CFT بود که پس از تذکرات و اخطارهای پی در پی دلواپسان مجلس وارد رای گیری شد و نمایندگان با ۱۲۵ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع با اصلاح این بند برای تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند
لاریحانی : رهبری مخالف CFT نیست
در جریان بررسی اصلاح ایرادات شورای نگهبان به CFT یک عضو فراکسیون ولایی مجلس در اخطاری خطاب به رئیس مجلس اظهار کرد: می‌دانیم که بر سر CFT مدت‌ها ابتدا در اتاق فکر قدرت‌های بزرگ پخت و پز می‌شود، حال سوال ما این است آقای لاریجانی! چرا شما در آن زمان که شاهد بودید برخی موارد بیان می‌شد، چرا چنین دستوری که روز گذشته دادید را صادر نکردید؟ آیا این مغایر با اصل ۱۱۰ قانون اساسی نیست؟ ایسنا نوشت؛ رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده شاهین‌شهر در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) گفت: آقای حاجی دلیگانی بحث‌های شما مربوط به زمان بررسی لایحه CFT است. اکنون ما در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان هستیم. که باید در این باره اخطار دهید. علی لاریجانی اظهار کرد: بنده آخرین بار درباره‌ صحبت‌های این‌چنینی پاسخ دادم. بعد از بیانات رهبری درباره‌ کنوانسیون‌ها ما بررسی لایحه CFT را دو ماه متوقف کردیم به کمیسیون هم گفتیم که کاری نکنید تا تکلیف مشخص شود. منتها بعد از آن دستگاه‌های مختلف مستمرا نامه نگاری کردند. نمونه آن وزارتخانه‌های اقتصاد و خارجه و بانک مرکزی است مبنی بر این که ما در آستانه تحریم مضاعف هستیم. رئیس قوه مقننه تاکید کرد: این نظرات به مقام معظم رهبری منعکس شد با این مضمون که با توجه به صحبت‌های شما تدبیر چیست؟ ایشان عنوان کردند بیاناتشان مربوط به کنوانسیون‌ها به صورت عام و نه مشخصا این کنوانسیون‌ است. لذا مخالفتی با بررسی در مجلس نداشته و سیر قانونی باید طی شود. این آخرین دستور رهبری معظم است.
رفع ایراد با نظر اجماعی


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ارتباط با بررسی CFT در مجلس عنوان کرد: صحبتی گفته شد مبنی بر اینکه شورای نگهبان بیان کرده ایرادات غیر قابل رفع و خلاف منافع ملی است، اما طبق صحبت‌های آقای کدخدایی مبنی بر اینکه شورای نگهبان در صورت عدم رفع ایرادات موجود، آن را خلاف منافع ملی می‌داند ما ایرادات را رفع کردیم. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه اظهار کرد: کار اجماعی صورت گرفت حتی جلسه‌ای با مجمع تشخیص مصلحت برگزار شد که آقای هاشمی شاهرودی به لاریجانی نامه نوشت و دو نفر را به کارگروه بررسی ایرادات شورای نگهبان دعوت کرد همه نظرات داده شد و ما به نظر اجماعی رسیدیم.
لیست سیاه وجود ندارد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در دفاع از عملکرد این کمیسیون در پاسخ به اظهارات نقوی حسینی، عضو این کمیسیون در مورد حذف واژه لیست سیاه گفت: اساسا لیست سیاه در گروه اقدام ویژه‌ مالی CFT، FATF وجود ندارد ما متن جدیدی را به جای این عنوان برای رفع ابهام گذاشتیم. سه مساله اصلی مربوط به حق شرط مصادیق تروریست و مسائل مربوط به استرداد مورد توجه شورا قرار گرفته بود که ما این ایرادات را رفع کردیم.
ضعیف‌النفس ها
نماینده ارومیه در مجلس در اخطاری مستند به اصل ۱۵۳ قانون اساسی و در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم اظهار کرد: هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر شئون کشور شود ممنوع است. نادر قاضی پور خطاب به رئیس مجلس گفت: من از زحمات شما درباره‌ آمریکاستیزی تشکر می‌کنم، اما در این مورد خاص اجازه دهید مخالفان و موافقان به اندازه حرف بزنند تا ملت بدانند و بشنوند که نترس‌ها و مردان شجاع چه کسانی هستند و افراد ضعیف‌النفس هم مشخص شوند. وی اضافه کرد:‌ ما هر چه داریم از اسلام است و پیروزی نهایی هم از آن اسلام است. علی لاریجانی در پاسخ به اخطار وی گفت: تذکر و اخطار باید مستند باشد در حرف‌هایتان به بقیه تعریضی نداشته باشید.
ترسوها خود را به کوچه علی چپ می زنند
پس از اخطار نماینده ارومیه نایب رئیس مجلس در واکنش به تذکر نادر قاضی‌پور اظهار کرد: بحث آقای‌قاضی‌پور توهین بود این که ما فکر کنیم ما نترس هستیم و دیگران ترسو هستند. گذشته و سابقه افراد مشخص است که چه کسی در جبهه بوده و شهید داده و اسیر شده و چه کسی خواب بوده است. این که ما جو را به‌گونه‌ای نشان دهیم که برخی ترسیده‌اند این حرف‌ها در مجلس مسخره است. مسعود پزشکیان گفت: روندی که طی می‌شود به گونه‌ای است که می‌خواهیم هیچ تاجری نتواند تجارت کند و هیچ صنعت‌گری نتواند کار کند یا هیچ پولی نتواند معامله شود. این چه ربطی دارد که کسی ترسیده است، ما قرار است در این مملکت تصمیم بگیریم که خود را تحریم نکنیم. این حرف و شعار است که عده‌ای ترسیده‌اند. وی ادامه داد: ترسو کسانی هستند که در این مملکت زندگی می‌کنند، فقر و بدبختی و گرسنگی به وجود می‌آید و خود را به کوچه علی چپ می‌زنند و پشت تریبون از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند. عامل فقر و گرسنگی و بدبختی سیاست غلط ماست که باید اصلاح شود.
به چه حقی متهم می کنید؟
یک نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در پاسخ به اخطار نماینده ارومیه گفت: اگر در جلسه رسمی ضمن بیان نطق صراحتاً یا تلویحاً نسبت سوئی به یکی از نمایندگان دهد و عقیده او را برخلاف جلوه دهد، نماینده در همان جلسه یا جلسه بعد می‌تواند برای رفع اشتباه بدون رعایت نوبت صحبت کند. پروانه مافی گفت: آقای قاضی‌پور! با چه اجازه‌ای بیش از نیمی از نمایندگان مجلس اعم از زن و مرد را به بی شجاعتی، ترسویی و صفاتی که در نطقتان داشتید متهم می‌کنید. رئیس مجلس باید پاسخ این اتهام آقای قاضی‌پور را بدهد.
آبستراکسیون ناکام
پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف در بررسی CFT و توضیحات نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، تعدادی از نمایندگان عمدتا از فراکسیون ولایی یعنی پژمانفر، آزادیخواه، ابطحی، دهقان، زاهدی، حاجی‌دلیگانی و کریمی قدوسی می‌خواستند از مجلس خارج شوند که رئیس مجلس تاکید کرد کسی نباید از مجلس بیرون رود چون مجلس در حال رای‌گیری است این کار درست نیست اجازه خروج نداریم. آن طور که حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفته است، گیت‌های ورودی با دستور لاریجانی جهت ممانعت از خروج نمایندگان بسته شده است. گرچه تعداد این افراد به حدی کم بود که با خروج آنها مجلس از اکثریت نمی افتاد. لذا طرح آنها برای آبستراکسیون با شکست مواجه شد.
موافقت با اصلاح CFT
نمایندگان مجلس با ۱۲۵ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر با اصلاح این بند برای تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. در ادامه مجلس با ۱۳۴ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر بر مصوبه قبلی خود در خصوص جزء ب بند ۱ ماده ۲ ، ماده ۷و بندهای آن، بند ۶ ماده ۹ ، اطلاق استرداد در بندهای ماده ۱۱ ، بند ۲ ماده ۱۲ ، ماده ۱۵ و ماده ۱۷ اصرار ورزید. بر این اساس بخشی از این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارجاع می‌شود و بخش دیگری که مجلس بر آن اصرار کرده به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.