«ابتکار» از حواشی لایحه جنجالی در مجلس گزارش می‌دهد عبور CFT از ریل مجلس

معصومه معظمی
روز گذشته نمایندگان مجلس در جلسه علنی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. لایحه‌ای که از ماه‌های گذشته تا‌کنون یکی از جنجالی‌ترین لوایح بوده که در هر جلسه، حواشی زیادی به همراه داشته است. علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با کنایه به این رفت‌وآمدها و اصرار مخالفان بر عدم تصویب این لایحه، آن را دارای رکورد در کمیسیون امنیت ملی دانست و در توئیتر خود نوشت: «رسیدگی به موضوع FATF و لایحه CFT رکوردهایی را برای کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس به جا گذاشته است. اولین آبستراکسیون در کمیسیون امنیت، اولین استیضاح وزیر امورخارجه، ‌اولین اعتراض رسمی به رئیس مجلس، ‌اولین طومار پراکنی در صحن، بیشترین جلسه غیرعلنی در یک موضوع.» البته روز گذشته هم از این قاعده مستثنی نبود و حواشی زیادی از جمله توهین یک نماینده به همکاران موافق خود درباره CFT را به همراه داشت.
در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در‌خصوص لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) در دستور کار نمایندگان برای بررسی قرار گرفت و بخشی از این لایحه را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. همچنین در مورد ایراد دیگر شورای نگهبان بر مصوبه‌ قبلی خود اصرار کردند. این در حالی است که در بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه، لاریجانی در پاسخ به اخطار حاجی‌دلیگانی با بیان این که دستگاه‌های مختلف با نامه‌نگاری به موضوع تحریم‌های مضاعف اشاره کردند، گفت: «آخرین دستور رهبری آن بود که مخالف بررسی CFT در مجلس نیستند و مسیر قانونی باید طی شود.» در ادامه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که نظر نهایی کمیسیون امنیت ملی درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT براساس نظرات اجماعی در کارگروهی با حضور نمایندگانی از شورای نگهبان و مجمع تشخیص است. همچنین علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه این کمیسیون ایرادات لایحه CFT را با نظر نمایندگانی از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع کرده است، در دفاع از مصوبه کمیسیون امنیت ملی گفت‌: «شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دو دسته ایراد را به این کنوانسیون وارد کردند که ما تلاش کردیم آن را رفع کنیم.»
مخالفان و موافقان CFT حرف بزنند تا نترس‌ها و ضعیف‌النفس‌ها مشخص شوند


گفتنی است در ادامه صحبت‌های موافقان و مخالفان این لایحه، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس با توهین به نمایندگان موافق CFT که البته پیش از این نیز این توهین‌ها سابقه داشته است، زمینه حاشیه‌ها و اعتراضات روز گذشته مجلس را فراهم کرد. او در اخطاری موافقان‌ CFT را ترسو و ضعیف‌النفس خطاب کرد و از رئیس مجلس خواست در جریان بررسی لایحه CFT مخالفان و موافقان صحبت کنند تا به گفته‌ او نترس‌ها و ضعیف‌النفس‌ها مشخص شوند. این نماینده اصولگرای آتش به اختیار مجلس در اخطاری مستند به اصل ۱۵۳ قانون اساسی گفت: «هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر شئون کشور شود ممنوع است. من از زحمات شما (‌لاریجانی) درباره‌ آمریکاستیزی تشکر می‌کنم ولی در این مورد خاص اجازه دهید مخالفان و موافقان به اندازه حرف بزنند تا ملت بدانند و بشنوند تا نترس‌ها و مردان شجاع چه کسانی هستند و افراد ضعیف‌النفس هم مشخص شوند.»
ترسو کسانی هستند که از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند
در واکنش به این صحبت ها، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس و نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه «سیاست‌های غلط ما عامل فقر و گرسنگی و بدبختی است»، گفت: «ترسو کسانی هستند که از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند.» او افزود: «بحث آقای قاضی‌پور توهین بود. اینکه ما فکر کنیم ما نترس هستیم و دیگران ترسو هستند، گذشته و سابقه افراد مشخص است که چه کسی در جبهه بوده و شهید داده و اسیر شده و چه کسی خواب بوده است. اینکه ما جو را به گونه‌ای نشان دهیم که برخی ترسیده‌اند این حرف‌ها در مجلس مسخره است.»
ایرادات مجمع تشخیص و شورای نگهبان برطرف نشود، CFT خلاف منافع کشور است
از طرفی هم محمد دهقان نقندر، عضو دیگر فراکسیون ولایی و از بازماندگان اعضای جبهه پایداری در مجلس، در مخالفت با تصویب این لایحه تصریح کرد: «اگر اشکالات مجمع تشخیص و شورای نگهبان به لایحه CFT برطرف نشود این لایحه خلاف منافع کشور است.» او تاکید کرد: «وقتی طرح یا لایحه‌ای مصوب می‌شود به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و شورا ایراد می‌گیرد که مجلس نمی‌تواند در مواردی که شورای نگهبان وارد نشده، وارد شود و چیزی را بررسی کند.»
در ادامه فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره اظهارات مخالفانی که CFT را خودتحریمی دانستند، تاکید کرد: «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) به معنای خود تحریمی نیست و اکنون ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) قرار ندارد.» از طرفی هم مجتبی ذوالنور، عضو اصولگرای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم تاکید کرد: «آقای ایمن‌آبادی رای امروز مجلس به CFT را پیروزی حاکمیت و عقلانیت بر غوغاسالاری خواندند که این توهین به کسانی است که با استدلال و منطق مخالف تصویب CFT هستند.»
CFT استعماری و بدتر از کاپیتولاسیون است
براساس این گزارش، در ادامه جلسه محمد‌مهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و از مخالفان جدی این لایحه، آن را لایحه‌ای استعماری و بدتر از کاپیتولاسیون دانست و گفت: «عامل بدبختی ما نیستیم که با این کنوانسیون مخالفت می‌کنیم، عامل بدبختی کسانی هستند که با تئوری گرفتن بهانه از آمریکا هر روز تن به ذلت می‌دهند.» بنابراین پس از اینکه تندروهای مخالف پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) فضا را مخالف خواست خود دیدند، کوشیدند با وجود تذکرهای متعدد لاریجانی برای عدم خروج از جلسه، با ترک صحن علنی در زمان رای‌گیری، جلسه را مختل کنند و از عدد بیندازند و به اصطلاح «آبستراکسیون» کنند، ولی تلاش‌شان ناکام ماند. در نهایت 125 رای موافق، 59 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 190 نماینده شرکت کننده در رای‌گیری به تصویب رسید. این در حالی است که 206 نماینده در صحن حاضر بودند و 16 نفر در رای‌گیری شرکت نکردند!
اسامی نمایندگانی که حتی به‌ CFT رای مخالف ندادند!
به گفته یکی از رسانه‌ها اسامی این نمایندگان که در رای‌گیری شرکت نکردند از این قرار است: «سید‌حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین. نادر قاضی پور، نماینده ارومیه. محسن کوهکن، نماینده لنجان. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم. عباس پاپی‌زاده، نماینده دزفول. نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد. قاسم جاسمی، نماینده ایلام. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر.
جواد ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان. ناصر شریفی، نماینده بندرلنگه. عباس گودرزی، نماینده بروجرد. جلیل مختار، نماینده آبادان. حسین نیازآذری، نماینده بابل. علی اکبر کریمی، نماینده اراک. جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت.»
بنابراین بخشی از این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارجاع می‌شود و بخش دیگری که مجلس بر آن اصرار کرده، به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت. گفتنی است در حاشیه جلسه روز گذشته مجلس برخی نمایندگان نسبت به توهین‌های مخالفان CFT انتقاداتی را در گفت‌و‌گو با «ابتکار» بیان کردند.
داور نهایی مردم هستند و در انتخابات 98 جواب توهین‌کنندگان را می‌دهند
محمدعلی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌‌وگو با «ابتکار» با انتقاد از توهین برخی مخالفان‌ CFT به موافقان این لایحه تاکید کرد: «مردم منطق و ادبیات دو‌طرف را در صحن مجلس دیدند و شنیدند. امروز به مجلس و نمایندگان توهین شد و به نظرم داور نهایی مردم هستند و نتیجه نحوه این رفتارها را در انتخابات 98 نشان می‌دهد.» این عضو ارشد فراکسیون امید تاکید کرد: «بیش از این زورمان نمی‌رسد، ولی معتقدم در صورت ارجاع این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، قطعا مصلحت نظام را تشخیص می‌دهند و تصمیمی که در‌این‌باره می‌گیرد بر مبنای مصلحت کشور خواهد بود.»