تلاش ماکرون برای عبور از بحران دولت فرانسه با جلیقه‌زردها مذاکره می‌کند

یک نظرسنجی نشان می‌دهد اکثریت مردم فرانسه حامی اعتراضات هستند
همدلی| گروه جهان: در نتیجه جلسه فوری کابینه فرانسه برای رسیدگی به مسئله اعتراضات گسترده در این کشور، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور، از ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر خواست با رهبران معترضان مذاکره کند.
با شدت‌یافتن اعتراضات که در روزهای اخیر به درگیری میان معترضان و پلیس و بازداشت بیش از ۴۰۰ نفر انجامیده بود، ماکرون سفر خود به آرژانتین برای شرکت در نشست سالانه گروه ۲۰ را نیمه‌تمام گذاشت تا به پاریس بازگردد و جلسه فوری امنیتی دولت را برای تصمیم‌گیری در این باره برگزار کند.
یورونیوز فارسی گزارش می‌دهد، در حالی که پیشتر یک سخنگوی دولت فرانسه از احتمال برقراری «وضعیت اضطراری» در این کشور خبر داده بود، به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، بحث اصلی جلسه فوری دولت این کشور آماده‌کردن هر چه بیشتر نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش برای اعتراضات احتمالی آینده بوده است و رئیس‌جمهوری فرانسه و وزرای او در جلسه روز یکشنبه دوم دسامبر کابینه، گزینه برقراری «وضعیت اضطراری» در این کشور را مطرح نکرده‌اند.


ایسنا می‌نویسد، بر اساس اعلام کاخ الیزه، ادوار فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه خواستار ملاقات با سازمان‌دهندگان اعتراضات و رهبران احزاب شده است و بر تمایل به گفت‌وگو تاکید کرده است. فرانسوا دو روژی، وزیر محیط زیست فرانسه در روزهای اخیر با نمایندگان معترضان موسوم به «جلیقه زردها» دیدار کرد اما نتوانست آنها را برای پایان‌دادن به اعتراضات متقاعد کند.
از سوی دیگر، رئیس مجلس سنای این کشور نیز تصریح کرد، دولت باید از تصمیمش مبنی بر افزایش مالیات‌های سوخت صرف نظر کند. او گفته دولت حق ندارد سومین «شنبه سیاه» را ایجاد کند. اشاره ژرار لارشه به خشونت‌هایی است که در تظاهرات روز شنبه ایجاد شده‌اند.
ماکرون یک‌شنبه برای بازدید صحنه وقوع اعتراضات به خیابان شانزه‌لیزه رفت اما به دلیل هوکردن‌های مخالفانش دیدار را نیمه‌تمام گذاشت و مجبور شد برای درامان‌ماندن از خشونت‌های احتمالی به یک کافه پناه ببرد. پیش از آن ماکرون در بازدید از طاق نصرت در پاریس به بررسی وضعیت و برآورد خسارت پرداخت. معترضان فرانسوی روی دیوارهای این بنا که یادبودی برای کشته‌های جنگ فرانسه است، با اسپری دیوارنگاری کرده‌اند و به اطراف آن خسارت وارد کرده‌اند. معترضان در داخل طاق نصرت هم به مجسمه‌ها خسارت وارد کردند. ماکرون همچنین به سراغ خودروهای سوخته و ساختمان‌های آسیب‌دیده رفت و عملکرد پلیس را ستود.
تظاهرات معترضان به بالارفتن قیمت سوخت در فرانسه که از شنبه هفته گذشته (۲۴ نوامبر) آغاز شده بود، روز شنبه یکم دسامبر به خشونت کشیده شد و در طی آن بیش از ۱۰۰ نفر از جمله ۲۳ نیروی پلیس زخمی شدند. همچنین به گفته پلیس فرانسه در این درگیری‌ها بیش از ۴۰۰ تن دستگیر شدند.
به گزارش یورونیوز فارسی، دامنه اعتراضات جلیقه زردهای فرانسه حالا به بخش‌های مختلف جامعه از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان سرایت کرده است. به طوری که در اولین روز هفته بیشتر از ۱۰۰ دبیرستان در فرانسه پس از اعتراضات دانش‌آموزان تعطیل شده و کلاس‌های درس برگزار نمی‌شود.
همچنین به دلیل مسدودکردن ترافیک توسط جلیقه زردها در مناطق مختلف کشور سوخت‌رسانی به پمپ‌های بنزین به تعویق افتاده است و نزدیک به ۷۵ جایگاه از ۲۲۰۰ پمپ بنزین شرکت توتال بسته شده است.
بامداد شنبه، صدها راننده آمبولانس در اطراف ساختمان مجلس نمایندگان در پاریس تجمع کردند. شرکت‌های آمبولانس به وضع قوانین جدید از سوی دولت اعتراض دارند و می‌گویند، مقررات جدید باعث تعطیلی ۸۰ درصد شرکت‌های خدمات آمبولانس خواهد شد و هزاران نفر را بیکار خواهد کرد.
همزمان سخنان یکی از جلیقه زردها در رادیوی فرانسه انتقادات فراوانی را برانگیخته است. کریستوف شلانسون که او را سخنگوی جنبش جلیقه زردها معرفی کرده‌اند، می‌گوید دولت فعلی باید هرچه زودتر استعفا دهد و یک ژنرال ارتش مانند دوویلیه جانشین او شود. ژنرال دو ویلیه، فرمانده ارتش فرانسه در پی اعتراض به بودجه تصویبی ارتش از سوی دولت امانوئل ماکرون، در سال گذشته میلادی در یک حرکت بی‌سابقه از مقام خود استعفا داد.
شماری از اعضای جلیقه زردها اعلام کرده اند که این فرد به هیچ عنوان سخنگوی این حرکت نیست و جنبش آن‌ها رهبری و جهت‌گیری سیاسی ندارد.
شهروندان فرانسوی که در اعتراضات سراسری علیه افزایش مالیات سوخت از روز ۱۷ نوامبر در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهرهای مختلف فرانسه شرکت می‌کنند خود را «جلیقه زرد»ها نام نهاده‌اند. «جلیقه زرد»، جلیقه‌ای به رنگ زرد شبرنگ است که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در فرانسه هر خودرو باید به آن مجهز باشد تا در صورت نقص فنی و توقف خودرو در میان بزرگراه، راننده باید آن را بر تن کند. این اعتراضات در ابتدا علیه افزایش مالیات سوخت آغاز شد اما به خشمی سراسری علیه دستور کار ماکرون جوان تبدیل شد.
برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه نیز از تبعات این اعتراضات گفته است. به گزارش ایلنا، لومر هشدار داده تظاهرات‌ خشونت‌بار اخیر در این کشور و بستن راه‌ها تاثیری منفی بر اقتصاد دارد. در این گزارش به نقل از آسوشیتدپرس آمده که وزیر دارایی، از کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی فروش در برخی از بخش‌های اقتصاد فرانسه در پی این تظاهرات گفته است.
ایتارتاس گزارش می‌دهد، نظرسنجی شبکه RTL TV نشان داده ۷۲درصد از مردم فرانسه از جنبش جلیقه زردها حمایت می‌کنند. البته ۸۵ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند با هرگونه خشونت در این تظاهرات مخالفند و اقدامات خشونت‌آمیز را محکوم کردند.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش اصغر فرهادی به دانلود غیرقانونی «همه می‌دانند» در داخل کشور می‌تواند آغازگر اتفاقات تازه‌ای در سینما باشد؛ همدلی به مناسبت روز جهانی یوز پلنگ، وضعیت این گونه نادر جانوری را بررسی کرد یوز «رویانی» یوز ایرانی نمی‌شود روایت صنعت‌گران از مشکلات تولید در همایش «فرصت‌ها و چالش‌های صنایع پوشاک در شرایط تحریم» گزارش «همدلی» از اختلاف‌نظرها در خصوص قانونی نبودن نقش مجمع تشخیص مصلحت در روند قانونگذاری در گفت‌وگو با «نعمت احمدی» تلاش ماکرون برای عبور از بحران دولت فرانسه با جلیقه‌زردها مذاکره می‌کند رئیس دفتر رئیس جمهوری: باید به شکل مدنی بامطالبات و اعتراض‌های مردم برخورد کنیم فرمانده نیروی دریایی ارتش: در آینده نزدیک در اقیانوس اطلس حضور پیدا‌ می‌کنیم عراقچی: اعضای برجام برای جبران خروج آمریکا در حال برنامه ریزی هستند همایش علمی؛ برای یک قانون اساسی شایسته‌تر اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز: احمدی‌نژاد در همان ۸ سال میزان کفایت و درایت خود را نشان داد