CFT باز هم تصویب شد

گروه سیاسی- بالاخره با رای نمایندگان مجلس مبنی بر اصلاح لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، جنگ فرسایشی میان موافقان و مخالفان این لایحه تمام شد هر چند بعید به نظر می‌رسد دلمشغولی‌های دلواپسان مجلس پایانی داشته باشد‌. زمانی برجام را آتش می‌زنند، گاهی گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها را مطرح می‌کنند و روزی دیگر با راهپیمایی در مجلس جنجال برای بررسی کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) راه می‌اندازند و در نهایت به خاطر موضوع مبرهنی که همه بزرگان به آن اذعان دارند اما چون از زبان ظریف مطرح شده بحث استیضاحش را در دستور کار قرار می‌دهند .
البته دیروز هم اصلاحیه این لایحه با هیاهو و جنجالی همراه بود که به نظر می‌رسید با برنامه‌ریزی از قبل انجام شده راه افتاده بود اما در نهایت با وجود تلاش محافظه‌کاران با چراغ سبز مجلس روبه‌رو شد‌. اکنون بر اساس اصلاحیه مجلس در ماده واحده لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم مشتمل بر یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست را با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند زیربط را مطابق مقررات این ماده نزد امین اسناد تودیع کند‌. همچنین دولت موظف است شش ماه پس از تودیع سند الحاق این کنوانسیون نزد امین اسناد، وضعیت تعامل با گروه ویژه اقدام مالی به ویژه مساله‌ خارج شدن قطعی ایران از لیست دول غیر همکار را ارزیابی کرده و در صورت تعلل و عدم اقدام اعضای این گروه عضویت در کنوانسیون را مورد تجدیدنظر قرار دهد‌. بر این اساس بخشی از این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارجاع می‌شود و بخش دیگری که مجلس بر آن اصرار کرده به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت‌.
جدال موافقان و مخالفان
اما در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه، لاریجانی در پاسخ به اخطار حاجی‌دلیگانی با بیان این که دستگاه‌های مختلف با نامه‌نگاری به موضوع تحریم‌های مضاعف اشاره کردند، گفت: آخرین دستور رهبری آن بود که مخالف بررسی CFT در مجلس نیستند و مسیر قانونی باید طی شود‌.


در ادامه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که نظر نهایی کمیسیون امنیت ملی درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT براساس نظرات اجماعی در کارگروهی با حضور نمایندگانی از شورای نگهبان و مجمع تشخیص است‌.
همچنین علی نجفی‌خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه این کمیسیون ایرادات لایحه CFT را با نظر نمایندگانی از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع کرده است، در دفاع از مصوبه کمیسیون امنیت ملی گفت‌: شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دو دسته ایراد را به این کنوانسیون وارد کردند که ما تلاش کردیم آن را رفع کنیم‌.
اما نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس هم از رییس مجلس خواست در جریان بررسی لایحه CFT مخالفان و موافقان صحبت کنند تا به گفته‌ او نترس‌ها و ضعیف‌النفس‌ها مشخص شوند‌. وی در اخطاری مستند به اصل ۱۵۳ قانون اساسی گفت: هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر شئون کشور شود ممنوع است‌. من از زحمات شما (لاریجانی) درباره‌ آمریکاستیزی تشکر می‌کنم ولی در این مورد خاص اجازه دهید مخالفان و موافقان به اندازه حرف بزنند تا ملت بدانند و بشنوند تا نترس‌ها و مردان شجاع چه کسانی هستند و افراد ضعیف‌النفس هم مشخص شوند‌.
در این میان بسیاری از نمایندگان موافق و مخالف به ارائه نظرات خود پرداختند‌. مسعود پزشکیان نیز به توهین‌های نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه واکنش نشان داد و مجتبی ذوالنور هم به سمت صندلی پزشکیان رفت و با او به بحث و جدل پرداخت که با دخالت نمایندگان پایان یافت‌.
پزشکیان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه CFT، گفت: موضوعی که آقای قاضی‌پور مطرح کردند توهین بود چرا که اگر فکر کنید ما ترسو نیستیم و دیگران می‌ترسند باید نگاهی به گذشته‌ها و سابقه‌ها داشت چرا که مشخص است چه کسی در جبهه بوده، چه کسی شهید داده، چه کسی در خواب بوده و چه کسی اسیر شده است‌. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از طرح ادعا فضا طوری می‌شود که برخی ترسیده‌اند اما این حرف‌ها مسخره است و اگر روندی که در پیش گرفته شده اجرا شود کاری می‌کنیم که هیچ تاجری نتواند کار یا معامله‌ای انجام دهد بنابراین این مسائل ربطی به این ندارد که بگویند عده‌ای ترسیده‌اند بلکه ما می‌خواهیم در مملکت تصمیم‌گیری کنیم که خود را تحریم نکنیم‌.
پزشکیان گفت: ترسو کسانی هستند که در مملکت زندگی می‌کنند، فقر و بدبختی به وجود می‌آید و خود را به کوچه علی چپ می‌زنند و بعد پشت تریبون از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند، عامل فقر و بدبختی و گرسنگی سیاست‌های غلطی است که ماها داریم که باید اصلاح شود و ترسو کسانی هستند که ندانسته و یا ناآگاهانه فریاد می‌کشند نه کسانی که براساس آگاهی از سرنوشت این مملکت می‌خواهند دفاع کنند‌.
پزشکیان یادآور شد: در کاپیتولاسیون سگ آمریکا نیز محترم است اما در اینجا گفته می‌شود قانونی مصوب شود که سرمایه‌گذار و تاجر مملکت تحریم نشود بنابراین بگذاریم هرکسی تصویب می‌کند این کار را انجام دهد بنده با قدرت رای خواهم داد، بگذارید اگر مشکلی به وجود آمد مردم بدانند چه کسی این وضعیت اقتصادی را به وجود آورده است‌.
سید حسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم از نحوه بررسی لایحه CFT در این کمیسیون انتقاد کرد و آن را خلاف آیین‌نامه‌ دانست و با استناد به ماده ۱۹۹ آیین‌نامه‌ داخلی در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گفت‌: تذکر بر همه مسائل مقدم است‌. ما این جا نیامده‌ایم که شعار انتخاباتی بدهیم‌. ما می‌خواهیم برای منافع ملی کشور تصمیم‌گیری کنیم‌. شورای نگهبان حافظ اسلامیت، قانونیت و جمهوری نظام است که نظرش را درباره این لایحه صریح و آشکار بیان کرده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرش را عنوان کرده است‌.
محمدرضا صباغیان، نماینده بافق در مجلس نیز تصویب CFT را موجب خودتحریمی عنوان کرد و در اخطاری مستند به اصول ۴۳ و ۱۵۳ قانون اساسی گفت: قرارداد CFT به عنوان مقابله با تروریسم است‌. همه معتقد هستند که ایران سال‌ها قربانی تروریسم بوده و حالا هم می‌خواهیم قراردادی را امضا کنیم که با تروریسم مقابله شود‌. پس اختلاف بر سر چیست‌.
قفل کردن در مجلس به روی مخالفان CFT
در نهایت پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان رای‌گیری برای این لایحه آغاز شد که تعدادی از نمایندگان ازجمله پژمانفر، آزادی‌خواه، ابطحی، دهقان، زاهدی، حاجی‌دلیگانی و کریمی‌قدوسی می‌خواستند در زمان رای‌گیری از مجلس خارج شوند‌. در این لحظه رییس مجلس گفت: کسی نباید از مجلس بیرون برود چون مجلس در حال رای‌گیری است این کار درست نیست اجازه خروج هم نداریم‌. بر این اساس این نمایندگان پس از تاکید رییس‌مجلس و بعد از اینکه دیدند درب خروجی مجلس قفل است، کنار درب صحن مجلس به قصد رای ندادن ایستادند و قصد داشتند رای ندهند که هیات رییسه از نمایندگان خواست بر صندلی‌های خود نشسته و رای‌شان را اعلام کنند اما آنها این کار را نکرده و رای ندادند‌.
رای مجدد مجلس به CFT
نهایتا با همه حواشی نمایندگان مجلس به اصلاحیه کمیسیون امنیت رای مثبت دادند و البته بخشی از ایرادات شورای نگهبان نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد‌. البته علی لاریجانی بعد از گزارش کمیسیون امنیت ملی خطاب به نجفی سخنگوی این کمیسیون گفت: برخی نمایندگان مطرح می‌کنند ایرادات اصلاح شده توسط کمیسیون بیشتر از آن چیزی است که شورای نگهبان مدنظر قرار داده است‌. اصلاحات انجام شده با نظر شورای نگهبان صورت گرفته یا خیر؟ علی نجفی‌خوشرودی هم در پاسخ بیان کرد: دو دسته ایراد از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم وارد شده بود که جلسات متعددی برای رفع این ایرادات با حضور نمایندگان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد‌.