بچه‌ها به خاطر بالا رفتن «یورو» لژیونر شدند








محمد محمدی سدهی
خبرنگار
والیبال ایران امسال لژیونرهای زیادی در لیگ‌های ایتالیا، ترکیه و لهستان دارد که فرهاد سال‌افزون هم به جمع آنها اضافه شده است. پاسور تیم ملی والیبال که یکی از جانشین‌های سعید معروف محسوب می‌شود، از ابتدای فصل جاری در ترکیب تیم سایپا به میدان رفت اما با گذشت نهمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر به یکباره خبر لژیونر شدنش منتشر شد. سال‌افزون برای ادامه فصل به تیم آ.ا.ک آتن پیوسته و والیبال خود را در یونان ادامه خواهد داد. شاید تیم آ.ا.ک آتن به دلیل حضور مسعود شجاعی، ملی‌پوش فوتبال ایران بیشتر به گوش فوتبالیست‌ها آشنا باشد اما این بار یک والیبالیست از کشورمان در این تیم یونانی بازی خواهد کرد و سال‌افزون اولین لژیونر ایرانی در لیگ یونان محسوب می‌شود. تیم والیبال آ.ا.ک آتن پس از جذب سال‌افزون در دو دیدار به میدان رفته که یک شکست و یک پیروزی کسب کرده است.
پاسور تیم ملی والیبال درخصوص حضورش در لیگ یونان و جدایی از تیم سایپا به خبرنگار «ایران» گفت: «از ابتدای فصل پیشنهادی از تیم آ.ا.ک آتن داشتم اما ترجیح دادم که در ایران بمانم. پس از گذشت نهمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر به دلیل یکسری مشکلات مجبور شدم سایپا را ترک کنم. خدا را شکر این پیشنهاد از سوی باشگاه یونانی پابرجا بود و من هم توانستم با این باشگاه قرارداد ببندم و به این تیم بپیوندم.»
فرهاد سال‌افزون در پاسخ به این سؤال که آیا به دلیل مشکلات مالی از سایپا جدا شدی؟ افزود: «سایپا مشکل مالی داشت اما مشکل اصلی این تیم بحث مالی نبود. این تیم مشکلات دیگری داشت که بهتر است در مورد این مشکلات صحبت نکنم. به هر حال با سایپا به مشکل خوردم و این مشکلات برای من قابل هضم نبود و به این دلیل از این تیم جدا شدم.» او درخصوص باشگاه آ.ا.ک یونان بیان داشت: «آ.ا.ک باشگاه شناخته شده‌ای است، البته بیشتر تیم فوتبال این باشگاه معروف است اما در سال‌های اخیر این باشگاه در والیبال هم سرمایه‌گذاری و چند بازیکن خوب را جذب کرده تا در فصل جاری بهترین نتایج را کسب کند. البته در حال حاضر شرایط باشگاه چندان مناسب نیست و باید تیم آ.ا.ک را در جدول بالا بیاوریم.»
مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال سابقه پوشیدن پیراهن تیم فوتبال آ.ا.ک آتن را دارد. شجاعی پارسال یک نیم فصل در این تیم بازی کرد. سال‌افزون در پاسخ به این سؤال که آیا برای پیوستن به این تیم با شجاعی صحبتی داشتی؟ افزود: «با شجاعی صحبتی نداشتم چون پیشنهادم از این تیم مربوط به قبل از شروع فصل بود و در آن موقع من قصد نداشتم به این تیم یونانی بپیوندم. همان طور که گفتم، مشکلاتی برایم در تیم سایپا به وجود آمد که ماندن در این تیم جایز نبود، به این دلیل پیشنهاد آ.ا.ک را قبول کردم و به یونان آمدم.»
او تنها بازیکن خارجی تیم آ.ا.ک آتن نیست و این تیم بازیکنان خارجی زیادی دارد که رقابت با این بازیکنان برای رسیدن به ترکیب اصلی قطعاً کار آسانی نخواهد بود. او بیان داشت: «تیم‌مان علاوه بر من، دو دریافت کننده برزیلی و صربستانی دارد، البته دو بازیکن خارجی دیگر هم در این تیم بازی می‌کنند. پشت خط زن تیم آ.ا.ک که عضو تیم ملی یونان است در این تیم حضور دارد و در کل این باشگاه بازیکنان خوبی دارد و رقابت در این تیم برای حضور در ترکیب اصلی کار بسیار سختی است اما تلاش من حضور در ترکیب اصلی است و در دو بازی گذشته هم نسبتاً موفق بوده‌ام.»
سال‌افزون در نخستین حضورش در تیم آ.ا.ک میزبان تیم پامووکایکوس بودند که 3 بر یک شکست خوردند. آ.ا.ک آتن چند روز پیش در دومین حضور پاسور ایرانی خود برابر فویینیکاس قرار گرفت و 3 بر 2  پیروزشد و به رده هشتم جدول صعود کرد. او درخصوص این بازی حساس که با برد همراه بود، گفت: «این مسابقه در خانه حریف بود. تیم شان هم خیلی خوب بود و از یک دریافت کننده برزیلی و یک پشت خط زن صرب بهره می‌برد. آنها فکر می‌کردند که می‌توانند ما را راحت ببرند ولی تیم ما بهتر شده و توانستیم این بازی را ببریم.»
در سال‌های گذشته بازیکنان ملی‌پوش به دلیل پیشنهاد مالی خوب توسط تیم‌های ایرانی، ترجیح می‌دادند در کشور بمانند و این موضوع باعث می‌شد لیگ با حساسیت و جذابیت بیشتری برگزار شود اما امسال بازیکنان زیادی از تیم ملی به لیگ‌های اروپایی پیوستند. پاسور تیم ملی در خصوص این موضوع گفت: «قرارداد مالی تیم‌های ایرانی در سال‌های گذشته مناسب بود به این دلیل بازیکنان تیم ملی در لیگ می‌ماندند اما امسال شرایط تیم‌ها به هیچ وجه خوب نیست. بچه‌ها به خاطر یورو لژیونر شدند چرا که قیمت «یورو» بالا رفته و این موضوع باعث می‌شود رقم قراداد مالی‌شان با تیم‌های اروپایی بیشتر شود.» سال‌افزون در خصوص لیگ ایران افزود:«سال به سال لیگ ایران بدتر می‌شود و این موضوع به دلیل مسائل اقتصادی باشگاه‌هاست که قطعاً به لیگ صدمه می‌زند. در سال‌های گذشته از میان 12 تیم تنها دو تیم مشکل مالی داشتند اما امسال همه تیم‌ها با این مشکل مواجه هستند و این برای والیبال ما به هیچ وجه خوب نیست.»
پنج بازیکن تیم ملی امسال در لیگ ایتالیا بازی می‌کنند و به نظر می‌رسد که تیم‌های ایتالیایی به بازیکنان ایرانی علاقه خاصی دارند. سال‌افزون با اشاره به این موضوع که لیگ ایتالیا جزو بهترین لیگ‌های دنیاست، بیان داشت: «همه خوب‌های دنیا در لیگ ایتالیا بازی می‌کنند و به این دلیل بازیکنان دوست دارند والیبال خود را در سری A ادامه دهند. حضور بازیکنان تیم ملی در بهترین لیگ دنیا به دلیل کیفیت بالای ایرانی‌هاست.»
صحبت‌های پایانی این لژیونر والیبال ایران درخصوص شرایط تیم ملی است: «تیم ملی شرایط خاص خودش را دارد. بازیکنانی که به تیم ملی می‌آیند سعی می‌کنند بهترین عملکرد را داشته باشند. تیم ملی در مقطع حساسی قرار دارد و برخی  مسئولان این تیم مانند امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی جدا شدند و در حال حاضر هم ادامه همکاری فدراسیون با ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم مشخص نیست. تیم ملی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.»