صیانت از اعتماد عمومی

گروه اقتصادی- هرچند صحنه اقتصاد کشور همواره منعکس‌کننده مشکلات در هم تنیده سالیان گذشته است که راه عبوری نمی‌توان برای آن متصور بود، با این وجود سیاستگذاران اقتصادی کشور همواره نظام بانکی را راه علاج سختی‌های اقتصاد کشور می‌دانند، حال آنکه از نقش دیگر حوزه‌های فعال همچون صنعت بیمه به عنوان راه درمان مشکلات موجود اقتصادی مغفول مانده‌اند.
اما با وجود آنکه سیاستگذاری‌های دولت موجب آن شده که صنعت بیمه همواره از دور تماشاگر صحنه اقتصادی کشور باشد، نقش خطیر این صنعت در پوشش مخاطرات سرمایه‌گذاری، باعث شده که بتوان آن را ستون فقرات سرمایه‌گذاری در کشور دانست که می‌تواند ضامن ثبات و پایداری طرح‌های تولیدی و اقتصادی باشد.
با این وجود و با علم بر این موضوع، آنچه مسوولان دولتی را به سیاستگذاری در بازارهای اقتصادی کشور ترغیب می‌کند، نه از طریق بهره‌گیری از صنعت بیمه، که از مسیری است که ردپای نظام بانکی کشور در آن هویدا می‌شود که همواره نشانه‌ای از مخاطرات اقتصادی در آن به چشم می‌خورد.
این در حالی است که بیمه به عنوان نشانگر عبور از صحنه‌های پر فراز و نشیب اقتصادی، می‌تواند نقش خطیری در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا کند؛ موضوعی که اقتصاددانان و کارشناسان بسیاری نیز بر آن تاکید دارند و معتقدند که بیمه راهی برای عبور از عدم اطمینانی‌های اقتصادی است. به نظر می‌رسد آنچه می‌تواند موید نقش خطیر بیمه در رشد و توسعه اقتصادی باشد، اعتمادی است که بیمه‌گذار را با احساس امنیت در اجرای طرح‌های اقتصادی همراه می‌کند. براین اساس صنعت بیمه به دلیل ایجاد ثبات مالی برای بیمه‌گذار و ایجاد راهی برای افزایش پس‌انداز مصرف‌کننده، می‌تواند نقش تاثیرگذاری در رشد اقتصادی ایفا کند و مسیرهای منتهی به توسعه اقتصادی را ترسیم کند.


با این حال تکیه سیاستگذاری‌های اقتصادی بر منابع همیشه در دسترس نظام بانکی مغفول ماندن از صنعت بیمه را دوچندان کرده و کاهش ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد کشور را موجب شده است.
با این اوصاف در شرایط حساس امروز که از هر طرف فشارهای وارده بر بازار اقتصادی کشور بیشتر می‌شود، بیمه شاید پنجره واحدی باشد برای عبور از مسیرهای پرپیچ و خمی که پیش روی اقتصاد کشور قرار دارد که این مهم نیز تنها با تغییر مسیر سیاستگذاری‌های دولتی ممکن می‌شود.
صنعت بیمه، راهی برای مقابله با تحریم
در همین حال معاون اول رییس‌جمهور یکی از انتظارات مهم از صنعت بیمه را مقابله با تحریم حمل و نقل عنوان کرد و گفت: ایران در شمال و جنوب به دریا اتصال دارد و از نظر ریلی از چین تا اروپا اتصال دارد. ما ۱۵ همسایه داریم که از نظر جاده‌ای با آنها در ارتباط هستیم و نمی‌توان حمل‌و‌نقل ایران را حبس کرد.اسحاق جهانگیری در بیست‌و‌پنجمین همایش بیمه و توسعه که با «موضوع صنعت بیمه، نوآوری و فناوری اطلاعات» برگزار شد، اظهار کرد که هیچ نفتکش یا کشتی‌ای نباید به دلیل نداشتن بیمه متوقف شود و انتظار داریم صنعت بیمه به نحوی فعالیت کند که هیچ بخشی احساس نکند با مشکلی مواجه است.
وی با اشاره به تحریم بیمه اتکایی خاطرنشان کرد: اختصاص چند میلیارد دلار به صنعت بیمه برای ارائه پوشش‌های اتکایی برای دولت ایران کار دشواری نیست و دولت در این زمینه در کنار شرکت‌های بیمه است.
معاون اول رییس‌جمهور تجربه گذشته تحریم‌ها را در صنعت بیمه یادآور شد و گفت: هیچ کشوری را نمی‌توان در دنیا یافت که به پیشرفت و رشد اقتصادی دست یافته باشد، اما صنعت بیمه آن متناسب با آن رشد نکرده باشد.
وی بر لزوم استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه تاکید کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توانند باعث تحول در شرکت‌ها و صنعت بیمه شوند.معاون اول رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد که صنعت بیمه نباید اجازه دهد اعتماد عمومی در کشور آسیب ببیند زیرا بزرگ‌ترین سرمایه کشور نه سرمایه‌های فیزیکی بلکه اعتماد عمومی است. جهانگیری همچنین خواستار ارائه طرح‌های جدیدی از سوی صنعت بیمه برای پوشش ریسک سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه و همچنین ارز شد.معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: در صورت کاهش هزینه دستگاه‌های اجرایی و صرفه‌جویی‌های لازم، سهم نفت در بودجه به کمتر از ۲۵ درصد هم خواهد رسید.وی گفت: مهم‌ترین اولویت در همه مقاطع و در شرایط فعلی این است که توسعه پایدار و همه‌جانبه ایران را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.
جهانگیری یکی از دلایل اصلی فشارهای اقتصادی به کشور را جلوگیری از توسعه پایدار ایران عنوان کرد و افزود: حتما لازم است اقتصاد ایران متناسب با جایگاه ملت ایران از وضعیت مناسب‌تری برخوردار باشد.
معاون اول رییس‌جمهور اقتدار ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه را موضوعی بسیار حیاتی توصیف کرد و گفت: حضور ایران مقتدر در خاورمیانه به ثبات و امنیت منطقه می‌تواند کمک بزرگی باشد. جهانگیری بیکاری به ویژه بیکاری افراد تحصیلکرده را از مهم‌ترین چالش‌های کشور توصیف کرد و افزود: ثبات اقتصادی پیش‌نیاز هر اقدام توسعه‌ای است که ما قصد انجام آن را داریم. تورم، سود بانکی و نرخ ارز از جمله انتظاراتی است که فعالان اقتصادی از سیاستگذاران می‌خواهند تا درباره آنها ثبات ایجاد کنند.
وی بانک، بورس و بیمه را سه محور مهم اقتصاد توصیف کرد که بدون آنها هیچ گونه عملیاتی اجرایی نخواهد شد. فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با یادآوری تلاش‌های دولت یازدهم برای ایجاد ثبات اقتصادی و برقراری تعامل با کشورهای دنیا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: این مسائل به این دلیل بود که چرخ اقتصاد کشور بچرخد.
معاون اول رییس‌جمهور اولویت کشور را اداره اقتصاد و کمک به اداره زندگی مردم توصیف کرد و افزود: در صورتی که مقابل یکجانبه‌گرایی لجام‌گسیخته آمریکا ایستادگی نشود، حتما به استقلال تمامی کشورها در قرن ۲۱ آسیب جدی وارد خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: بالاترین فشارها در زمان تحریم به بیماران، سالمندان و کودکان وارد خواهد شد، گفت: البته ما با سیاست‌های خود قادر هستیم تاثیر این تحریم‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.
جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی‌ها در تحریم نقاط حساس را هدف قرار داده‌اند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها تاکید دارند فروش نفت باید به صفر برسد و جابه‌جایی پول و کالا نباید انجام شود.
معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد: سیاست اصلی دولت کاهش اتکا به نفت در بودجه است و بعید می‌دانم در بودجه سال آینده سهم نفت در بودجه بیش از ۲۵ درصد باشد. فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در صورت کاهش هزینه دستگاه‌های اجرایی و صرفه‌جویی‌های لازم، سهم نفت در بودجه به کمتر از ۲۵ درصد هم خواهد رسید.
ورود فناوری‌های نو به صنعت بیمه ایران
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: صنعت بیمه ایران پا‌به‌پای تغییرات نو دنیا حرکت می‌کند و شاید عنوانی که برای این همایش انتخاب شده بیانگر یک حرکت رو به جلو، امیدبخش و قابل تقدیر است.
فرهاد دژپسند افزود: در ارائه‌ گزارش‌ها در طول تاریخ به بیمه‌های اشخاص، مخاطرات طبیعی، بیمه و مسوولیت توجه شده که این یعنی دغدغه افراد پوشش داده می‌شود‌ بنابراین باید هنگام تبیین صنعت بیمه و نقش این صنعت در رشد، کمی عمیق‌تر نگاه شود.
وی ادامه داد: از آنجا که همواره ایران پس از انقلاب در مواقع مختلف با تحریم‌ها و فشارهای خارجی متعدد مواجه بوده باید به پوشش دغدغه‌ها و مخاطرات برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان توجه شود تا تولیدکنندگان در معرض نگرانی‌ها و مخاطرات نباشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بخش تولید علاوه بر جهش‌های ارزی، با مخاطرات متعددی مواجه است، گفت: شاید بیمه عدم‌النفع، بیمه سودمندی برای شرکت‌ها نباشد‌، اما این محصول به سرمایه‌گذاران و تولیدگران کمک خواهد کرد و موضوعی الزامی و اجتناب‌ناپذیر است‌ زیرا هر چند وقت یک‌بار با موانعی برای تولیدکنندگان و صنعتگران مواجه است و باید به نقش صنعت بیمه در توسعه و گسترش صنعت توجه داشت.
دژپسند تصریح کرد: تولید، صنعتی فعال و رو‌پاست که مشکل بازار و تکنولوژی ندارد و تنها به دلیل مشکلات واردات مواداولیه برای ادامه فعالیت با مشکلاتی مواجه شده است. تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران از ارکان مهم کشور هستند که نمی‌توان از آنها غافل بود.
این وزیر دولت دوازدهم در ادامه افزود: یکی از مباحث مهم در بخش تولید و صنعت بهبود فضای کسب و کار است اما باید احساس امنیت و آرامش نیز در این حوزه وجود داشته باشد که وظیفه صنعت بیمه است که باید به این مقوله ورود کند.
دژپسند با اشاره به اینکه بالا بردن نرخ نوآوری در صنعت بیمه و اکتفا نکردن به کپی‌کاری نکته مهم دیگری است، گفت: یکی از مشکلات صنعت بنگاه‌داری ما عدم توجه واقعی به آینده است که به همین دلیل نیاز است بخش تحقیق و توسعه در هر واحدی حلقه واسط بین صاحب‌نظران و اندیشمندان در دانشگاه‌ها باشد.
وی افزود: یکی از بهترین هدیه‌ها به دانشجویان استفاده صنعت بیمه از ظرفیت این دانشجویان و قابلیت‌های آنهاست و از آنجا که برای الکترونیکی کردن بیمه باید به سمت فعالیت‌های واقعی تکنولوژی در صنعت بیمه رفت و همچنین برای کاهش هزینه‌ها و دستیابی به اهداف باید از ظرفیت‌های دانشجویان استفاده شود.
وی در پایان تاکید کرد: اگر به سمت همراهی دانشگاه و بخش خصوصی حرکت کنیم، می‌توانیم به تحقق اهداف برنامه ششم در حوزه بیمه امیدوار باشیم.
رشد ۲۱ درصدی حق بیمه تولیدی در سال ۹۶
در ادامه‌ رییس کل بیمه مرکزی نیز اعلام کرد که حق بیمه تولیدی کشور در سال گذشته به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل از آن ۲۱ درصد رشد داشته است.
غلامرضا سلیمانی‌امیری اظهار کرد: رابطه صنعت بیمه با رشد و توسعه اقتصادی دوسویه است و رشد هر یک در گرو رشد دیگری است و خوشبختانه بررسی عملکرد صنعت بیمه نشان‌دهنده رشد اقتصادی در ایران است.
وی افزود: اگر بخواهیم نگاهی به صنعت بیمه در سال گذشته بیندازیم، در سال ۱۳۹۶ به حق بیمه تولیدی دست یافتیم که حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل از آن ۲۱ درصد رشد داشته است.رییس شورای‌عالی بیمه رشد خسارت در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ را ۱۶ درصد اعلام کرد و گفت: تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن ۱۲ درصد داشته است ولی سهم بخش غیر خصوصی به ۶۸ درصد رسیده است.سلیمانی گفت: حق بیمه سرانه در سال گذشته حدود ۴۲۰ هزار تومان برای هر بیمه‌گذار بوده است و شاخص ضریب نفوذ در سال گذشته حدود 3/2 درصد بوده است که البته درصد خوبی برای کشور نیست زیرا این درصد در کشورهای پیشرفته بین ۷ تا ۱۰ است.
رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت بیمه خاطرنشان کرد: ۲۷ میلیون واحد مسکونی که در کل کشور قرار دارد اگر فقط بخواهیم برابر زلزله بیمه کنیم، رقم مهمی می‌شود.
رییس شورای‌عالی بیمه گفت: براساس آماری که رییس‌جمهور اعلام کرد هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و چهار هزار میلیارد تومان دیگر هم در قالب وام به زلزله‌زدگان کرمانشاه پرداخت شده است. اگر همین رقم در صندوقی واریز شود می‌توانیم تمام واحدهای مسکونی را بیمه کنیم.