دلایل لغو عرضه نفت در بورس

رییس سازمان بورس با بیان اینکه آمادگی برای عرضه مجدد نفت خام در بورس را داریم، گفت: این کار به زودی و تا کمتر از یک ماه دیگر انجام می‌شود. شاپور‌محمدی در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سوال که عرضه جدید نفت خام در بورس از چه زمانی خواهد بود، گفت: سازمان بورس پیشنهاد داده که یک برنامه عرضه منظم مثلا هر هفته یا هر دو هفته یکبار از سوی وزارت نفت تعیین شود و در آن زمان‌بندی عرضه‌ را انجام دهد که وزارت نفت هم در حال بررسی است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این آمادگی از نظر بازار سرمایه وجود دارد، گفت: وزارت نفت ملاحظات فنی و بررسی‌ها را باید انجام دهد و زمان عرضه را اعلام کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای عرضه نفت در بورس مصوبه جدیدی لازم است، بیان داشت: اگر مصوبه‌ای لازم باشد، وزارت نفت آن مصوبه را می‌گیرد، اما از نظر بازار سرمایه مصوبات ما کامل است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: مصوبه راجع به این مسائل را وزارت نفت براساس اختیارات قانونی که دارد یا باید از دولت بگیرد، یا باید از مراجعی که مرکب از سه قوه هستند و یا مراجعی که اختیارات قانونی راجع به فروش نفت خام به صورت ریالی بگیرد، در این مواقع طبیعتا وزارت نفت باید مجوز بگیرد و وزارت نفت برای عرضه نفت در همه جا لزوما نیاز به مجوز ندارد، اما به هر حال دریافت مجوز برای عرضه نفت خام در بورس براساس تشخیص وزارت نفت است و بازار سرمایه در این حوزه ورودی ندارد. محمدی بیان داشت: گرفتن مجوز در مورد فروش نفت خام به تشخیص خود وزارت نفت است، بازار سرمایه راجع به مقررات و قوانین خودش متولی است. محمدی در پاسخ به این سوال که عرضه نفت در بورس دقیقا از چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: فکر می‌‌کنم این کار به زودی و در کمتر از یک ماه آینده انجام شود.
معاملات شفاف
محمدی تاکید کرد: بورس کالا نه قیمت‌گذار و نه خریدار کالا بوده است و رفتارهای آن نیز تاثیرگذار در قیمت‌ها نبوده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: بورس کالا یک ابزار است و فقط دو تفاوت شفافیت و رقابت با پس کوچه‌ها و دفاتر تاریک و بسته دارد. خریداران از مالیات و ارزش افزوده تخفیف می‌گیرند ولی همه معاملات شفاف است. وی با بیان اینکه برای برداشته شدن سقف قیمت‌ها در بورس کالا با معاون اول رییس‌جمهور، معاون وزیر صنعت و . . . مذاکره کردیم و نامه نوشتیم، افزود: معاون اول رییس‌جمهور واقعا کمک کرد تا سقف‌های قیمتی برداشته شود و امروز سقف قیمتی نداریم. وی از آمادگی کامل بازار سرمایه برای همکاری با بخش خصوصی خبر داد و اظهار داشت: ابزارها از جمله بورس کالا را نباید داوری کرد و دوستان در وزارت صنعت و معدن در حال اصلاح سامانه بهین‌یاب هستند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: بازار سرمایه می‌گوید هرآنچه بخش خصوصی و وزارت صنعت توافق کنند، مورد قبول ماست. وی تصریح کرد‌: با حمایت از صنایع بالادستی موافقیم اما همیشه معافیت مالیاتی اگرچه همه جا توصیه نمی‌شود اما در این بخش اشکالی ندارد و این معافیت مالی بهتر است اجرایی شود زیرا انحراف قیمتی ایجاد نمی‌کند. نکته دیگر این که ما حمایت از صنایع پایین‌دستی را قبول داریم اما اینکه معافیت مالیاتی بخش تولید را قطع کنیم درست نیست. ما الان داریم کسی که خلق ارزش می‌کند را به جای تشویق تنبیه می‌کنیم.
جزییات عرضه‌های آینده


رییس عملیات بازار فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی با تاکید بر عرضه مجدد نفت در این بورس به زودی و پس از اصلاحات اطلاعیه عرضه و انعطاف بیشتر در شرایط معامله گفت: فعلا حجم عرضه‌ نفت سبک ایران در حجم یک میلیون بشکه‌ای خواهد بود. محمد صالحی‌فر رییس عملیات بازار فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی پیرامون آخرین اقدام‌ها برای تداوم عرضه محموله‌های نفت خام در این بورس گفت: به زودی و پس از اصلاحات جدید در اطلاعیه عرضه و انعطاف بیشتر در شرایط معامله، عرضه محموله‌های جدید نفت خام در بورس انرژی آغاز خواهد شد. صالحی‌فر با تاکید بر اهمیت قیمت‌گذاری نفت خام به عنوان کالای استراتژیک کشور در اطلاعیه عرضه، بر لزوم تداوم عرضه این کالا در بورس انرژی تاکید و اضافه کرد: تداوم عرضه نفت خام در بورس از اهمیت بالاتری نسبت به تمرکز صرف بر لزوم معامله شدن یک محموله عرضه شده برخوردار است.
انعطاف در اطلاعیه عرضه
رییس عملیات بازار فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی افزود: بر این اساس برای جذب اعتماد بیشتر در بازار پیشنهادهایی برای افزایش انعطاف در اطلاعیه عرضه به وزارت نفت ارائه شده که با استقبال روبه‌رو بوده است. وی با بیان اینکه پیشنهادهای موجود برای اصلاح اطلاعیه عرضه نفت در بورس انرژی، باید به لحاظ عملیاتی و تکنیکی بررسی شود، افزود: فرصت ایجاد شده از زمان معامله دومین محموله نفت خام در بورس انرژی باعث شد بررسی‌های جامع‌تری برای افزایش جذابیت و مشارکت بخش خصوصی به خصوص در زمینه تعیین قیمت پایه نفت خام در بورس صورت گیرد. این مقام مسوول با بیان اینکه به محض تصویب اطلاعیه جدید، عرضه نفت خام در بورس انرژی آغاز خواهد شد، گفت: برخی از موارد برای اصلاح اطلاعیه عرضه، نیازمند صرف زمان بود. به عنوان مثال، موضوع استخراج قیمت رسمی نفت خام (OSP) ایران که در دهم هر ماه شمسی صورت می‌گیرد زیرا قیمت کشف شده در عرضه‌های بعدی بسیار با اهمیت است.
احتمال استقبال خریداران خارجی
صالحی‌فر از استقبال خریداران خارجی از طریق سفارتخانه‌های متبوع خود در ایران سخن گفت و افزود: در حال حاضر برخی از پیشنهادها از جمله امکان عرضه نفت سنگین و نیمه‌سنگین ایران در بورس انرژی در کنار عرضه نفت خام سبک در انتظار تایید وزارت نفت است و گفته می‌شود برخی از موارد نیز باید در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مصوب شود. رییس عملیات بازار فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی افزود: عرضه‌های نفت خام سبک ایران فعلا در حجم یک میلیون بشکه‌ای روی رینگ بین‌الملل بورس انرژی خواهند رفت اما پس از عرضه‌های مستمر این کالا حجم عرضه‌ها به تدریج افزایش خواهد یافت. همچنین اقدام‌هایی برای انتشار اوراق سلف نفتی صورت گرفته که در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد. هفته گذشته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در گفت‌وگو با فارس بر عدم تصمیم‌گیری موردی در این شورا اشاره کرده و عدم نیاز به مصوبه جدید این شورا برای تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی تاکید کرده بود.