CFT بار دیگر در بهارستان حاشیه آفرید

یک بار دیگر پای لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم موسوم به CFT به مجلس باز شد و این بار هم مثل دفعات قبلی بی حاشیه نبود. با این حال نمایندگان در پی تصمیم کمیسیون امنیت ملی به هفت ایراد از ایرادهای شورای نگهبان اصرار کردند تا این مجمع تشخیص باشد که سرنوشت اصلی‌ترین لایحه مرتبط با FATF را مشخص می‌کند. البته مجلس بخش‌هایی از ایرادات شورای نگهبان را هم پذیرفت و پس از اصلاح 15 ایراد شورای نگهبان، بخش‌هایی از لایحه را به شورای نگهبان فرستادند. نمایندگان در نشست دیروز با اصلاحات کمیسیون امنیت ملی درباره الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم با 125 رأی موافق، 59 رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. این لایحه ۲۰ خرداد امسال در صحن علنی مجلس مطرح شد اما پیرو انتقادات گسترده به مدت دو ماه به تعویق افتاد، مجدد ۱۵ مهر امسال در صحن علنی مجلس مطرح و به ‌رغم انتقادات فراوان به تصویب رسید، اما این بار تعداد موافقان و مخالفان لایحه ریزش کرده و به تعداد ممتنعان اضافه شده بود.
کاهش تعداد موافقان و مخالفان!
در 15 مهر این لایحه  143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 270 نماینده حاضر کسب کرده و تصویب شده بود. به این ترتیب در رای گیری دیروز راجع به این لایحه جنجالی، 18 رای از رای‌های موافق، 61 رای از رای‌های مخالف کم شده اما یک رای به رای‌های ممتنع اضافه شده است.  به گزارش میزان، نمایندگان در ادامه بر مصوبه قبلی مجلس درباره جزء «ب» بند ۱ ماده ۲ و ماده ۷ و بند‌های آن و نیز بند ۶ ماده ۹ و اطلاق استرداد در بند‌های ماده ۱۱ و بند ۲ ماده ۱۲ و مواد ۱۵ و ۱۷ اصرار ورزیدند که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.  در جلسه دیروز حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر برای بررسی این لایحه در مجلس اخطار داد که علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به نامه‌های وزارتخانه‌های اقتصاد، خارجه و بانک مرکزی مبنی بر اثرات این لایحه در تحریم‌های بین‌المللی گفت: این نظرات به مقام معظم رهبری منعکس شد با این مضمون که با توجه به صحبت‌های شما تدبیر چیست؟ ایشان اعلام کردند بیانات شان مربوط به کنوانسیون‌ها به صورت عام و نه مشخصا این کنوانسیون است؛ بنابراین مخالفتی با بررسی در مجلس نداشته و سیر قانونی باید طی شود. این آخرین دستور رهبر معظم است. در ادامه گروهی از مخالفان این مصوبه در اعتراض به بررسی مجدد این لایحه، قصد داشتند صحن مجلس را با هدف از حد نصاب‌انداختن تعداد نمایندگان (آبستراکسیون) ترک کنند اما موفق به توقف رای‌گیری نشدند.
لاریجانی جلوی آبستراکسیون را گرفت


به گزارش تابناک رئیس مجلس در هنگام تصمیم عده‌ای از نمایندگان برای خروج تاکید کرد که کسی نباید از مجلس بیرون رود چون مجلس در حال رای‌گیری است این کار درست نیست، اجازه خروج نداریم. با این صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان کنار در ایستاده و قصد داشتند رای ندهند که هیئت رئیسه از نمایندگان خواست بر صندلی‌های خود نشسته و رای‌شان را اعلام کنند.
درگیری لفظی قاضی پور و پزشکیان
یکی دیگر از حاشیه‌های جلسه دیروز بحثی بود که بین قاضی پور و پزشکیان درگرفت. پس از آن که نماینده مردم ارومیه از رئیس مجلس خواست در جریان بررسی لایحه CFT مخالفان و موافقان صحبت کنند تا به گفته‌ او نترس‌ها و ضعیف‌النفس‌ها مشخص شوند، مسعود پزشکیان این سخن را توهین برداشت کردو گفت: «سابقه افراد مشخص است که چه کسی در جبهه بوده و شهید داده و اسیر شده و چه کسی خواب بوده است. این که ما جو را به گونه‌ای نشان دهیم که برخی ترسیده‌اند این حرف‌ها در مجلس مسخره است.» به گزارش ایسنا وی در ادامه گفت: ترسو کسانی هستند که در این مملکت زندگی می‌کنند، فقر و بدبختی و گرسنگی به وجود می‌آید و خود را به کوچه علی چپ می‌زنند.