تنش‌ها بر سر انتخاب 8 وزیر باقی‌مانده در دولت جدید عراق بالا گرفت پایان ماه عسل سیاسی عادل عبدالمهدی

محمدرضا ستاری
پس از انتخابات پارلمانی پیش‌بینی می‌شد که وضعیت سیاسی عراق مانند سال 2010 دچار یک انسداد سیاسی شود، اما این امر حتی پس از انتخاب نخست وزیر و خروج مقطعی از بحران نتوانست دوام داشته باشد و بلافاصله در مسیر انتخاب وزرای مهم کابینه جدید، اختلافات ریشه‌دار گروه‌های مختلف عراقی نمایان شد.
در حالی که گفته می‌شد با انتخاب رئیس‌جمهوری، رئیس پارلمان و به خصوص نخست وزیر، انسداد سیاسی عراق پس از انتخابات مجلس خاتمه یافته و گروه‌های مختلف سیاسی ضمن توافق با یکدیگر در حال گام برداشتن به سمت نوعی ثبات هستند، ماجرای انتخاب وزرای کلیدی کابینه عادل عبدالمهدی اکنون در حال تبدیل شدن به یک بحران سیاسی جدید در عراق است.
عبدالمهدی که به عنوان یک چهره مستقل و تکنوکرات و با توافق احزاب عراقی به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، طی برنامه‌ای که برای چشم‌انداز آینده دولت خود ارائه داده بود، ضمن پافشاری بر روند مستقل دولت، موضوع مبارزه با فساد و خروج از بن‌بست سیاسی را یکی از مهم‏ترین محورهای دولت خود اعلام کرده بود. او همچنین در اقدامی نادر جلسه هیئت وزیران را برای نخستین بار پس از سال 2003 در خارج از منطقه سبز بغداد تشکیل داد و با اعلام فراخوانی گسترده از تمامی افراد حائز صلاحیت دعوت کرد که ضمن ارائه سوابق خود برای کمک به دولت آماده باشند.


عراق در آستانه یک بحران جدی
در همین رابطه اما ماجرای انتخاب 8 وزیر باقی‌مانده کابینه طی روز‌های اخیر، عراق را به آستانه یک بحران جدی سیاسی برده است. به خصوص اینکه بر سرنامزدهای معرفی شده توسط عادل عبدالمهدی برای وزارت دفاع و کشور، اکنون واگرایی شدیدی میان گروه‌های مختلف عراقی ایجاد شده و دو فراکسیون مهم سائرون و الفتح در پارلمان ضمن مخالفت با نامزدهای پیشنهادی نخست وزیر، از پایان ماه عسل سیاسی عبدالمهدی سخن گفته‌اند.
در همین راستا دو روز قبل مقتدی صدر رهبر معنوی ائتلاف سائرون که یکی از گروه‌های برنده در انتخابات پارلمانی امسال است، طی نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر عراق به صراحت گفت که شش ماه فرصت داری تا موفقیت خود را به اثبات رسانده و وزیران تکنوکرات و مستقل را به کابینه دعوت کنی؛ در غیر این‌صورت هیچ‌گاه موفقیتی نصیب دولت نخواهد شد.
از سوی دیگر در حالی که قرار بود جلسه پارلمان روز گذشته برای بررسی نامزدهای وزارت‌خانه‌های باقی‌مانده برگزار شود منابع خبری عراق از درز‌کردن یک سند از عادل عبدالمهدی خبر دادند که حاوی اسامی نامزد‌های وزارت بوده و در آن تاکید شده است که تمامی این افراد از فیلتر سازمان شفاف‌سازی عراق رد شده‌اند. نخست وزیر عراق همچنین تصریح کرده که افراد معرفی شده از میان فراکسیون‌های سیاسی عراق بوده و در این رابطه هیچ گروهی را نادیده نگرفته است. در این میان گفته می‌شود که نام فالح الفیاض برای وزارت کشور و فیصل الجربا برای وزارت دفاع مشخص شده است، اما با توجه به اختلاف نظر شدید میان دو فراکسیون اصلاح و سازندگی و البناء بر سر این دو نفر، جلسه روز گذشته پارلمان مدتی به تعویق افتاد و پس از آن مقتدی صدر به صراحت اعلام کرد که اجازه نخواهد داد فالح الفیاض به عنوان وزیر کشور انتخاب شود. پس از این ماجرا، نمایندگان ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق ضمن پافشاری برای تائید وزرا با بیان اینکه امروز پارلمان عراق در جریان یک آزمون واقعی قرار دارد، تصریح کردند که دو راهکار بیشتر وجود ندارد، یا اینکه به نامزدهای عبدالمهدی رای اعتماد بدهد و یا اینکه کشور به سمت آشوب خواهد رفت.
شکننده‌تر شدن اوضاع
این مسئله در حالی رقم خورد که یک روز قبل از آن صدها نفر از مردم بصره بار دیگر در اعتراض به مسائل معیشتی و بیکاری به خیابان‌ و حتی به هتل محل اقامت فواد حسین معاون نخست‌وزیر حمله‌ور شدند. همچنین صدها نفر دیگر نیز با حرکت به سمت یکی از میدان‌های نفتی استان بصره تظاهرات کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات‏شان بودند. در همین رابطه بسیاری از تحلیل‌گران پس از انتخابات پارلمانی معتقد بودند که دولت‌های عراق طی 15 سال گذشته کمترین راندمان را داشته و به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که دولت جدید بتواند در یک دوره کوتاه بر بخش‌عمده‌ای از مشکلات فائق آید. همچنین در همان زمان پیش‌بینی می‌شد که وضعیت سیاسی عراق مانند سال 2010 دچار یک انسداد سیاسی شود، اما این امر حتی پس از انتخاب نخست وزیر و خروج مقطعی از انسداد سیاسی نتوانست دوام داشته باشد و بلافاصله در مسیر انتخاب وزرای مهم کابینه جدید، اختلافات ریشه‌دار گروه‌های مختلف عراقی نمایان شد. به همین دلیل به نظر می‌رسد در آینده نیز زمینه‌های تنش و بحران سیاسی در عراق تشدید شود. به خصوص اینکه اکنون چهره‌هایی مانند جلال طالبانی در عراق وجود ندارند که بتوانند در خصوص اختلافات میانجی‌گری کنند و نیز اختلافات میان گروه‌های سنی، شیعه و کرد تا حدود زیادی عمیق‌تر از قبل شده که تمام این عوامل می‌تواند به شکننده‌تر‌شدن تحولات در عراق دامن بزند.
سایر اخبار این روزنامه
در ابتدای جلسه درس خارج فقه مطرح شد تاکید رهبر انقلاب بر اهمیت و لزوم اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان محمدرضا ستاری جلیقه‌زردها و تغییر قواعد بازی حسن روحانی در جمع مردم سمنان: کشور در بحران نیست و نخواهد بود محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد قطعات ضعیف، آپشن‌های خنده‌دار سهم ایران و کشورهای همسایه‌اش از تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر چقدر است؟ تولید برق روی دشت‌های ممنوعه «ابتکار» از حضور نوبخت در جلسه فراکسیون امید گزارش می‏دهد نقاط روشن و گوشه‌های مبهم بودجه 98 تنش‌ها بر سر انتخاب 8 وزیر باقی‌مانده در دولت جدید عراق بالا گرفت پایان ماه عسل سیاسی عادل عبدالمهدی اکبر والایی نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با «ابتکار»: ادبیات پایداری ضامن حفظ هویت مذهبی و ملی است معاون اول رئیس‌جمهوری: سهم درآمد نفت در بودجه 98 خیلی بالاتر از 25 درصد نیست محمدرضا خاتمی به دادسرا احضار شد فرمانده نیروی دریایی ارتش: اعزام ۵۸ ناوگروه رزمی به منطقه اقیانوس هند و خلیج عدن تاکنون واکنش برخی نمایندگان مجلس به برخورد با وزیر امورخارجه به جای برآشفته شدن ازسخنان ظریف برای مقابله با پولشویی تلاش کنیم