مجلس اقبالي به استيضاح ظريف نشان نمي‌دهد

اين روزها برخي نمايندگان مجلس كه اهرم استيضاح را وسيله‌اي براي رسيدن به اهداف خود شناخته‌اند، مدام براي به حاشيه‌ راندن ناكارآمدي‌شان از اين وسيله براي آشفته کردن افكار استفاده مي‌كنند و به گونه‌اي پيش مي روند كه فضاي‌عمومي جامعه نسبت به استيضاح‌هايي كه بايد انجام شود و جزيي از بازي‌هاي سياسي نيست نيز بي‌اعتماد شوند و احساس كنند كه هرگاه اسم استيضاح به ميان مي‌آيد، عده‌اي به دنبال رسيدن به منفعت هستند! براي همين و در راستاي بررسي استيضاح‌هاي حاشيه‌دار علي‌لاريجاني و محمدجواد ظريف سراغ يكي از نمايندگان رفتيم تا نظر وي را درباره اين اقدام اقليت مجلس جويا شويم. علي‌ابراهيمي، نماينده مردم شازند در گفت‌وگوبا«قانون» مي‌گويد كه اگرافرادي اصرار به استيضاح دارند ومي خواهند استيضاح ظريف به صحن بيايد، بدانند كه اقبال خوبي از آن‌ها نخواهد شد. در ادامه مشروح گفت‌وگوي اين عضو فراكسيون اميد را مي‌خوانيد.
طيف اقليت مجلس شوراي اسلامي دو استيضاح را به ميان كشيدند كه يكي مربوط به رييس پارلمان و ديگري به رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان ارتباط داشت، نظر شما درباره اين اقدام چيست؟
به نظر من به عنوان يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اين دو مورد استيضاحي كه شما به آن اشاره كرديد و برخي به دنبال آن هستند از اتفاقات نادري است كه دركشور و مجلس دهم قرار بود صورت بگيرد. آقاي ظريف عملكرد مشخصي دارند و اين استيضاح نتيجه‌اي مشخص دارد. استيضاح بايد دليل و منطق مشخصي داشته باشد و بدون اسناد لازم نمي‌توان از اهرم استيضاح استفاده كرد. به خاطر دارم در زمان آقاي ولايتي طرح سوال از وزير امور خارجه را در مجلس داشتيم كه اين اقدام برگرفته از نكته‌اي مهم بود؛ درآن زمان به عملكرد آقاي ولايتي انتقادي شده بود زيرا از مقامي به نام نیکلای چائوشسکو رييس‌جمهور روماني دعوت كرده‌بود كه سابقه مشخصي داشت و بعد از بازگشت هم دستگير و اعدام شد. در آن زمان سوال ازآقاي ولايتي اين بود كه چرا وزير امورخارجه اشراف لازم را نداشته و رييس جمهوركشوري را دعوت كرده كه اقبال عمومي در ميان ملت خود ندارد و اين موضوع سبب اعتراض شده بود؛ در‌آن زمان مجلس فقط سوال از وزير را پيش بيني كرده بود و موضوع استيضاح در پيش نبود اما استيضاحي كه درباره آقاي ظريف درمجلس دهم رقم خورده، درمورد اظهارات ايشان درخصوص پولشويي است كه بايد بررسي‌هاي بيشتري در اين زمينه صورت بگيرد و اين‌گونه برخورد كردن فايده‌اي ندارد.
به نظر شما فردي مانند محمدجوادظريف لايق اين نوع برخورد يا استيضاح است؟


بي‌شك آقاي ظريف به عنوان رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان و وزير امور خارجه ايران، موفقيت هاي خوبي در اين عرصه و همچنين موضوع برجام داشته است. به نظر من بايد به اين نكته اشاره كرد كه اين موفقيت‌ها باعث شده بيشتر مورد اتهام مخالفان برجام قرار بگيرد.
به نظر شما نمايندگان به زحماتي كه اين فرد كشيده است توجهي دارند؟
همه نمايندگان مانند يكديگر نيستند و اگر دقت كنيد متوجه مي‌شويد درمجلس سوال هاي پي در پي از آقاي ظريف به صحن مي آيد كه خوشبختانه تركيب صحن يك تركيب متعادلي است و نمايندگان جناحي محض تصميم نمي‌گيرند. در رابطه با مسائل مختلف تا كنون هم مجلس توضيحات آقاي ظريف را پذيرفته است. اظهارات وزير امورخارجه كشورمان درباره پولشويي بهانه اي شده تا عده‌اي خاص طرح استيضاح او رامطرح كنندكه از ديد من اين افراد با نگاه سياسي به اين مساله مي پردازند.به نظر من بين تمام وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي شايد بتوان گفت آقاي ظريف جزو موفق ترين بوده و در اين بازه زماني با توجه به زحماتي كه او كشيده است طرح استيضاح ايشان درست نيست و اين نكته را به جرياني كه به دنبال استيضاح هستند مي‌گويم اگرافرادي اصرار به استيضاح دارند ومي‌خواهند به كار خود ادامه بدهند بايد بدانند كه اقبال خوبي از اين اقدام شان در مجلس صورت نخواهد گرفت.
برخي به دنبال زير سوال بردن عملكرد آقاي لاريجاني نيز به عنوان رييس‌مجلس بودند، نظر شما درباره اين اقدام چيست؟
بي‌شك برخي از جريان‌هايي كه به دنبال اين‌گونه مسائل هستند بايد بدانند كه اداره مجلس، مديريت راحتي نيست و اين نكته را نيز بايد توجه كرد كه درمقايسه با ديگر كشورهاي دنيا ما تك مجلسي هستيم و اين شيوه خود داراي مسائل خاص خود است. در دنيا وقتي ايراداتي به مجلس عوام وارد مي‌شود مجلس بالادستي ياهمان مجلس سنا آن را پوشش مي دهد؛ درصورتي كه در ايران از حيث قانون اساسي و ملاحظات شرعي، شوراي نگهبان اظهار نظر مي‌كند. بعد از تاييد مصوبات توسط شوراي نگهبان مديريت مجلس بايد آن را لازم الاجراكندكه كار بسيارسختي است.
نگاه نمايندگان به اين مسائل چگونه است؟
مجلس دهم داراي ويژگي‌هاي خاصي است. در اين مجلس موازنه قدرت بين نگاه هاي سياسي متفاوت است.در مجالس گذشته اقليت واكثريت بود اما دراين مجلس سه فراكسيون وجود دارد كه از ديد من اين سه فراكسيون هم‌وزن هستند. ناگفته نماند مواردي كه آقاي لاريجاني درباره آن‌ها تصميم گيري مي‌كند هميشه موافق و مخالفاني دارد كه البته بخشي ازكارهاي صورت گرفته بعدسياسي دارد و بخش ديگر به عملكردآقاي لاريجاني برمي‌گردد. بيشتر حواشي كه ايجاد شده درباره لوايح مربوط بهFATF است وبايد حقيقتي را اشاره كرد كه رييس‌مجلس در خصوص لوايح چهارگانه و الزامات FATF پيگيري زيادي داشتند و همان‌گونه كه اعلام كردم اختلاف نظرها ازهمان ابتدا وجود داشته است.
گفته مي‌شود اين استيضاح از دستور كار خارج شده است . به نظر شما اين اقدام قابل اجرا بود؟
خير، در آيين نامه شفافيت واضحي دراين‌باره وجودندارد.حتي درباره سوال از رييس جمهور نيز درگذشته فقط پيش بيني شده بود كه سوال شود، نتيجه سوال چه خواهد شد بلاتكليف بود. تا اينكه آقاي احمدي نژاد به مجلس مي آمدند و پاسخ هايي دادند، درآيين نامه داخلي مجلس پيش بيني نشده بود بعد از توضيحات چه كار بايد كرد. درپي اصلاح اين آيين نامه داخلي مجلس به اين نتيجه رسيدند كه سوال را به راي گيري بگذاريد.زماني كه طرح سوال از آقاي روحاني صورت گرفت به راي گيري گذاشته شد و از پنج سوالي كه از رييس جمهور شد، مجلس از چهار سوال آن قانع نشد ولي نتيجه خاصي نيز در برنداشت و برخي ها دنبال اين بودندكه به قوه قضاييه ارجاع دهند. از طرفي حتي درباره وزرايي كه كارت زرد از مجلس مي‌گيرند نيز هنوز سرنوشت روشني براي آن ها وجود ندارد بنابراين مقصودم اين است كه اقدام صورت گرفته نتيجه‌اي در برنداشت.