قانون بازنشستگي رفت براي اصلاح

آرمان‌ـ راضیه فراهانی: طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در جلسه علنی دوم مرداد 97 در مجلس تصویب و در تاریخ 21 شهریور به تأیید شورای نگهبان رسید. پس از این تاریخ بازنشستگان به مدت 60 روز پس از ابلاغ آن فرصت داشتند تا از سمت خود کنار روند. در همین راستا سازمان بازرسی کل کشور هم اعلام کرده بود تا از تاریخ ابلاغ این قانون، به‌کارگیری بازنشستگان یا بازخرید شده‌‌ها در دستگاه‌های دولتی و همه دستگاه‌هایی که به هر نحوی از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، به جز مقامات مصرح در قانون مذکور ممنوع است. بنا به این موضوعات طبق گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور از پانزدهم آذر ماه به بعد نباید هیچ مدیر و نیروی بازنشسته در سازمان‌ها حضور داشته باشند. گفتنی است که بر اساس اصلاحیه این قانون، همه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند حق به‌کارگیری بازنشسته‌ها را ندارند مگر در قالب شرایط تعیین شده در قانون. طبق قانون نیز به کارگیری بازنشسته‌ها در سمت‌هایی شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهوری، نایب رئیسان مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه‌های متبوع خود مجاز است. همچنین دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از این قانون مستثنی هستند. مقام معظم رهبری صبح روز گذشته در ابتدای جلسه درس خارج فقه، ضمن تأکید بر اهمیت و لزوم اجرای «قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان»، توضیحاتی در خصوص برخی خلأهای این قانون و درخواست‌های برخی مسئولان از ایشان برای کسب مجوزِ ابقای تعداد معدودی از مدیران بازنشسته، بیان کردند.ایشان فرمودند: این قانون بازنشستگان، یک قانون بسیار خوبی است. این از آن قوانینی است که ما به آن احتیاج داشتیم، جایش هم خالی بود. این قانون در واقع حلقه‌ی بسته‌ مدیریتی را که گاهی اوقات در بعضی از جاها سال‌های سال طول می‌کشد، این حلقه‌ مدیریتی بسته را باز می‌کند، می‌شکند، راه را برای جوان‌ها می‌گشاید که بتوانند خودشان را برسانند به مراکز مدیریتی. بنابراین اصل قانون، قانون خوبی است منتها اطلاق قانون، اطلاق درستی نیست یعنی اینکه هر بازنشسته‌ای باید به کار گرفته نشود، این اطلاق درست نیست.
اصلاح قانون بازنشستگان کلید خورد
‌رئیس مرکز پژوهش های مجلس از دستور رئیس‌مجلس به این مرکز برای تدوین طرح اصلاح این قانون در پی فرمایشات ایشان خبر داد. کاظم جلالی با بیان اینکه در پی فرمایشات امروز مقام معظم رهبری در درس خارج فقه در مورد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، رئیس مجلس ملاحظات معظم‌له را برای اصلاح قانون به بنده به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کردند، اظهار کرد: بر این اساس مقرر شد با همکاری جمعی از نمایندگان، کارشناسان، پژوهشگران و معاون قوانین مجلس طرحی را جهت اصلاح قانون مطابق با نظر مقام معظم رهبری تدوین و آماده کنیم. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه از معظم‌له برای اظهار محبت نسبت به اصل قانون تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم، افزود: ایشان قانون را امری لازم و ضروری جهت اینکه جوانان و نیروهای تازه نفس جدید وارد عرصه مدیریتی کشور شوند دانستند ضمن اینکه ایشان فرمودند که این قانون باید به طور کامل اجرا شده و نباید معطل بماند و تاکنون نیز به خوبی اجرا شده است. او ادامه داد: بنابراین ما بررسی نکات و ملاحظاتی که مقام معظم رهبری داشتند را هر چه سریع‌تر در دستور کار گروه کارشناسی قرار می‌دهیم و ان‌شاء الله آن را به مجلس و کمیسیون تخصصی ارائه خواهیم کرد.
استفاده از مدیران بازنشسته در بخش خصوصی


رئیس کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب ایران در راستای اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان به «آرمان» گفت: کادرسازی ‌یکی از وظایف مدیران است و براساس این تکلیف هر مدیری باید طی مدت مسئولیتش به دنبال کادرهایی از جوانان باشد تا در زمان ترک کرسی، آن جایگاه با خلأ نیرو مواجه نشود. حسین کنعانی‌مقدم افزود: متاسفانه این موضوع در کشور ما انجام نشده و در حال حاضر با یک خلأ بین نسلی در میان مدیران مواجه هستیم. بسیاری از مدیران یا بسیار پیر و یا بسیار جوان هستند که ممکن است شرایط لازم را برای قبول مسئولیت‌های سنگین نداشته باشند. وی تصریح کرد: این قانون فرصتی را ایجاد می‌کند تا برخی از افرادی که به صندلی مدیریت و قدرت چسبیده‌اند آن را رها کنند. رئیس کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب ایران ادامه داد: از این افراد با توجه به تجربه‌های خوبی که دارند می‌توان به عنوان مشاور در بخش خصوصی استفاده کرد، چرا که منعی برای حضور آنها در این بخش وجود ندارد. کنعانی‌مقدم با اشاره به این که این قانون مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار گرفته است، تصریح کرد: می‌توان فضا را برای جوانان باز کرد. با توجه به این قانون امکان وجود خلأ مدیران باتجربه را مواجه خواهیم بود اما جوانان با این فرصت می‌توانند هرچه سریع‌تر این خلأ را پر کرده و از تجربه مدیران استفاده کنند. کنعانی‌مقدم با اشاره به کلیدخوردن «اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان» در مجلس تصریح کرد: امکان مشکل در اجرای هر قانونی وجود خواهد داشت که باید در شرایط مناسبی در صورت وجود موانع آن اصلاح شود.