مجلس 10 هزار میلیارد ریال به تکمیل طرحهای روستایی اختصاص داد

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با اختصاص 10 هزار میلیارد ریال برای تسویه بدهی پیمانکاران، تکمیل راه‌ها و طرح‌های نیمه تمام روستایی موافقت کردند.
نمایندگان در این جلسه موادی از طرح قانون بودجه سال 97 کل کشور را تصویب کردند. نمایندگان ماده 2 این طرح را با 177 رای موافق، 13 رای مخالف و 12 رای ممتنع از 233 نماینده حاضر تصویب کردند که براساس این ماده به دولت اجازه داده می‌شود در صورت درخواست متقاضیان، مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی که در چهارچوب قوانین و مقررات تا پایان سال 96 ایجاد شده و همچنین مطالبات نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکت‌های دولتی تابعه وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی بابت یارانه قیمت‌های تکلیفی از دولت که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال 95 ایجاد شده است را با بدهی اشخاص یاد شده به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی که در چهارچوب قوانین و مقررات تا تاریخ‌های یاد شده ایجاد شد از طریق تسویه بدهی‌های بانک‌ها و موسسات غیر بانکی به بانک مرکزی، تا مبلغ یک میلیون میلیارد ریال انجام دهد.
با تصویب مجلس، این تسویه به صورت جمعی-خرجی از طریق انتشار اسناد تسویه خزانه و براساس مطالبات شرکت‌های تولیدکننده برق از شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در حکم مطالبات آنها از دولت خواهد بود.
نمایندگان همچنین ماده 3 این طرح را با 178 رای موافق،11 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 231 رای نماینده حاضر تصویب کردند.


براساس آن، استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای تملک اراضی مربوط به همان طرح در طرح‌ها و پروژه‌های ملی و استانی در چهارچوب قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و این قانون بلامانع است، همچنین به منظور انجام تعهدات مندرج در بند ه این تبصره و تادیه سایر بدهی‌های دولت، سقف اوراق موضوع این بند حداکثر تا شصت درصد از محل کاهش سقف اوراق موضوع بند ب آن افزایش می‌یابد.
مجلس مقرر کرد: مبلغ 10 هزار میلیارد ریال ناشی از این افزایش بابت تسویه بدهی پیمانکاران و طرح توسعه و تکمیل راه روستایی و عشایری و کمک به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام طرح‌های هادی و بهسازی معابر روستاها به نسبت هفتاد درصد و سی درصد اختصاص می‌یابد.
نمایندگان همچنین ماده 4 این طرح را با 191 رای موافق، 16 رای مخالف و 2 رای ممتنع از 223 نماینده حاضر تصویب کردند که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشمول مفاد ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مبنی بر واریز مالیات علی الحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت یک دوازدهم در هر ماه است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 6 این طرح را نیز با 180 رای موافق، 10 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 233 نماینده حاضر تصویب کردند که بر این اساس، سازمان هدفمندی مکلف است وجوه دریافتی بابت آب بها و بهای برق مصرفی را ظرف دو هفته به حساب شرکت‌های ذی ربط واریز کند، مبلغ سی و دو هزار میلیارد ریال مربوط به عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل فروش فراورده‌های نفتی موضوع ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز شود تا به نسبت پرداخت مصارف و منابع موجود براساس مقررات قانونی توزیع شود.
همچنین براساس این بند سازمان برنامه و بودجه مکلف است از محل منابع این جا به جای نسبت به تامین و واریز سیزده و نیم درصد حق بیمه کلیه رانندگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری به مبلغ بیست و دو هزار میلیارد ریال اقدام کند.
نمایندگان ماده 8 این طرح را با 178 رای موافق، 10 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 230 نماینده حاضر تصویب کردند که بر این اساس سقف بخشودگی سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال مشروط به بازپرداخت اصل تسهیلات و بخشش جریمه‌های متعلقه، هفتاد و سه هزار و دویست میلیارد ریال تعیین می‌شود.
هر یک از مشمولین بخشودگی سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال می‌توانند از زمان تصویب این قانون صرفا یک فقره از بخشودگی سود تسهیلات موضوع این بند استفاده کند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بدون رعایت مبلغ حداکثر تسویه مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها به تفکیک هر بانک مندرج در جدول ضمیمه تبصره 35 قانون اصلاح بودجه سال 95 کل کشور به اجرای طرح بخشودگی سود تهیلات زیر یک میلیارد ریال اقدام کند، تسهیلات اتحادیه مرکزی تعاونی‌های عشایری ایران در صورت بازپرداخت اصل آن، مشمول بخشودگی سود و جریمه استفاده از مفاد این حکم می‌شود.
* شروط مجلس برای بخشودگی سود تسهیلات
نمایندگان مجلس همچنین شروطی را برای بخشودگی سود تسهیلات در سال جاری مشخص کردند.
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال 97 تصویب کردند که متن زیر به بند ط تبصره 16 الحاق شود. بر این اساس سقف بخشودگی سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال مشروط بازپرداخت اصل تسهیلات و بخشش جریمه‌های متعلقه 73 هزار و 200 میلیارد ریال تعیین می‌گردد.
هر یک از مسئولین بخشودگی سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال می‌تواند از زمان تصویب این قانون صرفا یک فقره از بخشودگی سود تسهیلات موضوع این بند استفاده کند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بدون رعایت مبلغ حداکثر تسویه مطالبات بانک مرکزی در بانک‌ها به تفکیک هر بانک مندرج در جدول ضمیمه تبصره 35 قانون اصلاح بودجه 95 کل کشور به اجرای طرح بخشودگی سود تسهیلات زیر میلیارد ریال اقدام کند.
تسهیلات اتحادیه مرکزی تعاونی‌های عشایری ایران در صورت بازپرداخت اصل آن مشمول بخشودگی سود و جریمه و استفاده از مفاد این حکم می‌شود.
* سازمان هدفمندی مکلف به پرداخت بهای آب و برق ظرف مدت دو هفته شد
نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری سازمان هدفمندی را مکلف کردند«وجوه دریافتی بابت آب‌بها و بهای برق مصرفی را مطابق جدول، در فاصله دو هفته به حساب‌ شرکت‌های ذیربط واریز کنند.
نمایندگان با اصلاح تبصره 14 قانون بودجه سال 97، سازمان هدفمندی را مکلف کردند «وجوه دریافتی بابت آب‌بها و بهای برق مصرفی را مطابق جدول، در فاصله دو هفته به حساب‌ شرکت‌های ذیربط واریز نمایند. مبلغ 32 هزار میلیارد ریال مربوط به عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل فروش فرآورده‌های نفتی موضوع ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده مندرج در جدول، به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور، به نسبت پرداخت مصارف و منابع موجود واریز می‌شود تا براساس مقررات قانونی توزیع گردد».
همچنین به موجب مصوبه مجلس، سازمان برنامه و بودجه مکلف شد «از محل منابع این جابجایی نسبت به تامین و واریز 13.5 درصد حق بیمه کلیه رانندگان حمل و نقل عمومی درون و برون‌ شهری به مبلغ 22 هزار میلیارد ریال اقدام کند».
* ارجاع بندی از قانون مربوط «مسکن مهر» به کمسیون برنامه و بودجه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی دیروز، ماده‌ای از طرح اصلاح قانون بودجه در مورد مسکن 99 ساله را به کمیسیون برنامه ارجاع کردند. در جریان بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال 97 بند 5 این طرح به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.
براساس بند 5 این طرح، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شد در صورت درخواست مالکین اعیانی نسبت به واگذاری قطعی زمینهای اجاره‌ای 99 ساله پروژه‌های مسکن مهر با شرایط «نقد» و «نقد و اقساط» حداکثر 5 ساله اقدام و درآمد حاصله را حسب مورد به حساب دستگاه ذیربط نزد خزانه واریز کنند. 100 درصد درآمد حاصله صرف اجرای طرح‌های زیربنایی و روبنایی مسکن مهر همان شهر خواهد شد.
نمایندگان با 179 رای موافق، 7 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در مجلس با ارجاع این ماده به کمیسیون برنامه و بودجه موافقت کردند.
رئیس مجلس اعلام کرد: باید نرخ موضوع این قانون مشخص شود زیرا درحال حاضر برای دولت ابهامی در خصوص قیمت آن ایجاد شده است.
* طرح استیضاح وزیر علوم به هیات رئیسه مجلس ارائه شد
عضو هیات رئیسه مجلس گفت: طرح استیضاح منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیش از 80 امضای نمایندگان به هیات رئیسه مجلس ارائه شد.
علی اصغر یوسف نژاد گفت: این طرح استیضاح برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد.
وی گفت: عدم وجود برنامه و سیاست‌های کلان پژوهشی و فناوری در چهارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای پژوهش‌های کلان کشوری تحت نظارت شورای عتف، عدم توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی و عدم تعیین تکلیف حق التدریسان فنی و حرفه‌ای علی‌رغم تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه و بی‌توجهی به آموزش در دانشگاهها و عدم توسعه رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه‌های کشور و عدم به روز رسانی رشته‌های دانشگاهی از محورهای این طرح استیضاح است.
وی گفت: نابسامانی در اجرای طرح آمایش سرزمین و اجرای سلیقه‌ای و عملکرد نامناسب شورای گسترش آموزش عالی در دادن مجوز رشته به ویژه به مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و عدم رعایت استاندارد در جذب هیات علمی برای موسسات غیر انتفاعی و گسترس مقطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن هیات علمی، ضعف شدید مدیریتی و نظارتی وزیر در ستاد وزارت علوم و انتصابات دانشگاه‌های کشور و نداشتن برنامه مناسب برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی باوجود دراختیار داشتن زبده‌ترین متخصصین کشور از دیگر محورهای این طرح استیضاح است.
وی گفت: تضعیف شدید دانشگاه پیام نور به بهانه آمایش سرزمین و منطقه‌ای نمودن دانشگاه بر خلاف نظر نمایندگان مجلس و عدم تعیین تکلیف اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور همانند دستیاران آموزشی، مشروط و پیمانی پس از گذشت 10 سال و محدود کردن رشته‌های تحصیلات تکمیلی آن دانشگاه، عدم حمایت از دانشجویان دوره دکتری و مشکلات شدید معیشتی و عدم حمایت مالی از پایان نامه‌های دکتری و عدم برخورد قاطع با موضوع مقاله پایان نامه و مدرک فروشی و محور قرار دادن مقاله‌ای اس‌ای در ارتقای اعضای هیات و تضعیف نقش پروژه‌های کاربردی و حل مسائل جامعه در ارتقاء اعضای هیات علمی و نبود برنامه مدون برای رفع موانع ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه و عدم پیگیری جدی برای جذب اعتبارات عمرانی، تجهیزات و پرداخت معوقات و دیون دانشگاههای کشور نیز از دیگر محورهای این طرح استیضاح است.
* ابطحی: 6 نفر از استیضاح کنندگان ظریف امضای خود را پس گرفتند
استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته با 24 امضا به هیات رئیسه مجلس ارائه شد، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه یکشنبه این هفته که با حضور ظریف برگزار شد، مقرر کردند که در مورد استیضاح وزیر امور خارجه تا 2 هفته دیگر بررسی‌های بیشتری انجام شود.حسینعلی حاجی دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس طراح این استیضاح است.
سایر اخبار این روزنامه
مجلس 10 هزار میلیارد ریال به تکمیل طرحهای روستایی اختصاص داد در پی بیانات رهبری انجام شد دستور لاریجانی به مرکز پژوهش‌ها برای تدوین طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان هشدار روسیه به جهان ایران را تحریک به خروج از برجام نکنید در پی اعتراضات گسترده مردمی افزایش قیمت سوخت در فرانسه 6 ماه به تعویق افتاد اصلاح در اصلاح! وزیر امور خارجه: فروش نفت محور کانال مالی اروپا با ایران است دکتر عراقچی: ساز و کار مالی اروپا در آینده نزدیک اعلام می‌شود ابراز نگرانی موگرینی نسبت به سلطه قانون جنگل بر جهان رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان: روسای قوا به اتفاق لوایح 4 گانه مرتبط با پولشویی را تایید کرده‌اند متقاضیان جدید سهام عدالت،همچنان چشم انتظار واکنش تهران به تلاش برخی کشورها برای تشکیل جلسه شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی ایران 17 هزار مددجوی جدید تحت حمایت کمیته امداد کرمانشاه قرار گرفتند تصمیمات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا برای امروز اعلام شد نتیجه طبیعی مغازله با صهیونیست‌ها