نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران و تاثیر آن بر حوزه دیپلماسی در گفت‌وگو با «علی خرم» بررسی می‌شود

نفس برجام به شماره افتاد
همدلی | گروه سیاسی ـ قرار بود دیروز، سه شنبه، ۱۳ آذر، کشورهای عضو شورای امنیت در نشستی پشت درهای بسته موضوع آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران و امکان ضدیت آن با مصوبات شورا را بررسی کنند. نکته مهم اینجاست که این جلسه بنا به درخواست انگلستان و فرانسه، از اعضای دائم این شورا تشکیل ‌شد.
چند روز پیش از این، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در حساب توییترش نوشت که ایران یک فروند موشک بالستیک را که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای بود آزمایش کرده است. پومپئو این آزمایش را در تضاد با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام ارزیابی کرده بود. یکی از دلایلی که مقام‌های آمریکایی ایران را به نقض «روح برجام» متهم کرده بودند ادامه برنامه موشکی و نقض این قطعنامه بود.
این قطعنامه، که مصوبات قبلی شورا مبنی‌بر تحریم بین‌المللی ایران را لغو کرد، از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تا از تولید و آزمایش موشک‌هایی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند خودداری کند.


وزارت خارجه فرانسه نیز به زعم خود این آزمایش را «تحریک آمیز و عامل بی‌ثباتی منطقه» خواند و گفت این اقدام با قطعنامه ۲۲۳۱ انطباق ندارد. «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای گفت که آزمایش موشکی اخیر ایران «تحریک‌آمیز، تهدید کننده و در تضاد با قطعنامه شورای امنیت بوده است» و افزود که بریتانیا قاطعانه خواستار «توقف اینگونه آزمایش‌هاست.»
مقامات جمهوری اسلامی ایران با رد این اتهام که در صدد دستیابی به تسلیحات اتمی هستند، برنامه موشکی خود را جدا از مصوبه شورای امنیت راجع به برجام دانسته‌اند. در واکنش به انتقاد کشورهای غربی از آزمایش موشکی اخیر، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: «هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.» او در ادامه آمریکا را به خاطر خروج از برجام بار دیگر مورد انتقاد قرارداد.
به گزارش تسنیم، سردار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز گفت که ایران به برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.
بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی در مورد ارتباط برنامه موشکی با قطعنامه مربوط به برجام اختلاف نظر وجود داشته است
همچنین «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، از کشورهای اروپایی خواسته که مانند ایالات متحده، ایران را تحریم کنند. با وجود خروج ایالات متحده از برجام، کشورهای اروپایی، چین و روسیه همچنان به این توافق پایبند مانده‌اند.
خبر آزمایش موشکی اخیر ایران پس از یک دوره وقفه در آزمایش‌های موشکی منتشر شده است. پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران به آزمایش موشکی ادامه داد و اعتراض‌های دولت وقت ایالات متحده و کشورهای دیگر غربی در این مورد را نادیده گرفت.
برخی این نظر را مطرح کرده‌اند که ممکن است هدف ایران، هشدار به کشورهای مانده در برجام برای تسریع در اقداماتی عملی جهت کاهش فشار ناشی از تحریم‌های آمریکا باشد.
در صورتی که شورای امنیت ایران را در نقض مصوبات شورا مقصر بداند، احتمالا کشورهای غربی برای تجدید نظر در رویکرد خود نسبت به برجام تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت حتی اگر شورای امنیت با صدور مصوبات تنبهی دیگری علیه ایران مبادرت نکند. چنین مصوباتی مستلزم توافق تمامی اعضای شورا، از جمله روسیه و چین است که از حق وتوی مصوبات شورا برخوردارند.
«همدلی» در همین باره نظر «علی خرم» کارشناس مسائل آمریکا و اروپا و دیپلمات پیشین وزارت خارجه را جویا شده که در ادامه می‌خوانید:
علی خرم: آزمایش موشکی ایران در این وضعیت هنرمندانه نبود
«علی خرم»، کارشناس امور بین الملل در گفت‌وگو با «همدلی» در خصوص تشکیل نشست اضطراری در محل این شورا در نیویورک در پی پرتاب آزمایشی یک موشک توسط ایران، گفت: «به نظر من این رفتار، رفتار یک کشوری که در تحریم است، نیست. برای کشوری که در تحریم است و فشارهای سیاسی بر آن وارد می‌شود، انجام چنین رفتارهایی تنها موجب نگرانی کشورهای دیگر خواهد شد و چیزی جز ضرر در پی ندارد».
این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این نشست اضطراری در پی درخواست سفیر آمریکا در این شورا و واکنش سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، به نظر شما این پرتاپ آزمایشی موشک، تا چه حد می‌تواند برای ایران مخاطره آمیز باشد؟ گفت:‌ « البته اروپایی‌ها پیش از این در مورد این جریان ابراز نگرانی کرده‌بودند. این در حالی است که اروپایی‌ها و گروه 1+ 5 به طور رفاقتی از ایران انتظار داشتند تا جایی که می‌تواند فعلا خودداری کند. از سوی دیگر اروپا به دنبال این بود تا بتواند SPV را برای ایران طرح کند. اما وقتی که ایران دست به چنین کاری زده است، این اقدام دست‌آویزی برای آمریکا خواهد شد تا بتوانند از این طریق به اروپایی‌ها نزدیک شده و آنان را از ایران دور کنند».
علی خرم در ادامه نسبت به تاثیرات این رخداد در آینده برجام، ابراز نگرانی کرد و گفت: « اگرچه تاثیر این رخداد در برجام بستگی به برداشت اروپایی ها از این آزمایش موشکی ایران دارد، یعنی اگر اینگونه برداشت کنند که ایران یک تهدید است بدون شک اقدامات سیاسی در واکنش به این موضوع نشان خواهند داد».
این کارشناس امور بین الملل در پایان در باره واکنش چین و روسیه نسبت به این موضوع، گفت: «قطعا چین و روسیه در این وضعیت در حمایت از ایران قد علم نخواهند کرد، چون رخدادی نیست که بتوان در حمایت از آن موضع گیری کرد. به نظرم چین و روسیه نسبت به این موضوع سکوت خواهند کرد. بدون شک رفتار ایران می‌بایست هنرمندانه باشد و از نزدیک شدن کشورهای منطقه و تاثیرگذار مثل چین و روسیه نسبت به اروپا و آمریکا جلوگیری کند. رفتار ایران در این باره هنرمندانه نبود».
واکنش آلمان به ادعای آزمایش موشکی ایران
به گزارش ایسنا؛ به نقل از «اسپوتنیک عربی»، «ماریا ادیبار»، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به ادعای آزمایش موشکی ایران اعلام کرد که برلین آزمایش موشکی میان برد تهران را محکوم می‌کند و خواهان دوری از چنین اقداماتی است.
وی مدعی شد: این آزمایش ها با قطعنامه 2231  شورای امنیت که در سال 2015 تصویب شد در تضاد است.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان در ادامه گفت: اینگونه اقدامات موجب افزایش تنش در منطقه می‌شود و برلین از تهران دوعوت می‌کند تا از چنین اقداماتی دوری کند.
‌ مارک فیتز: معذور کردن آزمایش موشکی ایران
همچنین مارک فیتز پاتریک مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی در پیامی توییتری نوشت: این معذور کردن آزمایش موشکی ایران نیست، اما این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار نمی‌رود چرا که تنها از ایران می‌خواهد چنین آزمایش‌هایی را انجام ندهد. همچنین این قطعنامه خواستار آن است که تمامی کشورهای عضو از هرگونه اقدامی که اجرای تعهدات برجام را تضعیف می‌کند، خودداری کنند. اگر ایران در حال تخطی از قطعنامه است، پس آمریکا نیز چنین است.
ظریف: آزمایش موشکی در برجام برای ایران ممنوع نشده است
به گزارش رویداد۲۴؛ ظریف در واکنش به توییت وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش‌های موشکی ایران گفت: آقای پمپئو هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست و برخلاف تعهدات بین‌المللی از برجام خارج شدند اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کنند لذا از وی توقع بیشتری نیست.
وی با تاکید بر اینکه در برجام آزمایش موشک برای ایران ممنوع نشده است، گفت: در قطعنامه 2231 هم صرفاً در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است اما ممنوع نشده بلکه از ایران خواسته شده از این نوع موشک‌ها استفاده نشود.
وزیر امور خارجه یادآور شد: ایران به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیست، این موشک‌های ایرانی هم برای حمل سلاح هسته‌ای تولید نشده‌اند، در واقع موشک‌های تولیدی ما برای کلاهک متعارف طراحی شده‌اند. موشک‌هایی که برای کلاهک هسته‌ای طراحی شوند نیاز به دقت ندارد و برای اینکه به دقت برسید نیاز به هزینه بالایی دارد. جمهوری اسلامی با حمله اخیر به تروریست‌ها نشان داد که موشک‌های جمهوری اسلامی کاملاً نقطه زن است.
ظریف با بیان اینکه برای طراحی موشک نقطه زن نیاز به کلاهک های متعارف است، تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش موشک‌های ایرانی همانند گذشته از پایه غلط است، آنها بهتر است قطعنامه 2231 را مطالعه کنند.
سایر اخبار این روزنامه
در ابتدای جلسه درس خارج فقه مطرح شد؛ بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان «همدلی» صدور مجوز شکار 200 هزار پرنده در استان تهران را بررسی کرد پرندگان در دام پروانه‌های سازمان محیط‌زیست ارزیابی «همدلی» از حواشی تاثیر فعالیت سامانه نیما بر بازار ارز و ماجرای 15 میلیارد یورویی که گم شد دولت فرانسه سرانجام در مقابل اعتراضات جلیقه‌زردها برنامه مالیاتی خود را به تعویق انداخت نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران و تاثیر آن بر حوزه دیپلماسی در گفت‌وگو با «علی خرم» بررسی می‌شود بسیاری از مردم، اهمیتی برای تحلیل‌ها و جهت‌گیری‌های رسانه‌ها درباره هنر ندارند مردم، فرسنگ‌ها دور از صدا و سیما نامه سرگشاده ۵۰ روزنامه درباره لغو بخشنامه قوه قضاییه برای انتشار آگهی‌های دادگستری در ابتدای جلسه درس خارج فقه مطرح شد؛ بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در پی بیانات رهبری انجام شد رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: توان موشکی در مسائل راهبردی به ایران حق وتو داده است نامه سرگشاده ۵۰ روزنامه درباره لغو بخشنامه قوه قضاییه برای انتشار آگهی‌های دادگستری