بسیاری از مردم، اهمیتی برای تحلیل‌ها و جهت‌گیری‌های رسانه‌ها درباره هنر ندارند مردم، فرسنگ‌ها دور از صدا و سیما

مهدی فیضی‌صفت‪-‬ یکی از مهم ترین تاثیرگذاران بر جامعه در انجام یا امتناع از یک پدیده، رسانه است؛ اتفاقی که در تمام مدیوم ها رخ می‌دهد و نقطه نظر رسانه ها در واکنش به یک فیلم، تئاتر، آلبوم موسیقی یا هر تولید هنری دیگری می تواند مخاطبان را جذب یا دفع کند. در آمریکا، حتی فروش میلیارد دلاری فیلم های هالیوودِ عظیم تحت تاثیر نگاه و نقد رسانه ها قرار دارد. بسیاری از سینمادوستان و علاقه‌مندان جدی هنر هفتم در غرب پیش از خرید بلیت های سینما و تئاتر ابتدا نقدهای منتقدان سرشناس و صاحب نظر را می خوانند و اگر بازخورد مثبتی دریافت نکنند، قید تماشای اثر را می زنند.
مخاطب 80 درصدی؟!
در ایران اما رسانه و به طور ویژه صدا و سیما از چنین مقبولیتی در میان جامعه برخوردار نیست. رسانه ملی در سال های اخیر به دلایل مختلفی اعتماد بخش قابل توجهی از مردم را از دست داده و حتی در برخی موارد، مخاطبان اخبار منتشره در فضای مجازی را صحیح تر و بی‌تحریف تلقی می کنند. هر چند عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما از 80 درصد مخاطب تلویزیون صحبت کرده اما شواهد و قرائن گواهی دیگری می دهد. رسانه ملی با توجه به فراگیری و انحصاری که دارد، در برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و حتی خبری تاکنون موضع گیری‌های تندی علیه برخی فیلم های سینمایی و نمایش های روی صحنه گرفته اما انگار مردم منتظرند هر چه صدا و سیما می گوید، برعکسش را انجام دهند!
بی‌توجهی مردم به موضع‌گیری‌های رسانه ملی


فیلم «لس آنجلس تهران»، ساخته تینا پاکروان، یکی از فیلم هایی بود که مورد انتقاد شدید صدا و سیما و حتی برخی رسانه های مکتوب و آنلاین قرار گرفت. عده ای بازی در چنین فیلمی را لکه سیاهی در کارنامه پرویز پرستویی، رکورددار دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم فجر می دانستند، برخی دیگر هم شوخی و طنز فیلم را بی مزه و کسل کننده توصیف می‌کردند اما فروشی نزدیک به 7 میلیارد تومان و قرار گرفتن در جمع پرفروش‌ترین فیلم های روی پرده، نشان داد مردم توجه چندانی به قضاوت ها و موضع گیری رسانه‌ها ندارند.
تناقض لاکچری
مهم ترین تناقض را شاید بتوان در تئاتر موزیکال «بینوایان» جست و جو کرد؛ نمایشی به کارگردانی حسین پارسایی و حضور پررنگ ستاره های پولساز سینما مانند نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، پارسا پیروزفر و ... در حال ثبت رکوردهایی تاریخی در فروش است. تاکنون بیش از 80 هزار بلیت این نمایش به فروش رسیده، در حالی که حتی تعداد اجراهایش به نیمه نرسیده و راه درازی تا پایان دارد. حدود 50 هزار نفر به سالن های تئاتر رفته‌اند تا تئاتر پرخرجی را ببینند که حدود سیصد بازیگر، خواننده و نوازنده دارد. بعد از موفقیت چشمگیر «الیور توئیست»، اثر پیشین حسین پارسایی، عبارت «تئاتر لاکچری» وارد ادبیات هنری ایران شد و بسیاری از هنرمندان و اهالی فن علیه ‌آن موضع گرفتند. صدا و سیما در سلسله گزارش هایی به انتقاد از صرف هزینه‌های سنگین در هنر فاخر تئاتر پرداخت و صحنه را متعالی تر از گیشه تفسیر کرد ولی استقبال پرشور مردم نشان داد مخاطبان توجهی به جهت‌گیری‌های رسانه ملی ندارند.
باخت به فضای مجازی
صدا و سیما در سال های اخیر به شدت قافیه را به فضای مجازی باخته و بسیاری از مردم، کانال های تلگرامی را منبع موثق تری برای رصد اخبار می‌بینند، حتی برای تماشای سریال ها و فیلم های محبوب شان ترجیح می دهند نسخه های قلع و قمع شده صدا و سیما را نبینند و به تماشای اصلِ اثر بنشینند. هر چقدر مدیران سازمان صدا و سیما و در راس شان رئیس سازمان، آمار و ارقام ارائه دهند و از مخاطب حداکثری حرف بزنند، در عمل فاصله زیادی میان مردم و رسانه ملی ایجاد شده است. مردم اعتماد کمرنگی به روایت ها و موضع گیری هایش دارند و هر قدر از لاکچری بودن نمایشی مانند «بینوایان» بشنوند، باز هم می روند، بلیت می خرند و تئاتری را می بینند که دوستش دارند، حتی اگر به مذاق بسیاری از رسانه ها خوش نیاید.
سایر اخبار این روزنامه
در ابتدای جلسه درس خارج فقه مطرح شد؛ بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان «همدلی» صدور مجوز شکار 200 هزار پرنده در استان تهران را بررسی کرد پرندگان در دام پروانه‌های سازمان محیط‌زیست ارزیابی «همدلی» از حواشی تاثیر فعالیت سامانه نیما بر بازار ارز و ماجرای 15 میلیارد یورویی که گم شد دولت فرانسه سرانجام در مقابل اعتراضات جلیقه‌زردها برنامه مالیاتی خود را به تعویق انداخت نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران و تاثیر آن بر حوزه دیپلماسی در گفت‌وگو با «علی خرم» بررسی می‌شود بسیاری از مردم، اهمیتی برای تحلیل‌ها و جهت‌گیری‌های رسانه‌ها درباره هنر ندارند مردم، فرسنگ‌ها دور از صدا و سیما نامه سرگشاده ۵۰ روزنامه درباره لغو بخشنامه قوه قضاییه برای انتشار آگهی‌های دادگستری در ابتدای جلسه درس خارج فقه مطرح شد؛ بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در پی بیانات رهبری انجام شد رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: توان موشکی در مسائل راهبردی به ایران حق وتو داده است نامه سرگشاده ۵۰ روزنامه درباره لغو بخشنامه قوه قضاییه برای انتشار آگهی‌های دادگستری