دولت فرانسه سرانجام در مقابل اعتراضات جلیقه‌زردها برنامه مالیاتی خود را به تعویق انداخت

ماکرون عقب نشست
همدلی| روزهای متمادی اعتراضات فزاینده جلیقه‌زردها، سرانجام رئیس‌جمهور مصمم فرانسه را مجبور به عقب‌نشینی از سیاست‌های مالیاتی و سوختی جدید خود کرد. دولت فرانسه اعلام کرد طرح افزایش مالیات سوخت را چند ماه به تعویق می‌اندازد. این تصمیم را ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه، در یک نشست خبری اعلام کرد.
به گزارش یورونیوز فارسی، تصمیم تازه دولت عصر دوشنبه در جریان یک نشست فوق‌العاده بحران در کاخ الیزه به ریاست امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری و با حضور ده وزیر دیگر کابینه او از جمله کریستوف کاستانر، وزیر کشور اتخاذ شده است. ماکرون برای شرکت در این نشست، سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به صربستان را به تعویق انداخته بود. منابع نزدیک به مقام‌های رسمی در پاریس به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که دولت تصمیم دارد به جز تعویق اجرای طرح مالیاتی برای سوخت و با خریدن زمان، تدابیر دیگری نیز برای آرام‌کردن فضای اعتراض و خروج از بحران پیدا کند.
اما همزمان با تصمیم کنارگذاشتن طرح‌های مالیات سوخت دولت، دیدار با نمایندگان و رهبران معترضان هم کنار گذاشته شد. دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد فیلیپ که بنا بود به نمایندگی از دولت وارد این مذاکره شود، برنامه دیداری که قرار بود دیروز برگزار شود را هم لغو کرده است. طبق اعلام نخست‌وزیری، دلیل لغو این دیدار تعویق طرح دولت است؛ یعنی با عقب‌نشینی دولت در مقابل فشار اعتراضات، دولت مذاکره را بلاموضوع دیده است.


اما با توجه به اینکه دولت طرح خود را لغو نکرده بلکه تنها آن را به تعویق انداخته است، پیش‌بینی می‌شود مشکل دولت به طور کامل حل نشده باشد و حداکثر کاربرد این تصمیم، تسکینی مقطعی باشد. گزارش‌ها حاکی است، در میان جلیقه زردها نیز، عقب‌نشینی دولت را کافی ندانسته‌اند و به دنبال تسلیم کامل ماکرون از این رویکرد سیاسی خود هستند. حتی فراخوانی برای ادامه اعتراضات نیز مطرح شده است و دوشنبه‌شب نیز اعتراض‌ها و درگیری با پلیس در جزیره رئونیون تا نزدیکی صبح ادامه داشت. رئونیون یکی از جزایر تحت حاکمیت فرانسه در اقیانوس هند است.
فیلیپ اما تاکید کرده در این بازه زمانی برای دستیابی به صلح و بررسی نیازهای مردم تلاش خواهد شد.
دولت فرانسه همزمان درصدد تقدیر از نیروهای پلیس هم برآمد. ماکرون دوشنبه در ملاقات با نیروهای پلیس ضدشورش پاریس که در کنترل اعتراضات شنبه حاضر بودند، به آن‌ها وعده پرداخت پاداش داد. به گزارش ار‌تی‌ال به نقل از منابع آگاه، ماکرون دیداری غیررسمی و دوستانه به صرف ناهار با این نیروها داشته و به آن‌ها قول داده وزارت کشور بابت آنچه مقابله با «شورشی‌ها» خوانده، به آن‌ها پاداش دهد. یورونیوز فارسی می‌نویسد، روز شنبه ۴۶۰۰ نیروی پلیس و ژاندارم در درگیری‌های پاریس حضور داشتند و هزاران نیروی پلیس دیگر نیز وظیفه کنترل اعتراضات دیگر شهرهای این کشور را بر عهده داشتند.
برخورد پلیس با اعتراضات، بی‌تلفات هم نبود. به گزارش رسانه‌ها علاوه بر بازداشت بیش از ۴۰۰ نفر و تعدادی زخمی، این تظاهرات یک کشته هم داشت. زنی ۸۰ ساله در حالی که می‌خواست پنجره خانه‌اش در نزدیکی خیابان‌های محل اعتراضات را ببندد، با اصابت قوطی شلیک‌شده گاز اشک‌آور جان خود را از دست داد.
در نظرسنجی‌ها اما نه‌تنها ماکرون همچنان وضعیت بحرانی خود را ادامه می‌دهد، بلکه ترکش اتفاقات به فیلیپ هم رسیده است. به گزارش رویترز، نظرسنجی مشترک موسسه اینفوپ و فیدیوسیال (Fiducial) که امروز منتشر شد حکایت از آن دارد که با شدت‌گرفتن اعتراضات «جلیقه زردها»، علاوه بر ماکرون، محبوبیت «ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه نیز کاهش یافته است. این نتایج نشان داد میزان محبوبیت ماکرون به 23 درصد و محبوبیت نخست‌وزیر فرانسه هم به 26 درصد رسیده است. ایرنا از هفته‌نامه خبری فرانسوی زبان «پاریس مَچ» (Paris Match) نقل می‌کند که نمره رئیس‌جمهوری فرانسه با «فرانسوا اولاند» همتای سلفش در اواخر سال 2013 برابری می‌کند. در آن سال، اولاند غیرمحبوب‌ترین رئیس‌جمهور در تاریخ مدرن این کشور محسوب می‌شد اما ماکرون در حال گرفتن این جایگاه از اوست.
ماکرون که در دور دوم انتخابات و با رای بالای سلبی به خاطر رقابت با نامزد راست افراطی فرانسه، لوپن به قدرت رسید، از همان ابتدا سیاست‌هایی در مقابل منافع گروه‌های صنفی و در راستای کاهش یارانه‌های دولتی پیش گرفت که دلایل مختلفی از دلایل اقتصادی گرفته تا انگیزه‌های محیط زیستی برای آن مطرح می‌شود. با این حال، این رویه باعث شد از همان اولین روزهای حضور ماکرون در الیزه، مخالفت‌ها، اعتراضات و اعتصاب‌ها علیه او آغاز شود.
برخی از تحلیلگران، موج اخیر اعتراضات در فرانسه را که به دیگر کشورها نیز با نماد جلیقه زرد گسترش یافته، جنبشی در مبارزه با سرمایه‌داری خوانده اند و حتی آن را با جنبش وال استریت مقایسه کرده اند. برخی دیگر اما به تفاوت‌های فرهنگ سیاسی فرانسه با دیگر کشورها اشاره می‌کنند و معتقدند این رویکرد باعث گمراهی در تحلیل می‌شود. فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل از گروه دوم است و در مصاحبه با ایلنا، رویکرد اول را اشتباه رسانه‌ها می‌خواند: قبل از هر چیز باید به یک عرف نانوشته در فرانسه توجه کنیم که نشان می‌دهد مردم فرانسه از قدیم الایام تاکنون، افراطی بوده‌اند؛ این افراطی بودن مترادف با شورشی بودن آنها یا خشونت‌طلب بودن نیست بلکه به این معنی است که آنها خودشان یک دولت را بر سر کار می‌آورند و پس از مدتی در قبال همان دولت، موضع منفی اتخاذ می‌کنند. شهروندان فرانسوی همانند شهروندان سایر کشورها با رای دادن به یک چهره و شنیدن برنامه‌هایش، وی را برای مدت چهار سال یا نهایتاً هشت سال به عنوان رئیس‌جمهوری کشورشان انتخاب می‌کنند و پس از آن‌که از او و عملکردش خسته می‌شوند، اقدام به کنار گذاشتن وی می‌کنند.
مجلسی با بیان اینکه خیزش‌های اخیر فرانسه شباهت‌هایی با جنبش وال‌استریت دارد، عنوان کرد: برخی معتقدند که اعتراض‌های اخیر در فرانسه همانند جنبش وال‌استریت است که البته من با این حرف کاملاً موافق نیستم. درست است که جنبش وال استریت بر ضد سرمایه‌داری بود اما باید توجه داشته باشیم که در میان کسانی که در جنبش وال استریت حضور داشتند، آنارشیست‌ها هم حاضر بودند. بسیاری از کسانی که در وال‌استریت حاضر شدند، از تخریب اموال و هیجان‌های زود گذر لذت می‌بردند و این طیف به علاوه آنارشیست‌ها و گروه‌های دست راستی وارد میدان شدند و آن تصاویر را خلق کردند. این روند در فرانسه کاملاً متفاوت است؛ از نظر عده و حتی از حیث طیف‌هایی که در پاریس حضور داشتند، به هیچ وجه نمی‌توانیم میان آنها شباهت‌های اساسی قائل شویم. چراکه این خیزش‌های در فرانسه جزئی از آزادی بیان است و حتی عده‌ای از معترضان از خارج پاریس وارد این شهر شدند.
با همه این‌ها، به نظر می‌رسد تصمیم اخیر دولت، برای تسکین و تلطیف فضا، حتی به صورت موفق، نهایتاً موثر بیفتد و تا زمانی که خبر دیگری از سرنوشت این مالیات‌ها مطرح شود، آتش اعتراضات به زیر خاکستر رود. نمی‌توان گفت چنین وضعیتی بحران داخلی محبوبیت ماکرون را حل خواهد کرد، اما در شرایطی که رئیس‌جمهور فرانسه از آمریکای شمالی تا خاورمیانه در تقابل و تعامل با ترامپ، بن‌سلمان، روحانی و دیگران قرار دارد، توقفِ هرچند موقت تظاهرات خشونت‌آمیز، یکی از نگرانی‌های او کم و روند تضعیف موضع او در صحنه بین‌المللی در نتیجه آشوب داخلی را لااقل کند خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
در ابتدای جلسه درس خارج فقه مطرح شد؛ بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان «همدلی» صدور مجوز شکار 200 هزار پرنده در استان تهران را بررسی کرد پرندگان در دام پروانه‌های سازمان محیط‌زیست ارزیابی «همدلی» از حواشی تاثیر فعالیت سامانه نیما بر بازار ارز و ماجرای 15 میلیارد یورویی که گم شد دولت فرانسه سرانجام در مقابل اعتراضات جلیقه‌زردها برنامه مالیاتی خود را به تعویق انداخت نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران و تاثیر آن بر حوزه دیپلماسی در گفت‌وگو با «علی خرم» بررسی می‌شود بسیاری از مردم، اهمیتی برای تحلیل‌ها و جهت‌گیری‌های رسانه‌ها درباره هنر ندارند مردم، فرسنگ‌ها دور از صدا و سیما نامه سرگشاده ۵۰ روزنامه درباره لغو بخشنامه قوه قضاییه برای انتشار آگهی‌های دادگستری در ابتدای جلسه درس خارج فقه مطرح شد؛ بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در پی بیانات رهبری انجام شد رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: توان موشکی در مسائل راهبردی به ایران حق وتو داده است نامه سرگشاده ۵۰ روزنامه درباره لغو بخشنامه قوه قضاییه برای انتشار آگهی‌های دادگستری