پیشنهادهایی درباره این که چگونه حضور موثری در توئیتر داشته باشیم

شاید تا همین دو سه دهه قبل، کسی فکرش را نمی‌کرد روزگاری برسد که آدم‌ها ساعات زیادی از زندگی‌شان را در اینترنت سپری کنند. کسی فکرش را نمی‌کرد روزگاری آدم‌ها، احوالپرسی‌ها‌شان، خواندن و نوشتن‌هاشان و حتی دورهمی گرفتن‌هاشان همه  در این فضا انجام بپذیرد. اما اتفاق افتاد و این روزها حضور در فضای مجازی و به طور ویژه شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیر زندگی روزانه ما تبدیل شده است. شبکه‌های اجتماعی مختلفی که هر کدام با امکانات و انتخاب‌های خاصی که در اختیارمان قرار می‌دهند به ما کمک می‌کنند در این دنیای متفاوت حضور داشته باشیم، سرگرم شویم و  با آدم‌هایی در دورترین نقاط ارتباط بگیریم. شبکه اجتماعی توئیتر در مارس سال ۲۰۰۶ به دست جک دورسی (طراح نرم‌افزار آمریکایی) ایجاد شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ به طور رسمی آغاز به کار کرد. در یکی از آخرین آمارهای منتشر شده در پایان سال 2017 این شبکه اجتماعی حدود 330 میلیون کاربر فعال داشته است.  شرکت‌ها و تولیدکنندگان زیادی هم هستند که از آن برای تبلیغ محصولات و تولیدات خودشان بهره می‌برند. همچنین رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران هم بیشتر از آن برای انتشار سریع اخبار استفاده می‌کنند. احتمالا همه شما دیگر با اصول اولیه‌ای مثل زدن هشتگ و منشن کردن و. .. کم و بیش آشنا هستید. اما موضوع دیگر توانایی ارتباط درست با آدم‌ها و در واقع کاربران است. امروز سعی می‌کنیم به شبکه اجتماعی توئیتر و آداب حضور موثرتر و موفق‌تر در آن بپردازیم.
 
ویژگی‌های مهم توئیتر
توئیت کردن به معنای جیک‌جیک کردن است و به همین دلیل لوگوی این شبکه هم عکس یک پرنده است. شاید مهم‌ترین ویژگی این شبکه اجتماعی محدود بودن تعداد کاراکترهایی است که در قالب هر توئیت می‌توان منتشر کرد. تعداد کاراکتر مجاز توئیتر از روز آغاز به کار آن 140 کاراکتر بوده است که این تعداد در نوامبر 2017 به 280 کاراکتر ارتقا یافته و کاربران اکنون قادر هستند هر توئیت را در قالب 280 کاراکتر ارسال کنند. همچنین امکان ارسال عکس، فیلم و گیف هم در توئیتر وجود دارد. ضمنا هر کاربر در هر روز می‌تواند تا سقف 1000 توئیت را ارسال کند.
 
 خودتان را به‌اندازه کافی معرفی کنید  
سعی کنید خودتان را به حد کافی در بیو معرفی کنید. البته کوتاه و موجز. قطعا گذاشتن یک معرفی کوتاه از علایق یا شغل، سن و محل سکونت‌تان دیگران را بیشتر ترغیب خواهد کرد که شما را دنبال کنند و با شما ارتباط بگیرند. همچنین مهم است که بیوی خودتان را مطابق با تغییرات تحصیلی، شغلی یا فکری به روز نگه دارید و مدام به آن سر بزنید تا اطلاعاتی درست و واقعی از شما را نمایش دهد.

 عکس پروفایل مناسبی داشته باشید  
بعضی کاربران به داشتن عکس مناسب اهمیت نمی‌دهند اما باید بدانید که داشتن عکس خوب در شبکه‌های اجتماعی بسیار تاثیرگذار است. عکس پروفایل باید بتواند به‌اندازه کافی از روحیات و افکار شما خبر بدهد. مثلا اگر خیلی اهل سفر هستید داشتن عکسی که حکایت از بسیار سفر کردن شما باشد مهم است. یا اگر فوتبالیست هستید قطعا عکس با توپ و لباس ورزشی قطعا جذاب خواهد بود. حواس‌تان باشد عکس پروفایل تخته سیاه یا تابلوی اعلانات نیست که در آن جمله‌ یا شعاری را منتشر کنید.
 
 کاربران را به مشارکت فرا بخوانید  
افراد را به نحوی با توئیت خودتان به مشارکت فرا بخوانید. در نظر داشته باشید چه مطلب توسط خودتان تولید شده و چه از جایی آن را بازنشر می‌کنید تا حد ممکن از افرادی که در تهیه آن به هر نحوی مشارکت داشته‌اند یا مطلب درباره آن‌هاست، با منشن کردن (که از ترکیب @ و نام کاربری شخص مورد نظر ایجاد می‌شود)، یاد کنید و در واقع آن‌ها را در بحث خودتان دخیل کنید. این نوع قدردانی معمولا سبب می‌شود آن افراد به سوی شما جذب شوند.

توئیت‌های خوب را ری‌توئیت کنید  
از امکان ری توئیت و بازنشر مطالبی از دیگران که پسندیده‌اید به خوبی استفاده کنید. دقت کنید وقتی مطلب خوبی گذاشته می‌شود به جای توئیت کردن دوباره آن یا کپی کردنش اقدام به ری توئیت آن کنید. در ضمن اگر بخواهید چیزی هم به مسئله مطرح شده در توئیت دیگری اضافه کنید می‌توانید از قابلیت «ری توئیت همراه با گذاشتن کامنت» استفاده کنید تا نظر خودتان را به آن اضافه کنید. مطمئن باشید وقتی در ری توئیت کردن دیگران خساست نورزید توسط طرف مقابل هم درباره توئیت‌های خودتان اتفاق مشابه می‌افتد.
 


 از موضوعات داغ غافل نشوید  
پرداختن به موضوعات داغ یا به اصطلاح ترند شده از دیگر راه‌هایی است که باعث می‌شود شما توسط افراد بیشتری دیده و خوانده شوید. البته لازمه انجام این کار این است که شما درباره اخبار مختلف به روز باشید و اطلاعات کافی و نسبی درباره آن‌ها داشته باشید. طبیعی است که اظهار نظر خام و ناصحیح نه تنها مورد قبول نیست که کاملا اثر عکس خواهد داشت و از اعتبار نظرات شما کم خواهد کرد.

کوتاه و موثر بنویسید  
مهم‌ترین ویژگی توئیتر که آن را از بقیه شبکه‌های اجتماعی متمایز کرده است، تعداد محدود کلمات برای هر توئیت است. بنابراین برای این که بتوانید درباره موضوعی نظرتان را بنویسید یا خبری را اعلام کنید باید حتما با تکنیک‌های کوتاه‌نویسی آشنا باشید تا بتوانید آن را در قالب محدود 280 کاراکتر خلاصه کنید. معمولا قطعه قطعه کردن یک عبارت در توئیت‌های مختلف از موثر بودن آن می‌کاهد پس خیلی اوقات باید در یک توئیت آن را خلاصه کنید.  بنابراین دقت کنید برای هر موضوع به جای مقدمه‌چینی سریع سراغ اصل موضوع بروید و به منحصر به فردترین یا جذاب‌ترین نکته آن بپردازید.
 
سوال طرح کنید  
به زبانی ساده و قابل فهم سعی کنید سوالات کاربردی بپرسید تا توجه دیگران را به خودتان جلب کنید. در نظر داشته باشید که پاسخ، آغاز یک گفت‌وگو و گفت‌وگو، آغاز مخاطب پذیری است.
با پاسخ‌هایی که برای تان می‌آید بحث شکل می‌گیرد و شکل‌گیری بحث باعث حضور افراد بیشتر و طرح دیدگاه‌های مختلف می‌شود طوری که می‌تواند حتی باعث جریان‌سازی شما در بین گروهی از کاربران شود.

فالوئرها و صفحات هم‌فکر خودتان را دنبال کنید  
وقتی شما به عنوان مثال یک صفحه سینمایی را دنبال می‌کنید و افراد دیگری هم آن صفحه را دنبال می‌کنند، در واقع شما دارای یک دید مشترک و علایق خاص به آن موضوع هستید. فالو کردن این افراد، نقش مهمی در افزایش مخاطب پذیری صفحه شما خواهد داشت و شما در واقع صاحب شبکه ای از افراد مختلف با علایق مشترک خواهید شد که در موضوعات گوناگون، می‌توانید با آن‌ها تبادل نظر داشته باشید. همچنین سعی کنید صفحات مربوط به کارخانه‌ها، برندها، اشخاص حرفه‌ای و متخصصان مختلف و مربوط به کسب و کار و علاقه مندی‌های حرفه ای خود را دنبال کنید.
 
زمان مناسب را برای توئیت انتخاب کنید  
شاید آخر هفته‌ها برای توئیت کردن مناسب باشند چون افراد وقت بیشتری را در این شبکه اجتماعی می‌گذرانند.
همچنین با مدتی توئیت کردن می‌توانید متوجه شوید که در چه ساعاتی کاربران بیشتری حضور دارند و توئیت‌های شما را می‌بینند بنابراین می‌توانید در آن ساعات بیشتر توئیت کنید و مطمئن باشید که بهتر دیده خواهید شد.

از هشتگ‌ استفاده کنید  
از هشتگ‌ها به طور موثر استفاده کنید. بدانید که هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی، از فیس بوک گرفته تا اینستاگرام، برای کسب مخاطب بیشتر بسیار موثر عمل می‌کنند. البته باید دقت کنید که هشتگ‌های بی ربط با موضوع پست و آدرس توئیتر خود را نگذارید چون این کار نوعی کلک زدن و تقلب هست و نتیجه معکوس برای شما دارد. از طرفی، قرار دادن هشتگ‌های غیر مرتبط با مطالب شما در پست توئیتری، سبب می‌شود تا دید فالوئرها درباره شما منفی و نامطلوب شود.
 
منابع: ویکی پدیا- برترین‌ها– زومیت- گویا آی تی