در پی اعتراضات گسترده مردمی افزایش قیمت سوخت در فرانسه 6 ماه به تعویق افتاد

نخست وزیر فرانسه دیروز اعلام کرد افزایش مالیات سوخت برای مدت شش ماه به حالت تعلیق در آمده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از آر تی، پیش از این برخی منابع دولت فرانسه گفته بودند که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری در مقابل اعتراضات مردمی از درخواست خود برای افزایش مالیات سوخت کوتاه آمده است.
فرانسه نزدیک به سه هفته است که با نارآرامی و اعتراضات گسترده به طرح‌های اقتصادی ماکرون از جمله افزایش قیمت سوخت مواجه است.
ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه درباره تصمیم جدید دولت گفت: اقداماتی برای بهبود قدرت خرید مردم فرانسه اتخاذ کرده‌ایم و اینکه وضعیت معیشتی و درآمد کارگران بهبود یابد.


وی ادامه داد: در خشونتهای اخیر 4 تن کشته و صدها تن زخمی شدند و آسیب‌های زیادی به اموال عمومی وارد شد. آنچه در شنبه گذشته رخ داد دیگر نباید تکرار شود. دولت آماده مذاکره است و باید بگویم کسانی که مرتکب جرمی شده‌اند، محاکمه خواهند شد.
نخست وزیر فرانسه افزود: دولت سه برنامه اقتصادی اصلی در دست اجرا دارد که اولین آنها تعلیق شش ماهه افزایش مالیات حامل‌های انرژی است. دوم افزایش قیمت گاز و برق که قرار است از سال آتی (2019) اعمال شود تا به نتیجه رسیدن مذاکرات اعمال نخواهد شد و سوم اینکه مذاکراتی با تمامی گروه‌های شغلی و سندیکاهای کارگری برای کنترل اوضاع انجام خواهد شد.
کاهش شدید محبوبیت ماکرون در پی ناآرامی‌های اخیر
ازسوی دیگر یک نظرسنجی از ثبت رکورد جدید در کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فرانسه بعد از اعتراضات اخیر جنبش "جلیقه زردها" در این کشور خبر داده است.
براساس یک نظرسنجی انجام شده توسط Ifop-Fiducial برای رسانه‌های فرانسوی "پاری ماچ" و "سود رادیو" که نتایجش امروز سه شنبه منتشر شد، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور با تشدید اعتراضات اخیر در فرانسه علیه افزایش قیمت سوخت، شاهد کاهش محبوبیتشان به سطح جدیدی بوده‌اند.
در این نظر سنجی که چند روز پیش انجام شده، محبوبیت ماکرون با شش درصد کاهش نسبت به نظرسنجی مربوط به ماه قبل به 23 درصد کاهش یافته است. محبوبیت ادوار فیلیپ هم با 10 درصد کاهش نسبت به نظرسنجی قبلی به 26 درصد رسیده است.
اکنون این میزان محبوبیت معادل محبوبیتی است که فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور قبلی این کشور در اواخر 2013 داشت. اولاند با کسب کمترین میزان محبوبیت یک رئیس‌جمهور در تاریخ فرانسه تبدیل به "نامحبوب‌ترین رئیس جمهور" در تاریخ این کشور شد.
تظاهرات "جلیقه زردها" نخستین بار در 26 آبان در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در فرانسه برگزار شد و از آن زمان تا کنون تبدیل به یک جنبش اعتراضی گسترده و قیامی بر ضد ماکرون شده است.
در تاریخ 10 آذر اعتراضات در پاریس به خشونت فراوان کشیده شد و در این خشونت‌ها خسارات فراوانی به بنای طاق نصرت پاریس و خیابان شانزه لیزه وارد شد.
سایر اخبار این روزنامه
مجلس 10 هزار میلیارد ریال به تکمیل طرحهای روستایی اختصاص داد در پی بیانات رهبری انجام شد دستور لاریجانی به مرکز پژوهش‌ها برای تدوین طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان هشدار روسیه به جهان ایران را تحریک به خروج از برجام نکنید در پی اعتراضات گسترده مردمی افزایش قیمت سوخت در فرانسه 6 ماه به تعویق افتاد اصلاح در اصلاح! وزیر امور خارجه: فروش نفت محور کانال مالی اروپا با ایران است دکتر عراقچی: ساز و کار مالی اروپا در آینده نزدیک اعلام می‌شود ابراز نگرانی موگرینی نسبت به سلطه قانون جنگل بر جهان رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان: روسای قوا به اتفاق لوایح 4 گانه مرتبط با پولشویی را تایید کرده‌اند متقاضیان جدید سهام عدالت،همچنان چشم انتظار واکنش تهران به تلاش برخی کشورها برای تشکیل جلسه شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی ایران 17 هزار مددجوی جدید تحت حمایت کمیته امداد کرمانشاه قرار گرفتند تصمیمات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا برای امروز اعلام شد نتیجه طبیعی مغازله با صهیونیست‌ها