کرسی وزارت کشور برای رئیس سابق حشدالشعبی


«عادل عبدالمهدی » دیروز با ارسال نامه‌ای برای « محمد الحلبوسی»، اسامی هشت وزیر پیشنهادی خود را برای کسب رای اعتماد پارلمان، به وی اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نام افراد مورد نظر نخست وزیر عراق به این شرح  است :«عبدالامیر غالب الحمدانی» برای تصدی وزارت فرهنگ، «قصی عبدالوهاب السهیل» برای تصدی وزارت آموزش عالی، «صبا خیرالدین الطائی» برای تصدی وزارت آموزش، «هناء‌عمانوئیل کورکیس» برای وزارت مهاجرت و مهاجران، «فالح فهد فیصل فیاض» برای تصدی وزارت کشور، «دارا نورالدین» برای تصدی وزارت دادگستری، «نوری ناطق حمید عبطان الدلیمی» برای وزارت برنامه‌ریزی و «فیصل فنل الفیصل الجربا» برای تصدی وزارت دفاع. اما، چهره ای که در میان معرفی شدگان از لحاظ سیاسی ، بیش از  دیگران اهمیت دارد، فالح‌ فیاض است و انتخاب این فرد‌، به تنهایی رویکرد آتی نخست وزیر جدید را برای همه مشخص می کند. فیاض پیش از این رئیس «حشد الشعبی» عراق بوده و توسط «حیدر عبادی» نخست وزیر سابق،  برکنار شده بود. انتخاب فیاض این پیام را برای آمریکا دارد که دولت جدید عراق رویکردی مستقل و ضد آمریکایی خواهد داشت. البته ، «ائتلاف سائرون» وابسته به «مقتدا صدر»، از هم اکنون اعلام کرد که اجازه نمی دهد فیاض وزیر کشور شود. این جبهه گیری و اتفاقات مشابه، احتمال مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های آتی جریان صدردر مقابل دولت جدید را افزایش می دهد.
فالح  فیاض در یک نگاه
فالح فیصل فهد فیاض، متولد اول فوریه 1956 میلادی(1335 شمسی) در شهر بغداد است. این سیاستمدار 62 ساله عراقی مدرک مهندسی برق خود را ‌ سال 1977 میلادی(1355) از دانشگاه موصل دریافت کرد. وی مؤسس جنبش «عطاء» و رئیس آن است. فیاض ریاست حشد الشعبی (نیروهای داوطلب مردمی) را در کارنامه خود دارد . او  روز پنجشنبه هشتم شهریور با تصمیم حیدرعبادی نخست وزیر وقت عراق، از ریاست حشد الشعبی کنار گذاشته شد. فیاض سابقه عضویت در «حزب الدعوه الاسلامیه» را هم در کارنامه خود دارد.
در هر حال، برای جامعه عراق و حتی کشورهای خارجی  عنوان ریاست حشد الشعبی از سایر عنوان ها مهم تر است. او در  کنار  فرمانده هانی چون «ابومهدی المهندس» و «هادی عامری»، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی‌های بزرگ بر گروه تروریستی داعش و پاکسازی شهرها و روستاهای عراق را داشته است. فیاض در سال 2014 به‌عنوان رئیس نهاد حشد الشعبی در دولت تعیین شده بود.
سایر اخبار این روزنامه