رابطه با ریاض روی میز مجلس نمایندگان

سناتورهای آمریکایی پس از کسب اطلاع از گزارش محرمانه رییس سازمان سیا اعلام کردند که محمد بن‌سلمان به طور مستقیم در قتل جمال خاشقجی نقش داشته است‌. یکی از سناتورها بن‌سلمان را روانی خواند‌.
دونالد ترامپ تلاش دارد که معاملات تسلیحاتی هنگفت میان ایالات متحده و عربستان سعودی در پی ماجرای قتل جمال خاشقجی به خطر نیفتد، اما اکنون سناتورهای جمهوری‌خواه، یعنی حزبی که خود ترامپ به آن تعلق دارد، از دست داشتن محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی ابراز اطمینان کرده‌اند‌.
به گزارش دویچه‌وله، شمار محدودی از سناتورهای آمریکایی سه‌شنبه گذشته گزارش محرمانه جینا ‌هاسپل، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را در رابطه با قتل جمال خاشقجی شنیده‌اند‌.
به گفته باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، محمد بن‌سلمان طراحی، و نظارت بر قتل جمال خاشقجی را بر عهده داشته و آمر این ماجرا بوده است‌. او افزود که اگر ولیعهد سعودی مورد محاکمه قرار گیرد، هیات منصفه در ظرف ۳۰ دقیقه او را گناهکار اعلام خواهد کرد‌. لیندسی گراهام، دیگر سناتور جمهوری‌خواه که در برخی موضوعات با ترامپ هم‌نظر است و در یک سال گذشته رابطه نزدیک و دوستانه با او داشته، این بار در مخالفت با ریاست جمهوری آمریکا برخاست و گفت: امکان اینکه بن‌سلمان در قتل خاشقجی نقشی نداشته باشد، برابر صفر است‌.


گراهام ضمن ابراز اطمینان از دخالت ولیعهد عربستان در قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی تصریح کرد که به باور او، بن‌سلمان روانی و خطرناک است‌. این سناتور جمهوریخواه اعلام کرد تا زمانی که مسوولان قتل خاشقجی مورد مواخذه و مجازات قرار نگیرند، او نیز حاضر به پشتیبانی از فروش تسلیحات به عربستان سعودی نخواهد بود‌. اظهارات این دو سناتور جمهوری‌خواه مغایر با سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده است‌.
پمپئو شنبه گذشته در دفاع از ولیعهد عربستان سعودی گفته بود: من تمامی مدارک و شواهد محرمانه‌ای را که در اختیار دولت آمریکاست، بررسی کردم و هیچ‌گونه مدرک مستقیمی که ثابت کند، بن‌سلمان را به این مورد قتل ربط دهد، وجود ندارد‌. وزیر دفاع ایالات متحده هم پیشتر اظهاراتی مشابه پمپئو بیان کرده بود‌.
رییس‌جمهوری آمریکا نیز تاکنون چند بار به روشنی گفته که گناه ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی را اثبات‌شده نمی‌داند و حاضر نیست روابط و معاملات با ریاض را به خاطر این ماجرا به خطر اندازد‌. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که در جلسه قرائت گزارش محرمانه رییس سازمان سیا حضور داشت، پس از این نشست گفت که به نظر او، پمپئو و متیس از خط مشی شخص رییس‌جمهور پیروی می‌کنند‌.
گراهام افزود، باید عامدانه کور بود تا به این نتیجه رسید که ولیعهد عربستان در ماجرای قتل خاشقجی نقشی نداشته است‌. او خواهان صدور بیانیه‌ای از سوی سنای آمریکا شد که در آن از بن‌سلمان به عنوان یکی از مسوولان قتل خاشقجی نام برده شود‌. یکی دیگر از سناتورهایی که سه‌شنبه گذشته در جریان گزارش محرمانه رییس سازمان سیا قرار گرفت، باب منندس، از حزب دموکرات بود‌.
او که عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست، پس از شنیدن این گزارش محرمانه گفت، حدس او در باره اینکه ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را داده است، به یقین بدل شده است‌. منندس در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان همچنین تصریح کرد که آمریکا اکنون باید پیامی روشن در ارتباط با این ماجرا بفرستد‌.
جمال خاشقجی دوم ماه اکتبر سال‌جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به دست تیم ویژه‌ای از ماموران امنیتی عربستان سعودی به قتل رسید‌. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در پی بررسی و نتیجه‌گیری از روند این واقعه اعلام کرد که تصمیم به قتل خاشقجی نمی‌توانسته بدون اطلاع محمد بن‌سلمان انجام گرفته باشد‌.