پاسخ مبهم مسوولان درمورد قطعی و گل‌آلود بودن آب شرب اهواز

گروه جامعه- کمتر از یک هفته از بارندگی‌های شدید و کم‌سابقه در شهرهای خوزستان به خصوص اهواز می‌گذرد‌. از توقف بارندگی‌ها در انتهای هفته اخیر تا همین حالا وضعیت آب شرب اهواز بسیار نامناسب بوده است‌. از قطع آب در برخی مناطق شهر اهواز و مناطق حاشیه‌ای گرفته تا آب پر از گل و لای و کم‌فشار در سایر مناطق اهواز نشان‌دهنده آن است که هنوز وضعیت آب پس از بارندگی‌ها و گل‌آلود شدن آب کارون بهبود نیافته است‌. از آن سو در شبکه‌های خبری مجازی خوزستان اعلام می‌شد که خط لوله غدیر پس از گل‌آلود شدن بار دیگر دچار مشکل شده و هنوز مشکل برطرف نشده و مردم دچار مشکلات زیادی از قطعی آب گرفته تا کمبود فشار و گل‌آلود بودن و ناسالم بودن آب شده‌اند‌. روابط‌‌عمومی شرکت آب‌وفاضلاب اهواز هم درباره علت کاهش کیفیت آب شرب در این روزها توضیح داده: در حال حاضر کانال پایکول (خط انتقال آب غدیر به اهواز) به عنوان منبع اصلی تامین آب اهواز نیاز به تعمیرات دارد‌. منبع عمده آب شرب کنونی، رودخانه کارون است که کدورت آن در اثر بارندگی‌های اخیر بالا رفته است‌. بارندگی‌های اخیر باعث بالارفتن بیش از حد مجاز کدورت رودخانه کارون (گل و لای) شده است و با توجه به اینکه کماکان خط انتقال آب غدیر به اهواز در دست تعمیر است، ناگزیر به برداشت و تامین آب خام از رودخانه کارون هستیم‌.
توضیحات فرماندار اهواز در مورد کاهش کیفیت و کمیت آب شرب در اهواز
فرماندار اهواز هم در اطلاعیه‌ای بیان کرده: با توجه به کدورت بالای آب رودخانه کارون، تصفیه آب زمان زیادی را می‌طلبد و همین مساله روی میزان فشار آب و بحث کیفیت آن تاثیر می‌گذارد‌.
این زمان زیادی یعنی حدود 10 روز است که وضعیت آب اهواز بدین شکل است و سازمانی تاکنون اقدام مناسبی برای برطرف کردن این مشکل انجام نداده است‌.


مسوولان آب و برق خوزستان از مردم استان عذرخواهی کنند
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز تاکید کرده: مسوولان آب و برق استان برای مشکلات پیش آمده از مردم استان باید عذرخواهی کنند، مشکلات این حوزه باید هر چه سریع‌تر حل شود و روی هم تلنبار نشود‌.
حاجی‌زاده با اشاره به وضعیت آبگرفتگی معابر در استان پس از بارندگی‌های اخیر گفت: نباید با بارش یک روز باران وضعیت شهرها بحرانی و رفت و آمد مردم مختل شود‌. حل این معادله سخت نیست‌. مسوولان آب و برق استان نباید بگذارند تا یک مساله بحرانی شود سپس نسبت به رفع آن اقدام کنند‌.
آقای استاندار، قطعی آب اهواز داد مردم را درآورده است
خورنیوز نیز در گزارش عنوان کرده: با عدم آبرسانی توسط طرح غدیر به شهر اهواز به دلایل فنی که مشخص هم نیست تا چه زمانی طول می‌کشد، مردم اهواز از نعمت آب شرب کافی و کیفی بی‌بهره شده‌اند و هر لحظه گزارش‌های مردمی از قطعی یا گل‌آلود بودن آب در نقاط مختلف شهر اهواز مخابره می‌شود‌. آنها خطاب به استاندار گفته‌اند: آقای استاندار! آیا دیواری کوتاه‌تر از دیوار کلانشهر تشنه اهواز یافت نشده که مردم آن را با یک منبع گل‌آلود تنها گذاشته‌اند؟
کاملا مشخص است که با حذف آب طرح غدیر از منابع تامین آب شرب اهواز، عملا تصفیه و کنترل کامل میزان کدورت بسیار بالای آب ورودی به تصفیه‌خانه غیرممکن است و گواه این ادعا خیل تصاویر و گزارش‌های ارسال شده توسط مردم است‌. مردم منتظر توضیح و شفاف‌سازی مسوولان درباره شایعه کاهش حدود 50 درصدی آب شرب اهواز از تصفیه‌خانه‌های اهواز هستند‌. واقعا اگر آبی نباشد، شرکت آبفا در تصفیه‌خانه چه چیزی را باید تصفیه کند و تحویل مردم بدهد؟ آیا هر روز مردم اهواز و خوزستان باید بحران تازه‌ای را تجربه کنند؟ در صورت بروز و تکرار نقص فنی، چه راهکار جایگزین و مطمئنی دیده شده است؟
در ادامه گزارش تاکید شده: از شما به عنوان نماینده عالی دولت در استان خوزستان انتظار می‌رود که با تکیه بر قدرت قانونی خود چاره‌اندیشی کنید تا همان‌گونه که به صورت کاملا ضربتی مشکل آب غدیر به سمت آبادان و خرمشهر پیگیری و حل شد مشکل شهر اهواز که نزدیک به یک‌سوم جمعیت استان در آن ساکن هستند نیز حل شود‌.
برخی از مردم نیز در گزارش‌های خود عنوان کرده‌‌اند: «از روزی که بارون اومده تو اهواز تا حالا آب لوله‌کشی منازل ما خیلی زیاد بوی فاضلاب میده و هر چقدر با روابط عمومی آب‌وفاضلاب تماس می‌گیریم هیچ کس پاسخگو نیست‌. منزل ما در صددستگاه کوی باهنر است‌. البته با بقیه آشناها که صحبت می‌کنیم خیلی از مناطق همین‌طور هستند‌. من یه معلم هستم. امروز در مدرسه ما در فاز دو پاداد شهر آب کلا قطع بود و بچه‌ها سردر گم بودند‌. مدرسه یه مخزن داره ولی فقط دو ساعت دوام آورد و زود تموم شد‌. یعنی همین آب خراب رو هم مدرسه نداشت‌. این آب نه برای شست‌وشو و نه برای حمام و نه برای پخت و پز مناسب نیست‌. خیلی بوی لجن و فاصلاب میده. خواهش می‌کنم صدای ما رو به گوش مسوولان برسونید‌. متاسفم که با یه بارون اومدن تمام سیستم آب‌رسانی اهواز دچار مشکل میشه‌.‌»
مدیر آبفای اهواز قطعی آب را تکذیب می‌کند
«جهان‌صنعت» در تماس با اداره آب‌وفاضلاب اهواز و مدیرکل این شرکت پیگیر چرایی وضعیت فعلی آب اهواز شد‌. ابتدا روابط عمومی عنوان کرد: «حدود 10 روز است چنین مشکلی ایجاد شده و مسوولان برای به سامان رساندن و بهبود وضعیت آب تحت فشار هستند و در جلسات متعددی شرکت می‌کنند‌. او تاکید کرد: آب در لوله موجود است، اما برای آب‌رسانی همچون روند سابق با مشکل مواجه هستیم که برخی مناطق دچار کمبود فشار آب شده‌اند، نه قطعی آب‌.‌»این در حالی است که ما گزارش‌هایی داشتیم مبنی‌بر اینکه آب در برخی مناطق اهواز چند روز است که قطع شده و تاکنون اقدامی برای حل آن صورت نگرفته است‌. پرسش اینجاست که اگر خط لوله دچار مشکل شده است، نیاز به چه جلسات متعددی وجود دارد و چطور کار اینقدر شاق و سخت شده که هنوز پس از 10 روز نتوانسته‌اند با تعمیر خط لوله، کدر بودن و گل‌آلود بودن آب را برطرف کنند و وضعیت آب شرب مردم را بهبود بخشند؟ گویا چه وضعیت هوایی اهواز ریزگرد باشد چه باران شدید ببارد، در هر دو صورت نتیجه برای مردم یکسان است‌؛ «بحران آب»‌. حالا هم پس از آن همه باران و آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن خیابان‌ها پس از چند روز، مردم آب مناسب در اختیار ندارند‌. دقیقا چقدر زمان نیاز است و چند روز دیگر مردم باید چنین وضعیتی را تاب بیاورند تا وضعیت آب شرب که نبودنش زندگی‌شان را مختل کرده بهبود پیدا کند؟ نه آبی برای حمام رفتن هست، نه برای مصرف و غذا پختن‌. در حالت عادی آب شرب اهواز با دستگاه‌های تصفیه در منازل مردم به سختی کیفیت مناسب را دارد، چه برسد به زمانی که گل‌آلود می‌شود و نمی‌توان آن را مصرف کرد‌. از آن سو با مدیرکل شرکت آبفای اهواز تماس گرفتیم‌. او ضمن تکذیب قطعی آب برخی خانه‌ها و محله‌ها در اهواز، در برخوردی نه چندان مناسب با خبرنگار «جهان صنعت»، عنوان کرد: « این موضوع که آب قطع است کذب است و فقط فشار آب کم شده‌». او در پاسخ به اینکه چه زمانی قرار است مشکل آب اهواز برطرف شود، با بیان اینکه «در جلسه است و از کجا باید باور کند ما خبرنگار روزنامه‌ایم، عنوان کرد: با روابط عمومی تماس بگیرید»‌. مدیرکل شرکت آب‌وفاضلاب پایتخت خوزستان که در جریان کم و کیف وضعیت آب شهرش قرار دارد، با نپذیرفتن اینکه ما رسانه‌ای رسمی در داخل کشور هستیم، توضیحی در خصوص وضعیت مشکل آب اهواز ارائه نمی‌دهد و در خلال صحبت‌های خبرنگار گوشی را روی ما قطع می‌کند و ما را به روابط عمومی‌ای ارجاع می‌دهد که خودش گفته با مدیرکل باید صحبت کنید‌. بر این اساس در حالی که به خاطر این بحران احتمال تعطیلی مدارس در آغاجاری نیز می‌رود، هنوز هیچ مسوول رسمی علت دقیق این مشکل و زمان حل معضل آب شرب را تاکنون عنوان نکرده است‌. لازم به ذکر است دیروز دقایقی بعد از نوع رفتار مدیرکل شرکت آبفای اهواز با ما، روابط عمومی شرکت آبفای اهواز در تماس با دفتر روزنامه ضمن عذرخواهی از خبرنگار و روزنامه «جهان‌صنعت»، قول داد که مدیر شرکت آبفای اهواز با ما گفت‌وگو کند، اما دیگر خبری نشد و این مساله همچنان ادامه دارد‌.
«جهان صنعت» هر لحظه آماده شنیدن توضیحات اداره کل آب‌وفاضلاب اهواز در خصوص زمان حل مشکل آب شرب این شهر است‌.