حفظ فاصله با دولت

گروه سیاسی- بعد از آنکه رییس مجلس در تصویب CFT کمک کرد و جلسات مکرری با روسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی برای تصویب FATF برگزار کرد برخی اعضای جبهه پایداری طرح سوال از او را در دستور کار خود قرار دادند. البته بعد از تصویب برجام این گمانه‌زنی به وجود آمد که لاریجانی که البته از معدود بازیگران باهوش و محتاط در عرصه سیاسی است و از موقعیت‌های بحرانی برای خود فرصت‌هایی را می‌سازد رفیق شفیق روحانی است. بعد از زمانی که برجام در مجلس با سرعت تمام به تصویب رسید نزدیکی لاریجانی به دولت هم وارد مرحله جدیدی شد؛ لاریجانی در آن زمان نهایت تلاشش را کرد که برجام بدون هیچ ممانعتی در مجلس به تصویب برسد. از آن زمان به بعد روحانی و لاریجانی به رفیق سیاسی هم تبدیل شدند. این بار نیز در خصوص لایحه CFT این رویکرد لاریجانی در مجلس تکرار شد‌. اما حالا نزدیکی انتخابات 1400 و البته انتخاب ریاست مجلس برای سال آینده لاریجانی را در حضور رسانه‌ها کمی محتاط‌تر کرد. او ظاهرا دوست ندارد برخی ضعف‌های دولت را به پای خود بنویسد و برهمین اساس در نشست خبری خود استیضاح ظریف را حق مجلس دانست و در خصوص سخنان وزرای امور خارجه در خصوص پولشویی واکنش نشان داد و گفت: مردم شما مسوولان را آنجا نگذاشتند که این گونه اظهارنظر کنید. اگر مواردی است اعلام کنید تا پیگیری و برخورد شود. وی بیان کردن برخی نکات از تریبون رسانه‌ها ضروری به نظر نمی‌رسد. لاریجانی که نزدیکانش از آمادگی او برای انتخابات 1400 خبر دادند در خصوص سوال انتخاباتی اصحاب رسانه روی خوش نشان نداد و تاکید کرد حرف‌های انتخاباتی را متناسب با شرایط فعلی نمی‌بینم و نباید به مسائل سیاسی انتخاباتی دامن بزنید. لاریجانی کار انتخاباتی در شرایط کنونی آن هم توسط برخی گروه‌های سیاسی را نادرست خواند.علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که به مناسبت روز مجلس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه نظام بودجه‌ریزی کشور قدیمی شده و باید بر اساس عملکرد روز باشد، عنوان کرد: دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس در حال کار مستمر روی این موضوع هستند و طرحی به کمیسیون برنامه و بودجه داده شده است. رییس نهاد قانونگذاری کشورمان نقدینگی را از دیگر معضلات کشور دانست و افزود: پیش از مشکلات اخیر ارز مساله نقدینگی هویدا بود که مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره اقدامات مفیدی صورت داد تا نقدینگی به سمت اجرای طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام برود که در حال حاضر سه سال است قرار شده اختیارات این طرح‌ها واگذار شود تا آبادانی در کشور سرعت بگیرد.
در خصوص حل صندوق‌های بازنشستگی هیچ تحرکی از سوی دولت صورت نگرفت
رییس قوه مقننه در ادامه با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرد: افق آینده این صندوق‌ها مشخص است و مرکز پژوهش‌ها در حال انجام کار است و کار اولیه آن در زمان بررسی بودجه سال‌جاری انجام شد تا از منابع مشخصی امتیازاتی گرفته و استفاده شود اما تا این ساعت تحرکی نشده در حالی که اگر اقدامات مقتضی صورت می‌گرفت می‌توانستیم تا سال آینده وام دیگری برای حل مشکل برداشت کنیم.
تلاطم ارزی روی بسیاری از مسائل تاثیرگذار بود


لاریجانی با تاکید بر رفع مشکلات مردم گفت: بخشی از مسائل اقتصادی مربوط به مشکلات داخلی است و برخی نیز ناشی از فشارهای بین‌المللی بوده و در این راستا وقت گذاشته شده است تا مشکلات حل شود. به طور مثال در تلاطم ارزی اخیر نرخ دلار تا 20 هزار تومان بالا رفت و در این راستا وقت زیادی برای تعدیل نرخ ارز و ایجاد ثبات گذاشته شد و بخشی از مسائل در شورای هماهنگی اقتصادی قوا مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه تصمیمات در حال تاثیرگذاری است و نرخ ارز روند کاهش را طی کرده و هنوز این موضوع جای کار دارد.
لاریجانی درخصوص جایگاه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص دو وظیفه دارد؛ یکی از وظایف آن زمانی است که هرگاه اختلاف‌نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، ورود کند. در زمان امام خمینی (ره) براساس ضابطه‌ای اگر دو‌سوم مجلس روی موضوعی تاکید می‌کرد دیگر مساله نیازی به بررسی در شورا نداشت که بعدها با تغییر قانون اساسی، این موضوع تغییر کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت. یکی دیگر از وظایف مجمع نقش مشورتی است و مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ می‌کند هر چند که وظایف جانبی نیز وجود دارد.
وی در این رابطه ادامه داد: بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم‌ هاشمی شکل گرفت و مقام معظم رهبری وظیفه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را به مجمع تشخیص محول کردند. در این دوره نیز مقام معظم رهبری این اختیار را دادند که مجمع تشخیص هیاتی برای نظارت انتخاب کند. اشکال در روش اجراست که این موضوع ایهام ایجاد کرده و مانند مجلس سنا شده است. این در حالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی‌تواند قانونگذاری کند.رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هیات نظارت مجمع تشخیص می‌تواند موضوعات را به کمیسیون‌ها ارائه کند تا بررسی‌های لازم انجام شود و اگر مصلحت دید اجرا شود یا انجام نشود. اما مجمع تشخیص پس از طی مسیر می‌تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا بر اساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار ‌گیرد. در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می‌تواند تصمیم‌گیری کند.
در حال حاضر تغییر قانون اساسی به صلاح نیست
لاریجانی درباره این‌ موضوع که پیشنهاد بازنگری در قانون اساسی و همچنین پیشنهاد تشکیل مجلس دوم مطرح شده، گفت: تقسیم‌بندی مجلس در برخی دولت‌ها وجود دارد، همچنین در قانون اساسی آمده است که متناسب با شرایط برخی امور تغییر کند، اما بنده در شرایط فعلی زمان را برای رسیدگی به امور مذکور مناسب نمی‌دانم، چرا که در حال حاضر با توجه به شرایط داخلی و مساله تحریم‌ها، باید مسائل کشور حل شود و در حال حاضر نیز با تدبیر مقام معظم رهبری به مسائل رسیدگی می‌شود، به طور مثال شورای هماهنگی اقتصادی قوا ایجاد شده است.
وی گفت: باید از مقطع زمانی فعلی عبور کرد و بعد به مسائلی که مطرح شد در صورت لزوم رسیدگی کرد. به طور مثال در حال حاضر باید مشکل کارخانه‌ها و بخش تولید را حل کرد.
تشریح 2 نظر برای افزایش حقوق‌ها
لاریجانی درخصوص انتقاداتی که نسبت به افزایش 20 درصدی حقوق مطرح می‌شود، بیان کرد: به نظر بنده افزایش 20 درصدی حقوق کافی نیست، اما باید وضعیت کشور را نیز در نظر گرفت. در هر صورت باید به تمامی کارگران و کارمندان توجه شود و افزایش حقوق به حالت پلکانی باشد، چرا که طبقات پایین از لحاظ درآمدی با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند.
وی ادامه داد: چند نظر درباره روش افزایش حقوق وجود دارد که یک نظر دیدگاهی است که مرکز پژوهش‌ها پیرامون افزایش قیمت انرژی مطرح کرده که ما در این زمینه هنوز با دولت به توافق نرسیده‌ایم و تصمیمی نگرفته‌ایم. نظر دوم ارائه بسته‌های کمکی است که در شرایط فعلی انجام می‌شود و کارت کارمندان و کارگران شارژ می‌شود تا آنها بتوانند از این بسته‌ها استفاده کنند اما این مساله نیز همچنان کاملا قطعی نشده است.رییس مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: اتحادیه اروپا براساس انتظارات عمل نکرد، چرا که اروپایی‌ها این موضوع را مطرح و اصرار کردند که با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران از این توافق خارج نشود و راهکارهایی در زمینه توافق ارائه کردند که گاهی تغییراتی نیز داشت و این موضوعات در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.وی افزود: توافق هسته‌ای یک توافق بین‌المللی بوده اما یک عنصر مزاحم مشکل ایجاد کرد. اروپایی‌ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته‌ای هستند، اما از لحاظ اجرایی می‌گویند مشکلاتی وجود دارد. در هر صورت مساله اقتصادی در دنیا به ابزار تبدیل شده، به خصوص پس از جنگ سرد این موضوعات اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. لاریجانی با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده در حال مذاکره نهایی با اروپایی‌ها هستیم، گفت: در حال مذاکره نهایی با اروپایی‌ها هستند که اگر مذاکرات نهایی به نتیجه نرسد، تصمیم‌گیری می‌شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه استیضاح وزیر امور خارجه در چنین شرایطی که کشور با تحریم‌ها روبه‌رو است مصلحت دارد یا خیر، عنوان کرد: مساله استیضاح از جمله حقوق نمایندگان است، جمع مجلس این امر را به مصلحت نمی‌داند اما نمی‌توانیم به اقلیت تحمیل کنیم، این کار خارج از روال است.
مصلحت استیضاح ظریف را مجلس تعیین می‌کند
وی ادامه داد: مصلحت استیضاح را من اعلام نمی‌کنم، مجلس تشخیص می‌دهد. برخی نمایندگان معتقد هستند که اکنون زمان مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه نیست. این اختلاف نظر وجود دارد و باید مسیر آن طی شود.لاریجانی در خصوص طرح مساله پولشویی از سوی ظریف گفت: صحبت‌های وزیر امور خارجه مقدمه و موخره داشت. او گفت کسانی که درباره CFT نظر می‌دهند یا نظرشان بر اساس عقیده‌ای است که دارند یا برخی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.
باید بودجه سال 98 سیال‌تر باشد
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سال آینده عناصر غیرمتعین در بودجه کم نیست بنابراین بودجه سال 98 باید مقداری سیال‌تر باشد و چنین پارامتری را در نظر بگیریم.
وی در خصوص آنکه ارز کالاهای اساسی باید همان 4200 تومان باشد یا خیر، توضیح داد: هنوز مجلس به این موضوع ورود نکرده است، باید لایحه بیاید بعد تصمیم بگیریم، نکاتی در این زمینه وجود دارد که باید ببینیم می‌خواهیم همچنان دو نرخی‌ بودن را ادامه دهیم یا شیوه دیگری را در نظر بگیریم.لاریجانی در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره گفت‌وگوی ملی، اظهار داشت: گفت‌وگوی ملی نیاز به میز و صندلی ندارد و اراده گروه‌ها را می‌خواهد، ضمن اینکه باید روی چالش‌های کشور تمرکز و از اختلاف نظرها کاسته شود که در حال حاضر گروه‌ها این بلوغ را دارند تا مسائل را حل کنند البته من مذاکره‌‌ای با جناح‌ها نداشته‌ام و صرفا برخی از همکاران مجلس نشست‌هایی در بیرون دارند.
مصرف کردن حق خروج از برجام از سوی ایران بستگی به شرایط دارد
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره لوایح مربوط به FATF اشاره کرد: سازوکارهای مالی اروپایی‌ها به خاطر فشار آمریکایی‌ها با سختی مواجه شده اما آنها باید تصمیم نهایی را بگیرند و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن اینکه مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است.رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره ادامه حضور در برجام باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که ما نیز همچون آمریکا حق خروج از این معاهده را داریم اما مصرف کردن این حق بستگی به شرایط دارد. لاریجانی درباره مذاکرات روسای جمهور آمریکا و چین گفت: بنده در جریان ریز مذاکرات نیستم، اما اینکه از یکجانبه‌گرایی آمریکا جلوگیری شود، کار خوبی است.
انتظار مردم رفع مشکلات موجود در کشور است
لاریجانی درباره اظهارات ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر وجود پولشویی و رحمانی‌فضلی وزیر کشور درخصوص وجود پول کثیف در انتخابات تصریح کرد: دو مساله در رابطه با موضوعات مذکور وجود دارد؛ اولین مساله این است که آیا پولشویی یا پول کثیف وجود دارد‌؟ که بله این موضوعات هست، اما نکته دوم این است که مردم انتظار دارند موضوع حل شود نه اینکه مسوولان اعلام نظر کنند، بنده فکر می‌کنم مردم می‌گویند مشکل حل شود.
وی ادامه داد: عملیات روانی از خارج کشور علیه نظام انجام می‌شود تا مردم را مضطرب کنند و در این راه دشمنان دروغ می‌گویند و یک عده نیز در داخل چیزهایی می‌گویند که در قوه قضاییه می‌تواند مورد رسیدگی قرار گیرد یا قوه مجریه بحث را حل کند یا حتی اگر با قوه مقننه ارتباط دارد قانونگذاری در این رابطه انجام شود. در هر صورت مضطرب کردن مردم خاصیتی ندارد و مردم از سیاستمداران انتظار رفع مشکل را دارند.
مطرح کردن مباحث انتخاباتی در شرایط فعلی به صلاح نیست
رییس قوه مقننه کشورمان درخصوص شروع فعالیت‌های انتخاباتی گفت: کلا با توجه به شرایط فعلی کشور و باقی ماندن حدود یک سال و نیم تا انتخابات، ورود به این مسائل به صلاح نیست و این مباحث علاوه بر اینکه مورد انتظار مردم نیست عقلایی نیز نیست و رسانه‌ها نیز دامن نزنند.وی تاکید کرد: در مجلس خیلی حرکت انتخاباتی انجام نشده است، ممکن است برخی جریان‌ها شروع کرده باشند که خبر آن نیز می‌رسد، اما امروز وقت رفع مشکلات مردم است و بحث‌های انتخاباتی باید حدود چهار ماه قبل از انتخابات آغاز شود، بنابراین طرح موضوعات مذکور به مصلحت نیست.
رفراندوم در موضوعات تخصصی کار مشکلی است
لاریجانی درخصوص به رفراندوم گذاشتن بحث FATF گفت: برای موضوعات خیلی تخصصی برگزاری رفراندوم کار مشکلی است چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مساله روبه‌رو می‌شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم. در هر صورت برای بررسی موضوعاتی که به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضاییه و دولت بحث را حلاجی کنند.وی ادامه داد: از 4 لایحه مربوط به FATF ، یک لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و 2 لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در کمیسیون برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می‌شود و اگر این شورا مجددا لایحه را رد کند، برای تایید به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد، بنابراین بن‌بستی در این زمینه وجود ندارد.
قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال تغییر نمی‎کند
لاریجانی همچنین درخصوص افزایش قیمت بنزین گفت: بحث بالا رفتن نرخ حامل‌های انرژی وجود ندارد و موضوع کارت سوخت نیز نباید ابهام ایجاد کند، زیرا با انجام این مهم تنها قصد جلوگیری از قاچاق سوخت را داریم.رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود. راه‌حل‌هایی در این زمینه وجود دارد و از ظرفیت برخی اقتصاددان‌ها و رسانه‌ها استفاده شده و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در رابطه با این موضوع کار کرده است تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق و همچنین فراهم شدن زمینه کاهش مصرف، به مردم فشار نیاید.لاریجانی تصریح کرد: در هر صورت این موضوع سه وجهی (جلوگیری از قاچاق، کنترل مصرف سوخت و جلوگیری از تورم و فشار اقتصادی) باید بر اساس یک مدل باشد تا به تورم منجر نشود، از این رو بعید می‌دانم تا پایان امسال قیمت حامل‌های انرژی تغییر کند.