باید از وزیر خارجه حمایت شود

محمدرضا باهنر از چهره‌های اثرگذار جریان اصولگراست.بخشی از  گفت و گوی جماران با او را در ادامه می‌خوانید:
با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و یکی از تأکیدهای معمار انقلاب بر وحدت بوده، در مقطع فعلی وحدت بین مردم و مسئولین و وحدت بین مسئولین را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من فکر می‌کنم تأکید اصلی نهضت حضرت امام تکیه به رأی مردم بود. پیش از انقلاب گروه‌هایی می‌خواستند مبارزه مسلحانه کنند اما حضرت امام هیچ موقع آنها را محور قرار ندادند و اعتقادشان این بود که ما فقط با تکیه بر مردم می‌توانیم نهضت را به پیروزی برسانیم. در آن کار هم الحق و الإنصاف حضرت امام توفیق بزرگی داشتند.
در جهان اسلام نیز وحدت پاشنه آشیل است که اگر در آن رخنه شود می‌تواند از اقتدار جهان اسلام بکاهد. کما اینکه متأسفانه علی رغم اینکه دشمن جنگ‌های متفاوت علیه ایران، عراق، افغانستان و جاهای دیگر کرد، تا زمانی که وحدت جهان اسلام بود حملات اینها دفع می‌شد. نمونه بارز و روشن آن جنگ تحمیلی علیه ما بود. 


استمرار جمهوری اسلامی جز با وحدت امکان پذیر نیست. شاید به همین دلیل باشد که مدتی است آمریکای جنایتکار، صهیونیست‌ها و بعضی از حکومت‌های وابسته منطقه یک جنگ نیابتی را در درون جامعه اسلامی راه انداخته اند و بسیاری از تروریست‌ها و تکفیری‌ها از جمله القاعده و داعش جبهه‌های مختلفی هستند که از درون جامعه اسلامی، با پول و سرزمین مسلمانان درست کرده اند و این فاجعه عظیم را راه انداخته اند که خیلی از مسلمانان از این فجایع اعلام برائت کردند. بنابر این هم برای استمرار نظام اسلامی و هم توسعه و صدور این انقلاب به وحدت جهان اسلام نیاز داریم. به همین دلیل امام روی این موضوع تأکید داشتند و مقام معظم رهبری هم تأکید دارند.
بعضی افراد معتقدند علاوه بر مشکلات خارجی، بخشی از ریشه مشکلات فعلی کشور به داخل بر می‌گردد...
بله؛ حتما
 به نظر شما برای حل بخش داخلی این مسأله باید چه کاری انجام دهیم؟
من این را می‌دانم و بارها گفته ام. هم زمان دولت‌های نهم و دهم و هم در دولت قبل آقای روحانی گفته ام که در مسائل اقتصادی فکر می‌کنم 30 تا 35 درصد ریشه‌ها به تحریم‌ها بر می‌گردد. بقیه آن به عدم برنامه ریزی‌های بلند مدتی بر می‌گردد که ما باید داشته باشیم. دولت ما باید وسط میدان باشد. وزیران باید به عنوان فرمانده‌هان قرارگاه کار کنند. اینکه بعضی از وزیران خسته باشند و یا خدای ناکرده ناامید باشند، حتما کشور را با مشکل مواجه می‌کند. البته باید به آنها اعتماد شود.
مثلا وزیر خارجه ما الآن در میدان دیپلماسی کشور دارد کار می‌کند. ممکن است نقدهایی هم بر عملکرد آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی ما باشد؛ اما بالأخره به عنوان یک فرمانده جدی در میدان جهانی دارد کار می‌کند و باید از او حمایت و او تقویت شود. البته باید همه تخم مرغ‌هایشان را در 1+4 نگذارند؛ دنیا حدود 200 کشور دارد. نگاهی که به غرب دارند را به شرق هم داشته باشند. ما با یک تعداد از کشورهای دنیا می‌توانیم کار کنیم.