وعده ادامه دار عرضه گوشی‌های توقیفی

گروه فناوری– بار دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده ارزان‌تر شدن قیمت گوشی‌های همراه را داده است و باز هم جلسات و نشست‌هایی برای ساماندهی بازار موبایل و البته واردات آن از سوی وزارت ارتباطات و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است‌. با اینکه قیمت موبایل ارزان‌تر شده شاهد نوسانات شگفت‌‌انگیزی در قیمت آن هستیم که در مواردی مانند گوشی‌های آیفون تفاوت قیمت به پنج میلیون تومان نیز می‌رسد‌.
اگر بازار موبایل به راستی سر و سامان گرفته پس این نوسانات چیست؟ ظاهرا بازار موبایل رقیب یکه‌تاز صرافی‌ها و نوسانات ارزی شده با این تفاوت که هم قیمت موبایل‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کنند و هم تفاوت قیمت یک محصول در بازار بسیار زیاد است‌. گوشی هوشمند هرگز در ایران تولید نشده و حتی مونتاژ نیز نمی‌شود بلکه از خارج از کشور وارد می‌شود دیگر دلیلی ندارد که تفاوت قیمت داشته باشد! به هر روی تاکنون نه مردم کشورمان ارزان شدن گوشی‌های هوشمند را به چشم دیده‌اند و نه بازار آشفته موبایل به سامانی رسیده است‌.
با این همه ابراهیم درستی، رییس اتحادیه صوتی و تصویری و موبایل به «جهان‌صنعت» اظهار کرده است که پس از توزیع موبایل‌های توقیفی در گمرک، قیمت گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر می‌شود‌.
او معتقد است که هم‌اکنون نیز بازار موبایل آرامش نسبی را تجربه می‌کند؛ به امید آنکه این آرامش، آرامش پیش از طوفانی دوباره نباشد‌.


تخلفات برخی دامنگیر بازار موبایل شد
قیمت گوشی در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ ارز، روندی صعودی را در پیش گرفت و البته دلایلی مانند دریافت ارز دولتی توسط واردکنندگان و عرضه گوشی با قیمت آزاد هم موجب افزایش قیمت شد اما در شرایطی که نرخ ارز روند کاهشی گرفت، همچنان قیمت گوشی‌ها بالاست و البته مسوولان روش‌هایی مانند عرضه گوشی‌های توقیفی را راه‌حلی برای کاهش قیمت گوشی عنوان می‌کنند و باید منتظر ماند که پس از وارد شدن گوشی‌های توقیف‌شده چه تاثیری در بازار ایجاد خواهد شد‌.
برخی کارشناسان و فعالان بازار با اعتقاد به اینکه تعداد گوشی‌هایی که توقیف شده، آنچنان نیست که بخواهد بر خواسته‌های بازار تاثیرگذار باشد، می‌گویند: این گوشی‌ها باید با شرایط معمول وارد بازار شوند که تبعیضی برای هیچ‌یک از خریداران اتفاق نیفتد‌.
افشار فروتن با بیان اینکه برای تثبیت قیمت در بازار گوشی چند فاکتور نیاز است، اظهار کرد: یک بحث ارز اختصاصی به واردات گوشی است‌. بعد از اتفاقاتی که افتاد و سوءاستفاده‌ای که برخی از شرکت‌ها در بخش واردات انجام داده و خیانتی که به بخش اقتصادی این حوزه کردند، این موضوع دامنگیر همه شد و اختصاص ارز و مشخصا واردات گوشی، متوقف ماند تا تصمیماتی گرفته شود‌.
این فعال حوزه واردات گوشی ادامه داد: اگر بخواهیم به طور کلی به قضیه نگاه کنیم، اولین نیاز بحث واردات، اختصاص ارز مربوطه است و اینکه آیا واردکننده قانونی باید ارز آزاد تهیه و نسبت به واردات اقدام کند؟ در این صورت با مشاهده نوسان در نرخ ارز، در بحث قیمت گوشی هم نوسان خواهیم داشت‌.
اما اگر یک قیمت مشخصی برای واردات گوشی اختصاص پیدا کند، در آن صورت می‌توان شاهد بود که قیمت گوشی‌ها تثبیت‌شده باقی بماند‌.
او در پاسخ به اینکه چرا با وجود کاهش قیمت ارز، قیمت گوشی کاهش پیدا نکرد، توضیح داد: گوشی‌هایی که اکنون وارد بازار می‌شوند، زمانی وارد شده بودند که قیمت ارز بالا بود و مقداری طول می‌کشد که تاثیرات کاهش نرخ ارز را در بازار گوشی شاهد باشیم‌. متاسفانه افرادی که سوءاستفاده‌گرانه به این قضیه نگاه می‌کردند، در زمان افزایش نرخ ارز به محض روند افزایشی، به‌صورت لحظه‌ای، نرخ گوشی تلفن‌همراه را افزایش می‌دادند، در صورتی که این موضوع از پایه ایراد داشت‌.
فروتن ادامه داد: در شرایطی که آنها گوشی‌ها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بودند، نباید قیمت را تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار می‌دادند‌. این تاثیرها و این‌گونه اقدام‌ها، ذهنیتی ایجاد کرده و اکنون تصور خریدار این است که همان‌طور که قیمت‌ها با افزایش نرخ ارز به‌صورت لحظه‌ای افزایش پیدا کرد، در صورت کاهش لحظه‌ای قیمت ارز هم باید قیمت‌ها کاهش لحظه‌ای پیدا کند؛ در صورتی که این‌طور نیست‌. البته اگر این کاهش تثبیت پیدا کند، قطعا در بحث بازار تلفن‌همراه هم بی‌تاثیر نیست‌.
رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن‌همراه کشور با اشاره به عرضه‌ گوشی‌های توقیفی بیان کرد: آنچه مسلم است، قطعا در مقطعی که این گوشی‌ها وارد بازار شوند، تاثیر لحظه‌ای می‌گذارد اما این تاثیر مستمر و ادامه‌دار نیست‌. در واقع نوسانی در یک مقطع ایجاد می‌شود و کاهش قیمت اتفاق می‌افتد اما به‌صورت مستمر ادامه نخواهد داشت و قیمت‌ها به حالت اول برمی‌گردد‌. وی درباره نحوه توزیع گوشی‌ها اظهار کرد: باید مشخص شود که چه مکانیسمی برای توزیع گوشی‌ها وجود دارد و اینطور نباشد که مانند موارد مشابه قبلی خریدار در صف‌های خرید منتظر بماند‌. البته درباره چگونگی توزیع فعلا نمی‌توان نظر داد اما قطعا باید جوانب موضوع سنجیده و با افراد آگاه و مسلط به وضعیت بازار مشورت شود تا احیانا شرایطی که قبلا ایجاد شده بود، مجددا تکرار و مکانیسم توزیع دچار مشکل شود، بلکه این گوشی‌ها باید با شرایط معمول وارد بازار شوند که تبعیضی برای هیچ یک از خریداران اتفاق نیفتد‌.
فروتن با بیان اینکه بحث بازار تلفن‌همراه باید به‌صورت کلی بررسی شده و وضعیت از همان ابتدای زمان اختصاص ارز و مکانیسم واردات حل شود، افزود: از طرفی یکی از بحث‌های واردات ارائه خدمات پس از فروش است‌. واردات باید به‌صورتی باشد که واردکننده خدمات پس از فروش هم ارائه دهد، نه اینکه بدون ارائه تجهیزات و خدمات، واردات داشته باشد‌.
او با بیان اینکه تعداد گوشی‌هایی که توقیف شده، آنچنان نیست که بخواهد در خواسته‌های بازار تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: اینکه بگوییم تعدادی گوشی وجود دارد که قرار است ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه‌شان در بازار عرضه شود، ممکن است مجددا رانتی ایجاد کند و برخی افراد فرصت‌طلب به دنبال سوءاستفاده باشند‌. بنابراین شرایط و مکانیسم باید به شکلی باشد که امکان سوءاستفاده فراهم نشود‌.
رییس اتحادیه صوتی و تصویری و موبایل:
امیدوارم بازار آرام بگیرد
دست‌اندرکاران اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی موبایل عقیده دیگری دارند؛ به باور آنها توزیع موبایل‌های توقیفی می‌تواند بازار موبایل را آرام‌تر کند‌. چنانچه ابراهیم درستی، رییس اتحادیه صوتی و تصویری و موبایل در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: قرار است در هفته جاری موبایل‌هایی که در گمرک بودند ترخیص شده و وارد بازار شوند‌.
او اظهار امیدواری کرد که این اقدام می‌تواند آرامشی هرچند نسبی در بازار موبایل ایجاد کند‌. درستی درباره شرایط فعلی بازار موبایل بیان کرد: در حال حاضر بازار به یک آرامش نسبی رسیده است‌. پس از عرضه گوشی‌های توقیفی و موبایل‌هایی که در انبارها بوده‌اند امیدواریم که قیمت گوشی‌های همراه کاهش چشمگیری یافته و بسیار ارزان‌تر از قبل شود‌.
رییس اتحادیه صوتی و تصویری و موبایل در رابطه با نوسانات ارزی اظهار کرد: به دلیل کاهش قیمت دلار، شاهد ارزان‌تر شدن تلفن‌های همراه هستیم اما نوسانات ارزی همواره بازار موبایل را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و کاری هم در این زمینه از ما و دست‌اندرکاران بازار موبایل ساخته نیست‌. او با اشاره به اینکه برای واردات موبایل ده‌ها دستورالعمل مختلف وجود دارد اما همچنان واردات آن با مشکلات و چالش‌های بسیار مواجه است اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک نه تنها واردات موبایل ساماندهی شود بلکه شاهد حضور و رقابت تلفن‌های همراه ایرانی در بازارهای جهانی باشیم‌.