حاتم بخشي ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی

مسئولان كشور در اين بازه‌ بايد بيشتر از هر زماني مراقب گفتار خود باشند و بدانند كه اظهاراتي را به زبان مي‌آورند. حسن روحانی كه عصر سه شنبه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان سخن مي‌گفت، اظهاراتي را به زبان آورد كه برگرفته از دست داشتن برخي در آشفتگي بازار اقتصادي اين روزهاي كشور است ولي رييس دولت تنها با گراهاي پنهاني سعي مي‌كند افكار خواص را متوجه اين نكات كند ولي عامه مردم متوجه جزييات نمي‌شوند و اين موضوع مي‌تواند دردسرهاي بيشتر را در پيش داشته باشد. حسن‌روحاني، درسخنانش به حاتم‌بخشي 30‌هزار‌ ميلياردي از خزانه سخن مي‌گويد كه عامل افزايش تورم افسارگسيخته اين روزهاي كشور شده است و هيچ اهرمي نيز براي مقابله با آن ندارد.
او در بخشي ديگر از سخنانش در واکنش به سخنان مطرح شده از سوی نمایندگان و قشرهای مختلف دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی، گفت: چه زمانی ما چنین فضایی داشتیم که دانشجوی عزیز ما با آزادی کامل و با لحن دلخواه خود دولت را نقد کند. نقد حق شماست و نقد دلسوزانه و درست به نفع آینده کشور خواهد بود. رييس دولت با بیان اینکه اداره کشور و جامعه حتی زمانی که دشمن غدار و ستمگری چون آمریکا و صهیونیسم و هیچ دشمن و مشکلی نداشته باشیم، کار پیچیده و سختی است، گفت: به ثمر رساندن طرح تحول سلامت، کار آسانی نبود، اینکه در پنج سال گذشته حقوق کارکنان و کارمندان بیش از تورم بوده، کار آسانی نیست و اینکه دریافتی‌ها و مستمری‌ها نسبت به پنج سال گذشته پنج برابر شده، کار آسانی نبوده است. روحانی با اشاره به اینکه روند تورمی از ۴۰ درصد سال ۹۲ به هشت درصد در سال ۹۶ رسید، اظهارداشت: اگر قرار است جلوی آمریکا بایستیم، مشکلات و زخمی شدن و زخمی کردن هم جزو این رویارویی است و این‌گونه نیست که برای ما همیشه پیروزی بدون هزینه باشد. هم بدر داریم و هم احد. وي در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه میدان جنگ فشار و سختی دارد، گفت: در سنگر ماندن مانند در خانه ماندن نیست، در جنگ باید خود را آماده کنیم. میدان جنگ فشار و سختی دارد و باید سختی‌های فراوان را هم تحمل کنیم. روحانی تاکید کرد: به اعتراف همه متخصصان اقتصاد ما در بین سال‌های 92 و 96 از تورم 40 درصد به هفت یا هشت درصد رسیدیم.
حال سوال اینجاست که چه شد که در سال 96 با مشکل تورمی جدید مواجه شدیم. اولین عامل، بیماری‌های مزمن گذشته در اقتصاد بود که در یک مقطع آثار آن روشن‌تر و آشکارتر شد. رييس جمهور با طرح این سوال که چه کسانی مجوز موسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی و خصولتی را صادر کردند، گفت: در چه زمانی بود که مالباختگان این موسسات اعتباری به خیابان آمدند. چه کسی باعث شد که مردم آن همه زجر ببینند و چه کسانی مال مردم را تاراج و ظلم کردند. وقتی دولت یازدهم خواست مقابل آن‌ها بایستد، در مقابل دولت قرار گرفتند و نامه 90 امضایی فرستادند که به این‌ها دست نزنید. وي خاطر نشان کرد: یک‌سری بیماری‌های مزمن اقتصادی کنار هم جمع شد و متاسفانه مجبور شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان از خزانه به مالباختگان این موسسات پرداخت کنیم که این مبلغ به معنای 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی است. همچنین چه کسانی و با چه مجوزی در سال 96 به خیابان آمدند و شعار دادند و ناآرامی‌های مضر برای منافع ملی ایجاد کردند که البته همه این‌ها آشکار است. رييس دولت تصریح کرد: در کنار این عوامل، دشمن‌ترین افراد با ایران در آمریکا قدرت را به دست گرفتند. البته ما هیچ زمانی اعتماد صد در صد به آمریکا و دیگران نداشته و نداریم. اعتماد ما همیشه نسبی بوده است. پیغمبر اسلام(ص) هم در مکه با کفار قرارداد (صلح حدیبیه) امضا کرد ولی اعتماد به آن‌ها نداشت. فتح‌المبین مربوط به همین قرارداد است اما همان‌هایی که با پیغمبر(ص) قرار داد امضا کردند، نقض عهد کردند. ما هم اگر طرف‌مان نقض عهد کرده، تکلیف و وظیفه دیگری داریم. در ادامه محور سخنان روحاني را مي‌خوانيد.
پویایی جنبش دانشجویی ثمره فداکاری سه دانشجوی آرمانخواه است


نقد و نظر آزادانه دانشجویان در این جلسه، نشانه توفیق جنبش دانشجویی است
قبل از برجام دنیا ایران را محکوم می کرد و امروز آمریکا را محكوم مي‌كند
عده ای موسسات اعتباری را ایجاد و اجازه دادند اموال مردم تاراج شود
مجبور شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان از خزانه به مالباختگان پرداخت کنیم
روسای قوا به اتفاق لوایح چهار گانه مرتبط با پولشویی را تایید کرده اند
راه حل مشکلات شفافیت است، نه جنجال
هیچ زمانی اعتماد صد در صد به آمریکا و دیگران نداشته و نداریم
اف ای تی اف خوب باشد یا بد، زیرساخت و لازم ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است
به وزیر علوم بارها گفته ام روبه‌روی زندانی کردن دانشجو به بهانه‌های سیاسی بایستد
به میان دانشجویان آمده ام تا آزادانه شنوای نقدها باشم
دانشگاه مبارز در کنار حوزه مبارز، هدف بزرگی را به رهبری امام(س) محقق کردند
نقد سازنده و دلسوزانه به نفع حال و آینده کشور است
روند تورمی از ۴۰ درصد سال ۹۲ به هشت درصد در سال ۹۶ رسید
بپرسید چه کسانی موسسات اعتباری پدید آوردند و اجازه تاراج مال مردم را دادند؟
از کسانی سراغ بگیرید که سه میلیارد دلار پول نفت را بردند و خوردند
برجام راه را برای نفت، تجار و بانک‌ها باز کرد و سرمایه زیادی وارد کشور شد
اگر قرار است جلوی آمریکا بایستیم؛ مشکلات هم جزو این رویارویی است
اگر فکر می کنید آمریکا پیروز است، بدانید که امروز ایران پیروز است و ترامپ شکست خورده است
در شورای امنیت ترامپ شکست خورد
آمریکا هشت بار مستقیم و امسال سه بار غیر مستقیم درخواست مذاکره داشت، نپذیرفتم
امروز روز آزمایش همه ماست، با هم باید در برابر توطئه ها، مشکلات و تورم بایستیم
نقد لازمه اصلاح است؛ قدرت بدون نقد، فساد زاست
برای اولین بار در این دولت، برداشت گاز از مخزن مشترک با قطر بیشتر شد
فضای مجازی در اختیار مردم، نتیجه ایستادگی دولت بر شفافیت است
حمایت از شرکت دانش بنیان، یعنی حمایت از دانشگاه و نخبگان
قانون اساسی دستاورد بزرگ انقلاب است، اگر به همه آن عمل شود مشکلات هم حل می شود
رييس جمهور باید بتواند در برابر تخلف از قانون اساسی تذکر دهد
در مسائل بسیار مهم، قانون اساسی مسیر همه پرسی از مردم را پیش رو گذاشته است