پاسخ های صریح به انتقادهای تند

رئیس جمهور که دیروز به سمنان رفته بود، در یک جلسه چالشی به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان به سؤالات و اعتراضات آنان پاسخ داد.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور و مهر،
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه در دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: آن چه امروز در این جمع می‌بینم به معنای پیروزی دانشگاه است و به معنای پیروزی همان جنبشی است که از سال ۳۲ آغاز شد و در سال‌های بعد تا ۵۷ به کمال رسید، کی ما چنین فضایی را داشته‌ایم که دانشجوی ما با آزادی و با لحنی که خودش مناسب می‌داند، دولت را نقد ‌کند و این نقد حتماً حق شماست چراکه نقد دلسوزانه به نفع ما خواهد بود. روحانی با اشاره به این که اداره کشور و جامعه کار پیچیده و سختی است، گفت: به ثمر رساندن طرح تحول سلامت کار آسانی نیست، این که در طول پنج سال گذشته حقوق کارمندان و کارگران بیش از تورم بوده کار آسانی نیست، امروز در جامعه دریافتی‌ افراد نسبت به پنج سال پیش پنج برابر شده است.
فریاد تورم 10برابری یک دانشجو
رئیس‌جمهور در پاسخ به فریاد فردی که از تورم ۱۰ برابری سخن گفت، تأکید داشت: تورم را نه من شایسته آن هستم که بگویم چند درصد است و نه دیگری، ما مرکزی در این کشور داریم که نامش بانک مرکزی و مرکز آمار است این افراد باید آمار تورم را بگویند. روحانی بیان کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم که شرایط مطلوب است اگر ما مدعی هستیم که باید در برابر آمریکا بایستیم باید بدانیم که جنگ ، زخمی شدن و ایستادگی دارد در جنگ هم ما زخمی می‌شویم و هم دشمن.


 چه کسانی و با چه مجوزی در سال 96 به خیابان آمدند و شعار دادند؟
رئیس‌جمهور همچنین با طرح این سوال که چه شد که در سال ۹۶ ما با مشکل تورم جدید مواجه شدیم و از کجا این امر نشئت گرفت؟ افزود:  یک سری بیماری‌های مزمن اقتصادی کنار هم جمع شد و متأسفانه مجبور شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان از خزانه به مال باختگان این موسسات پرداخت کنیم که این مبلغ به معنای 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی است. همچنین چه کسانی و با چه مجوزی در سال 96 به خیابان آمدند و شعار دادند و ناآرامی‌های مضر برای منافع ملی ایجاد کردند که البته همه این ها آشکار است. وی افزود: آن‌هایی که مال مردم را تاراج و به مردم ظلم کردند و آن زمانی که دولت یازدهم رفت در برابرشان بایستد همان‌ها رو درروی ما ایستادند و نامه ۹۰ امضا برای ما آمد که به این‌ها دست نزنیم، بنابراین ما چه می‌توانستیم کنیم؟ ما در برابر این مسئله چه باید می‌کردیم؟
پاسخ روحانی به فریادهای دختر دانشجو درباره حقوق های نجومی
وی در پاسخ به یک دختر دانشجو  که فریاد زد حقوق‌های نجومی پس چه؟ بیان کرد: کل حقوق نجومی چند میلیارد تومان است اما شما بروید ببینید پرونده سه میلیارد دلاری که پول نفت را خوردند متعلق به چه کسانی بود؟
هیچ زمانی اعتماد 100 درصد به آمریکا و دیگران نداشته ایم و نداریم
وی تأکید کرد: در کنار این عوامل، دشمن‌ترین افراد با ایران در آمریکا قدرت را به دست گرفتند. البته ما هیچ زمانی اعتماد 100 درصد به آمریکا و دیگران نداشته ایم و نداریم. اعتماد ما همیشه نسبی بوده است. پیغمبر اسلام(ص) هم در مکه با کفار قرارداد (صلح حدیبیه) امضا کرد ولی اعتماد هم به آن ها نداشت. فتح‌المبین مربوط به همین قرارداد است. اما همان‌هایی که با پیغمبر(ص) قرارداد امضا کردند، نقض عهد کردند. ما هم اگر طرفمان نقض عهد کرد، تکلیف و وظیفه دیگری داریم. دکتر روحانی در پاسخ به انتقادات دانشجویان که بحث اعتماد به آمریکا را مطرح می‌کردند، گفت: شما می‌گویید چرا به آمریکا اعتماد کردید. چه کسی اعتماد کرده است؟ مگر ما در برابر کسی که مذاکره می‌کند حتماً باید اعتماد داشته باشیم؟ مگر به صدام اعتماد داشتیم که بعد از جنگ با او مذاکره کردیم؟ در دوران امام راحل وزیر خارجه وقت دو سال تمام با عراق مذاکره کرد. مگر ما در آن دوره به صدام اعتماد داشتیم که مذاکره کردیم؟
سال گذشته آمریکا ۸ بار مستقیم و امسال ۳ بار غیر مستقیم درخواست مذاکره داشت
رئیس جمهور در ادامه درباره تورم طی امسال گفت: ما دو راه بیشتر نداریم، یا باید در برابر آمریکا تسلیم شویم و ادعای نادرست و صحیح آن ها را قبول کنیم تا تحریم‌ها برداشته شود یا باید بایستیم و مقاومت کنیم. سال گذشته آمریکا هشت بار مستقیم و امسال سه بار غیر مستقیم درخواست مذاکره داشت که بر مبنای عزت مردم نپذیرفتم.
شما هم بگویید دانشگاه برای کشور چه کرده است؟
رئیس جمهور در پاسخ  به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این که دولت چه کار کرده است، گفت: شما هم باید بگویید دانشگاه برای کشور چه کار کرده است. چون همه ما در نفع و ضرر جامعه با هم هستیم. امروز روز آزمایش همه ماست. دکتر روحانی تأکید کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و در برابر تورم، مشکلات اقتصادی و توطئه‌های خارجی بایستیم. این طور نیست که دولت، مردم و مجلس به تنهایی اقدام کنند. همه باید در کنار هم باشیم و دست به دست هم دهیم.
FATF خوب یا بد، زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک های جهانی است
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع FATF اشاره و اظهار کرد: البته فعلاً در این مرحله بحث FATFنداریم. آن چه امروز داریم، چهار لایحه درباره پول شویی و تروریسم مالی است. روسای قوا به اتفاق لوایح چهارگانه مرتبط را تایید کرده اند؛ راه حل مشکلات شفافیت است نه جنجال و FATF خوب باشد یا بد، زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک های جهانی است. دکتر روحانی افزود: نباید اجازه دهیم جنجال بیهوده درباره این لوایح راه بیفتد. ما به تصویب این لوایح چهارگانه نیاز داریم. باید با پول شویی مبارزه کنیم و راه آن شفافیت است. رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا می‌خواهیم با بانک‌های دنیا همکاری کنیم یا نه؟ گفت: هم اکنون که آمریکا این همه فشار آورده است،‌ده‌ها بانک دنیا از کشورهای دوست که با آن ها تعامل داریم، به ما اعلام کردند که اگر در FATF عضو نباشید، نمی‌توانیم همکاری کنیم.
بارها به وزیر علوم گفته ام جلوی زندانی کردن دانشجو به بهانه های سیاسی بایستد
دکتر روحانی در ادامه سخنان خود، یادآور شد: شرایط امروز کشور بحرانی نیست، اما بسیار سخت و مشکل است. معضلات و مشکلات فراوانی داریم. شما هم می گویید که در دانشگاه‌ها مشکلات وجود دارد و این درست است. من به دکتر غلامی وزیر علوم که این جا حضور دارند، بارها گفته‌ام جلوی زندانی کردن دانشجو به بهانه های سیاسی بایستد. رئیس جمهور با تأکید بر این که من امروز این جا هستم تا سخنان شما دانشجویان را بشنوم، گفت: این جمع برای این بود که شما آزادانه مطالب خود را بیان کنید و من هم خواسته‌های شما را بشنوم. نمی‌گوییم همه مشکلات حل شده و دولت در همه زمینه‌ها موفق بوده است.
رئیس جمهور همچنین با بیان این که ما به دنبال شفافیت بوده‌ایم، اظهار کرد: فضای مجازی در اختیار مردم، نتیجه ایستادگی دولت بر شفافیت است.
سخنان صریح نمایندگان دانشجویان در حضور  رئیس جمهور
همچنین به گزارش خبرگزاری دانشجو، در این نشست امیرحسن نظری نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه سمنان طی سخنانی در حضور رئیس جمهور گفت: دولت شما در حالی پنج سالگی خود را پشت سر گذاشته که کلید به اصطلاح تدبیر شما در گشودن بسیاری از قفل‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ناکام بوده است. سرمایه‌های اقتصادی و انسانی و معنوی که در این پنج سال تباه شدند بر هیچ کس پوشیده نیست. از سقوط ارزش پول ملی و بیکاری جوانان گرفته تا تعطیلی صد‌ها واحد تولیدی که بعضی از آن‌ها حتی در زمان جنگ جهانی نیز فعال بودند، جای بسی تأمل است که تفکرات دولت شما توانست بلایی را بر سر اقتصاد کشور بیاورد که حتی جنگ جهانی نیز نتوانست! وی دربخش دیگری تأکید کرد: آقای روحانی! زمین خوردن شما زمین خوردن ماست. شما فرزند عزیز این انقلابید. می خواهید با کمک هم از مشکلات عبور کنیم؟! بسم ا... . به دانشگاه و جوانان دانشگاهی اعتماد کنید. مدیران لایق؛ نه آنان که در لفظ، بلکه آنان را که از عمق جان به اقتصاد مقاومتی معتقدند به کار بگیرید. محمد حسین عرب سرخی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان هم در سخنان خود گفت: یادتان هست که گفتید وظیفه اصلی دولت، خدمت بی منت به مردم است؟ در این سال‌ها آجر روی آجر یک خانه نگذاشتید! حتی در طرح خیالی مسکن اجتماعی خودتان! دست آخر هم وزیر مسکنی که برند کابینه تان بود و به او افتخار می‌کردید نامه‌ای نوشت و سیاست‌های شما را به چالش کشید و رفت! وی همچنین گفت: همان دلاری که گفتید نگرانش نباشید! همان باعث شد سفره مردم کوچک تر و به گواه آمار‌ها قدرت خرید نصف شود.
در عین حال اگر چه   برخی گزارش ها حاکی از تحریم این نشست از سوی تشکل های دانشجویی اصلاح طلب بود، زهرا امینی نماینده انجمن اسلامی اصلاح‌طلب دانشگاه آزاد شاهرود  در سخنان خود تأکید کرد: متاسفانه دانشگاه آزاد پس از فوت آیت ا... هاشمی رفسنجانی با مشکلات عدیده ای رو به رو شده است. برخوردهای هدفمند با تشکل های منتقد دانشجویی، اخراج استادان مطرح به دلیل مواضع متفاوت و تبدیل دانشگاه به جولانگاهی برای عرض اندام عناصر خارج از دانشگاه، کار را به جایی رسانده است که نام دانشگاه آزاد عملا پارادوکسی خنده‌دار شده است. وی افزود: امروز رئیس جمهور نه تنها از مشکلات سخن نمی‌گوید، بلکه از کنار آنان به راحتی می گذرد. این موضوع سبب ریزش پایگاه اجتماعی دولت می شود، اما هنوز هم وقت برای پاسخ‌گویی هست.