پیام بودجه سال ۱۳۹۸؛ اداره کشور با درآمد‌های مطمئن است



 با قرار گرفتن در آستانه تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس تمام بخش‌ها ازسند مالی سال آینده متأثر شده است. برهمین اساس روز گذشته در بیست و پنجمین همایش بیمه و توسعه با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و رئیس کل بیمه مرکزی ایران مهمترین موضوع به کاهش اتکای بودجه سال آینده به نفت اختصاص داشت. دراین مراسم معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که ایران، بدون اتکا به درآمدهای نفتی هم اداره می‌شود، گفت: بعید می‌دانم سهم نفت در بودجه ۹۸، بیش از ۲۵ درصد باشد. به گزارش «ایران»، اسحاق جهانگیری، با اشاره به این‌که مهمترین اولویت ایران در تمامی مقاطع و مقطع فعلی، توسعه پایدار همه جانبه است، گفت: در توسعه پایدار، توسعه اقتصادی کشور بیشتر از سایر جوانب اهمیت دارد و به همین دلیل فشار‌های خارجی اقتصادی است. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: اقتدار کشور در منطقه پرآشوب خاورمیانه بسیار حیاتی است؛ چراکه اگر اقتدار ایران در منطقه به چالش کشیده شود، منطقه به بحرانی خواهد رسید که دنیا نمی‌تواند به راحتی از کنار آن بگذرد. وی مسأله بیکاری را از جمله دغدغه‌های امروز خانوارهای ایرانی دانست و با تأکید بر این‌که سیاست های لازم باید در این زمینه اتخاذ شود، تصریح کرد:ثبات اقتصادی کشور، پیش نیاز توسعه است و شاخص‌هایی از جمله تورم، نرخ ارز و سود بانکی باید در سایه آن کنترل شوند؛ بر این اساس در دولت یازدهم تلاش کردیم که ثبات را به اقتصاد برگردانده و با دنیا تعامل داشته باشیم. جهانگیری گفت: امریکایی‌ها و کشورهایی که با ملت ایران سر دشمنی دارند سعی می‌کنند در مقطعی که کشور به سمت توسعه پیدا کردن می‌رود مشکل ایجاد کنند و البته این بار دست به اقدام عجیبی زدند که آن‌ها را در سطح بین‌المللی بی‌آبرو کرد؛ اما به فضل الهی ملت ایران تا کنون سربلند بوده و یک نفر در دنیا نیست که بگوید ایران در موردی تخلف کرده است. وی با بیان این‌که چقدر کشورهای اروپایی وسازمان‌های بین‌المللی قادر به کمک به ما هستند، گفت: اکنون اولویت کشور در حال حاضر مقابله با تحریم‌ها ظالمانه امریکا است؛ چراکه یکجانبه‌گرایی وحشتناک و ترسناک امریکایی‌ها در فضای بین‌المللی اتفاق بی‌سابقه‌ای است. معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: در شرایط تحریم اولین قشری که آسیب می‌بیند بیماران، سالمندان، کودکان و اقشار ضعیف جامعه‌اند و اگر امریکا می‌گوید هدف ما دولت ایران است کاملاً دروغ است؛ البته امریکایی‌ها دست بر نقاط حساسی چون فروش نفت و جابه‌جایی پول گذاشتند. جهانگیری با اشاره به تلاش دولت برای تدوین و ارسال بودجه ۹۸ به مجلس در موعد مقرر خاطرنشان کرد: اصرار داشتیم که بودجه در موقع مقرر تدوین و به مجلس فرستاده شود که این پیام به داخل و خارج از کشور داده شود که کشور بدون اتکا به درآمد نفتی هم اداره می‌شود که البته بعید می‌دانم سهم اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه ۹۸ از ۲۵درصد بیشتر باشد. وی معتقد است ایران کشوری نیست که بتوان آن‌را از نظر حمل و نقل محاصره و تحریم کرد. جهانگیری همچنین اعلام کرد که از شرکت‌های بیمه‌ای انتظار دارد هیچ نفتکشی برای بردن نفت و هیچ کشتی برای واردات به ایران با نگرانی روبه رو نشود.
صنعت بیمه ریسک سرمایه‌گذاری را پوشش دهد


دراین مراسم وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز خواستار پوشش ریسک سرمایه‌گذاری و تولید از سوی صنعت بیمه شد و گفت: امروز مشکل تولیدکنندگان، فقط جهش ارز نیست بلکه «عدم النفع» نیز باید مورد توجه قرار گیرد. فرهاد دژپسند گفت: اگر بخواهیم نقش صنعت بیمه را در رشد اقتصادی کشور تعیین کنیم، باید نگاهی دقیق‌تر به این بخش داشته باشیم.وی افزود: دغدغه تحریم‌ها بویژه برای رکن اصلی اقتصاد یعنی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان باید برطرف شود و بیمه بررسی کند که چگونه می‌تواند این نگرانی‌ها را رفع کند. به گفته دژپسند، بخش تولید علاوه بر مسائلی چون ارز، با مخاطراتی مانند «عدم النفع» نیز مواجه است؛ شاید این کار برای صنعت بیمه خوشایند نباشد اما در همه جای دنیا این مقوله پذیرفته شده و صنعت بیمه برای آن راهکار دارد. وی افزود: در شرایطی که تولیدکنندگان با مشکلاتی نظیر کمبود مواد اولیه مواجه می‌شوند، صنعت بیمه باید این موارد را مورد توجه قرار داده تا کاهش تولید پوشش داده شود. وزیر اقتصاد با بیان این‌که بیمه می‌تواند موارد غیرقابل کنترل و غیرقابل پیش‌بینی را پوشش دهد، گفت: این‌که فقط 2 سال رشد سرمایه‌گذاری در کشور مثبت باشد، علامت خوبی نیست و باید برای آن فکری کرد. دژپسند در ادامه سخنان خود بر لزوم خصوصی‌سازی تأکید کرد و گفت: با تصویب دولت در بودجه 98، همه سهم دولت در بیمه البرز واگذار و این شرکت خصوصی می‌شود.وی خواستار بهادارسازی اوراق بیمه‌ای شد و افزود: در شرایط تحریم، این روش‌ها برای مردم و صنعت بیمه بسیار راهگشا خواهد بود.
یک ساعته از تحریم بیمه‌ای عبور کردیم
رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص اقدامات بیمه مرکزی بعد از اعمال تحریم‌ها گفت: در کمتر از یک ساعت تمام ریسک‌های شرکت‌های بیمه‌ای داخلی را از شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی، تحت پوشش بیمه اتکایی بیمه مرکزی قرار دادیم و قراردادها را اصلاح کردیم.