از نظر سنای آمریکا، بن سلمان قاتل خاشقجی است

دونالد ترامپ، ريیس جمهوری آمریکا تلاش دارد که معاملات تسیلحاتی هنگفت میان ایالات متحده و عربستان سعودی در پی ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی به خطر نیفتد اما اکنون سناتورهای جمهوری‌خواه، یعنی حزبی که خود ترامپ به آن تعلق دارد، از دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی ابراز اطمینان کرده‌اند.
تعدادی از نمایندگان سنای آمریکا روز سه‌شنبه پس از استماع گزارش سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سی‌آی‌ای اعلام کردند که «بی هیچ تردیدی» محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان در جریان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی بود.
واکنش لیندسی گراهام
لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه پس از این جلسه گفت: «باید کور باشید تا نبینید که این قتل توسط افراد تحت رهبری محمد بن سلمان رهبری و سازماندهی شده است».


وی همچنین ولی‌عهد عربستان را فردی «دیوانه» و «خطرناک» خواند و گفت که بن‌سلمان روابط آمریکا و عربستان را «به خطر» انداخته و «قابل اعتماد نیست».
گراهم همچنین تاکید کرد که عربستان متحد استراتژیک آمریکاست و باید روابط دو کشور «نجات داده شود» اما «نه به هر قیمتی».
این اظهارات بلافاصله پس از جلسه نمایندگان سنای آمریکا با جینا هسپل، ريیس سی‌آی‌ای درباره قتل خاشقجی عنوان شد.
واکنش باب منندز
باب منندز، سناتور دموکرات نیز پس از این دیدار گفت که نظرش درباره دست داشتن ولی‌عهد عربستان در قتل خاشقجی «تایید شده» و حال «اطمینان» دارد که این قتل با هماهنگی محمد بن سلمان بوده است.
وی خواستار واکنش «قوی» آمریکا به قتل خاشقجی شد و تاکید کرد که روابط واشنگتن و ریاض باید مورد بازنگری قرار گیرد. آقای منندز همچنین خواستار پایان کمک آمریکا به عربستان در جنگ یمن شد.
واکنش بلومنتال
سناتور ریچاد بلومنتال، عضو ارشد سنای آمریکا با انتقاد شدید از مخفی‌کاری دولت دونالد ترامپ، ريیس‌جمهور ایالات متحده در موضوع قتل جمال خاشقجی و حمایت واشنگتن از ریاض، تاکید کرد که جلسه استماع گزارش هاسپل باید علنی برگزار می‌شد.
بلومنتال در صفحه شخصی تويیتر خود نوشت: «واکنش همکاران من به گزارش امروز سیا نشان می‌دهد که پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) و متیس (وزیر دفاع آمریکا) کنگره را گمراه‌کرده‌اند».
او ولی‌عهد سعودی را آمر قتل خاشقجی دانسته و افزود: «محمد بن سلمان مسئول قتل وحشیانه و ازپیش برنامه‌ریزی شده خاشقجی است و دولت ترامپ نیز در حال پنهانكاري آن است».
این سناتور آمریکایی با اعلام خبر تصمیم سنا برای اقدام علیه ریاض توضیح داد: «در حالی که تمام سنا به اقدامات معنی‌داری رای خواهد داد که بن‌سلمان را جوابگوی (اقداماتش) می‌کند، اما فقط تعدادی از (سناتورها) توانستند واقعیت را ببینند».
دفاع از بن‌سلمان در برابر گزارش سیا
پس از گزارش جینا هاسپل، ريیس سیا درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول، تعدادی از سناتورهای آمریکایی بیشتر متقاعد شدند که بن سلمان در قتل خاشقجی دست داشته است، آن‌ها تاکید کردند که عربستان دیگر شریک مورد اطمینانی برای آمریکا نیست.
فاطمه باعشن، سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن توییت کرد: ولیعهد در هیچ زمانی با هیچ مسئول عربستانی درباره آزار رساندن به خاشقجی تماسی نداشته است، ما قاطعانه هرگونه اتهامی درباره ارتباط بن سلمان با این حادثه هولناک را رد می‌کنیم.
باعشن افزود: عربستان در رسیدگی به این اشتباه فاجعه‌بار و محاکمه مسئولان آن و نیز اتخاذ اقداماتی اصلاحی براي تضمین عدم تکرار چنین فاجعه‌ای صریح بود.
سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن تاکید کرد: روابط آمریکا و عربستان به ۸۰ سال قبل بازمی‌گردد و این روابط در مقابل طوفان‌های متعددی مقاومت کرده است، ما به حفظ این روابط دوجانبه برای برقراری ثبات منطقه‌ای و دیگر اهداف مشترک پایبندیم.
نظر سازمان ملل درباره مسئول قتل خاشقجی
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل بر لزوم انجام تحقیقات بین المللی برای مشخص شدن مسئول قتل خاشقجی تاکید کرد.
حمایت تمام قد ترامپ از بن سلمان
پمپئو روز شنبه گذشته 10 آذر (اول دسامبر) در دفاع از ولیعهد عربستان سعودی گفته بود: «من تمامی مدارک و شواهد محرمانه‌ای را که در اختیار دولت آمریکاست، بررسی کردم و هیچ‌گونه مدرک مستقیمی که ثابت کند بن سلمان را به این مورد قتل ربط دهد، وجود ندارد».
جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده هم پیشتر اظهاراتی مشابه پمپئو بیان کرده بود.
ريیس جمهوری آمریکا نیز تا کنون چند بار به روشنی گفته که گناه ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی را اثبات‌شده نمی‌داند و حاضر نیست روابط و معاملات با ریاض را به خاطر این ماجرا به خطر اندازد.
فیلم ساختن درباره خاشقجی
هنوز تکلیف قاتل و جسد خاشقجی روشن نشده، « شون پن» بازیگر و کارگردان آمریکایی برای ساخت فیلمی درباره ترور این روزنامه نگار عربستانی به ترکیه سفر کرده و با شماری از مسئولان ترکیه ای دیدار کرده است.
شون پن دیروز (چهارشنبه) با خدیجه چنگیز نامزد خاشقجی نیز دیدار خواهد کرد. قرار است فیلم مستندی که شون پن می سازد، شامل همه صحنه هایی باشد که در قتل خاشقجی روی داده است.