مگر دورهمی و خندوانه نمونه خارجی ندارند؟

شهروند| برنامه «ویدیوچک» که به گفته مجری‌اش تولد یک‌سالگی خود را جشن گرفته، هر روز بینندگان بیشتری پیدا می‌کند. برنامه‌ای که به طنز مسائل ورزشی روز را بررسی می‌کند و پنجشنبه شب هر هفته روی آنتن شبکه ورزش می‌رود. بدون ‌شک یکی از دلایل موفقیت این برنامه اجرای جذاب «عبدالله روا» است که به خوبی توانسته از پس این ایده جدید در تلویزیون ایران بربیاید. البته اجرای این برنامه کم دردسر هم نبوده و حتی باعث شده است که کار به شکایت هم بکشد؛ اگر چه عبدالله روا بدون توجه به حاشیه‌های موجود از انگیزه‌های خود برای جذب بیننده‌های بیشتر خبر می‌دهد. دقایقی با مجری برنامه ویدیوچک همکلام شدیم.
 مدتی ویدیوچک پخش نمی‌شد اما با شروع سری جدید باز هم مخاطبان خاص خود را دارید.
ما چند ماهی به دلیل برگزاری جام‌جهانی و همچنین ماه رمضان برنامه را روی آنتن نبردیم. الان تقریبا یک‌سالگی ویدیوچک را پشت سر می‌گذاریم و با قدرت به کارمان ادامه می‌دهیم. معمولا پنجشنبه‌شب‌ها از ساعت 10:30 شب برنامه ما پخش می‌شود، مگر این‌که مسابقه ورزشی قرار باشد به صورت زنده روی آنتن برود. البته جدیدا متوجه شدم که شبکه سه هم بازپخش برنامه‌های ما را روی آنتن می‌برد.
  از کار هفتگی خودت و همکارانت بگو؛ سوژه‌های هر برنامه را چطور انتخاب می‌کنید؟


ما هم مثل خیلی از برنامه‌ها یک تیم ایده‌پرداز داریم که چند تن از خبرنگاران هم در آن حضور دارند. در طول هفته اطلاعات و سوژه‌ها جمع‌آوری می‌شود و هر خبری که ممکن است به سیستم برنامه‌ها مرتبط باشد، در جلسه‌ای که داریم مطرح می‌شود و تصمیم‌گیری می‌کنیم.
 قبلا سابقه اجرای برنامه‌های زیادی را داشتی، اما شاید این اجرای طنز بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است.
به نظر خودم این اجرا نزدیک‌ترین فیلد به شخصیت من بوده و با توجه به این‌که این برنامه کاملا قائم به فرد است؛ اگر این‌طور نبود که برنامه موفق نمی‌شد و البته چنین برنامه‌هایی یک‌سری مدیر شجاع و حامی می‌خواهد. شاید برخی از مدیران سرشان برای دردسر درد نمی‌کند اما مدیر چنین برنامه‌ای نباید چنین شخصیتی داشته باشد.
  این شائبه هم وجود دارد که ویدئوچک نمونه‌های خارجی زیادی داشته و حتی در شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای هم مشابه دارد. واقعا ایده ساخت این برنامه کپی‌برداری از خارجی است؟
این را بگویم ما ادعایی نداریم که شبیه هیچ‌کدام از برنامه‌های داخلی و خارجی نیستیم. ما سعی می‌کنیم برای خودمان محتویات منحصر‌به‌فردی داشته باشیم. خیلی از برنامه‌های پرطرفداری که در تلویزیون ایران ساخته شده، مشابه خارجی داشته است. کپی‌برداری این سبک نمی‌تواند نقطه ضعف ما باشد. باز هم تأکید می‌کنم ما هیچ وقت نگفتیم این سبک متعلق به ماست. مگر خندوانه و دورهمی نمونه خارجی نداشتند؟ حتی سریال‌هایی در تلویزیون داشتیم که دیالوگ‌هایش مثل فیلم‌های خارجی بوده است. ما سعی کردیم محتویات این برنامه را کاملا از ایده‌ها و ذهن تیم خودمان بگیریم.
 شاید هنوز شوخی‌کردن با افراد مختلف به‌ویژه مدیران در ایران به اندازه کافی جا نیفتاده، اما شما این کار را هر هفته انجام می‌دهید.
شما در نظر بگیرید که ما صرفا با افراد ورزشی سروکار نداریم و به مسائل اجتماعی هم می‌پردازیم. به جرأت می‌توانم بگویم تا به حال در میان مدیران با موردی برخورد نکردیم که جنبه این شوخی‌ها را نداشته باشد. البته شاید هم برخی جنبه شوخی نداشتند و به صلاحشان نبوده که این بی‌جنبگی را بروز دهند. قبول دارم شاید هنوز مردم ما به اندازه کافی به سبک شوخی‌کردن آشنا نیستند اما باید مثل کشورهای دیگر که با افراد معروف به راحتی شوخی می‌کنند،   بشویم.
  البته یک مورد از این شوخی‌ها که حسابی برای شما دردسرساز شد، سردار آزمون بود که از خودت به ‌عنوان مجری شکایت کرد؟
بله؛ برخلاف این‌که فکر می‌کردیم مدیران جنبه نداشته باشند، این اتفاق درباره یک ورزشکار رخ داد. هم آزمون از من شکایت کرد و هم من از او شکایت کردم. به ‌هر حال عکس‌العمل این بازیکن هم توهین‌آمیز بود و مسائلی را به من ربط داده بود که قابل پیگیری است.
 مسائل این‌چنینی باعث نمی‌شود که وارد حاشیه شوی؟
من این مسائل را دردسر نمی‌دانم؛ حمله اینستاگرامی و تلگرامی که چیزی را عوض نمی‌کند. آن‌قدر از مردم پالس‌های مثبت در این مدت گرفتم که دیگر به این حاشیه‌ها فکر نمی‌کنم. البته به مردم، مدیران و ورزشکاران حق می‌دهم که وقتی چهره جدیدی از من را دیده‌اند، عادت‌کردن به آن کمی سخت باشد.
حرف پایانی؟
فقط می‌خواهم به مردم بگویم ما در طول برنامه شاید یک روز به حاشیه‌های پرسپولیس بپردازیم و یک روز استقلال. این دلیلی بر طرفداری از تیم‌ها و حاشیه درست‌کردن برای تیم حریف نیست.