سازمان حفاظت محیط‌ زیست چه دلایلی برای صدور 2000 مجوز شکار پرنده در طبیعت پایتخت دارد؟

شلیک غریزه به بال پرنده
گروه ایرانشهر: هر ساله فصل پاییز، پروانه شکار برای پرندگان صادر می‌شود. گرچه در سال‌های اخیر به دلیل خشک شدن تالاب‌ها، کوچک شدن زیستگاه‌ها و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، صدور پروانه شکار برای پرندگان محدودتر شده اما سازمان حفاظت محیط زیست دست مدیران کل استانی را باز گذاشته تا هرقدر که می‌خواهند پروانه شکار پرنده صادر کنند. طبق آنچه که خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از قول منابع آگاه اعلام کرده‌اند تاکنون بیش از ۲ هزار متقاضی شکار پرنده، از محیط زیست استان تهران مجوز شکار دریافت کرده‌اند تا به مدت 2 ماه، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها 3 پرنده خشک‌زی و 2 گونه آبزی را شکار کند. گرچه بخشی از فعالان محیط‌ زیست بر این باورند که به طور کلی صدور پروانه شکار باید متوقف شود، اما مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست معتقدند، باید با ظرفیت سنجی، برای مناطقی که امکان شکار وجود دارد، پروانه صادر کرد و همچنین غریزه شکارچیان را بدین وسیله ارضا کرد.
این اولین بار نیست که موضوع صدور مجوز شکار توسط سازمان حفاظت محیط ‌زیست جنجال برنگیز شده است. شکار همیشه مخالفان سرسخت خود را داشته و در سال‌های اخیر حتی از طرف افکار عمومی هم نهی شده است. با این حال اما صدور مجوز شکار در طول چند ماه گذشته برای سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران حواشی‌های بسیاری ساخته و این اقدام سازمان در معرض توجه‌ها قرار گرفته و موج انتقادهای کارشناسان، فعالان حیات‌وحش و حتی کاربران شبکه‌های مجازی را روانه این سازمان متولی حیات‌وحش ایران کرده است. تیر ماه سال جاری فروش مجوز شکار چهارپایانی از جمله کل، قوچ و آهو به قیمت ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان به 8 شکارچی خارجی خبر‌ساز شد. اتفاقی که به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌ زیست با صندوق محیط‌ زیست در سال 96 رخ داد و بر اساس آن پروانه‌های عادی و ویژه و انتفاعی شکار برای ١٠۵ راس چهارپا و در ۵ استان در تیر ماه 97 صادر شد. صندوق ملی محیط زیست بر اساس این پروانه سهم دولت را واریز و سازمان حفاظت محیط‌زیست از این ظرفیت استفاده کرد تا بتواند چه با شکارچیان داخلی و چه با شکارچیان خارجی جمعیت مناطق مورد نیاز را کنترل کند. 6 ماه بعد اما صدور مجوز شکار پرندگان در تهران پس از ماجرای مرگ گورهای ایرانی در حین انتقال به سمنان دوباره سازمان حفاظت محیط ‌زیست را به راس خبرهای محیط‌زیستی آورد تا موج انتقادها به اقدامات و تصمیمات این سازمان به راه افتد. خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه در سازمان محیط زیست اعلام کرده که هر متقاضی‌ای که با اسلحه مجاز به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران مراجعه کند، می‌تواند مجوز شکار پرنده دریافت کند‌ بی‌آنکه هیچ‌ محدودیتی در تعداد پروانه‌های صادر شده وجود داشته باشد. تا‌کنون بیش از ۲ هزار متقاضی شکار پرنده‌ از این اداره کل مجوز گرفته‌اند. مجوزی که به شکارچی اجازه می‌دهد در یک بازه زمانی حدودا سه ماهه، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها عازم طبیعت شده و هر روز ۴ پرنده شکار کند. با یک حساب سرانگشتی اگر هر شکارچی، آخر هر هفته ۸ پرنده شکار کند، طی سه ماه، ۹۶ پرنده شکار خواهد کرد. با احتساب اینکه تا‌کنون بیش از ۲ هزار متقاضی پروانه دریافت کرده‌اند تا پایان بهمن ماه، بیش از ۲۰۰ هزار پرنده از آسمان استان تهران حذف می‌شوند.
انتشار این خبر به سرعت سبب واکنش‌های بسیار شد. اسماعیل کهرم، جانورشناس با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در صدور مجوز شکار گفته است: شاهد اقدامات شاهکار و فاجعه از سوی سازمان حفاظت محیط ‌زیست برای محیط‌ زیست و حیات‌وحش ایران هستیم. کاربری نیز در توئیتر به خبر صدور مجوز شکار در تهران اشاره کرده و نوشته است: «آقای حافظ محیط‌ زیست، خوبی شما؟ میگم نکنه سازمان تغییر کاربری داده و ما ازش بی‌خبریم. یحتمل بینایی‌مون ضعیف شده و این همه پرنده اضافی‌‌ رو بر فراز تهران نمی‌بینیم؟ مبادا وظیفه خودتون بدونین یه توضیحی بدین‌ها!!»


پاسخ محیط زیست درباره چرایی صدور ۲۰۰۰ مجوز شکار در تهران
«شکار ابزاری مدیریتی برای مدیریت حیات وحش و راهکاری برای رساندن جمعیت به تعادل است.»؛ این پاسخ همیشگی سازمان حفاظت محیط ‌زیست درباره صدور مجوز شکار است. با این حال اما مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره صدور حدود ۲۰۰۰ مجوز شکار پرنده در استان تهران توضیحاتی را ارائه داده و گفته است: شکارچیان مجاز تا پایان دی ماه می‌توانند شکار کنند.
به گزارش ایسنا، کیومرث کلانتری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان درباره صدور مجوز شکار پرندگان در استان تهران پس از پنج سال گفت: تاکنون حدود ۲۰۰۰ مجوز شکار پرنده در استان تهران صادر شده است. مجوزهای صادر شده محدودیت زمانی، مکانی و گونه‌ای دارد همچنین بیشترین زمان مجوز شکار پرنده در استان تهران دو ماه و فقط برای روزهای پنجشنبه و جمعه است. وی ادامه داد: مجوزهای شکار فقط برای مناطق آزاد است و هر شکارچی می‌تواند سه پرنده خشک‌زی و دو گونه آبزی را شکار کند. کلانتری با اشاره به اینکه پروانه‌های شکار پرنده در استان تهران بر اساس قانون شکار و صید صادر شده است، تصریح کرد: این مجوزها برای شکارچیان قانونمندی است که مجوز شکار دارند. محیط زیست باید به درخواست این قشر پاسخ قانونی دهد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه برای شکار پرندگان تمام محدودیت‌ها دیده شده است و شکار شکارچیان مجاز کاملا قانونی است، تاکید کرد: شکارچیان قانونی مخرب محیط زیست نیستند بلکه دوستدار آن هستند. وی در پاسخ به این پرسش که صدور مجوز شکار تا چه زمانی در استان تهران تداوم دارد، گفت: تا ۱۵ دی ماه برای پرندگان خشک‌زی و تا پایان دی ماه برای پرندگان آبزی مجوز شکار صادر می‌شود.
کلانتری در ادامه گفت: ماموران محیط زیست در مناطق آزاد حضور دارند و بر روند شکار نظارت می‌کنند و چنانچه تخلفی صورت بگیرد برخورد می‌کنند. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه شکارچی با شکارکشی فرق دارد، گفت: غریزه شکارچی باید ارضا شود. شکارچی طبیعت دوست قانونی، قانون‌ها را رعایت می‌کند.
وی افزود: طی این سال‌هایی که پروانه شکار پرنده در استان تهران صادر نکردیم مورد اعتراض شکارچیان قانونی قرار گرفتیم و به همین دلیل این دو ماه را به احترام این شکارچیان پروانه صادر می‌کنیم. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا جمعیت پرندگان استان تهران به اندازه‌ای است که بتوان این تعداد مجوز شکار را صادر کرد، گفت: بنا به اعلام رئیس نظارت بر حیات وحش استان تهران این استان ظرفیت صدور مجوز شکار پرندگان را دارد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا جوانان امروز علاقه ای‌ به خواندن ادبیات جنگ ندارند؟ شکست کارخانه‌های خاطره سازی جلال خوش چهره یک ماه پس از تحریم گزارش «ابتکار» از اعداد مختلفی که برای تعیین مرز فقر اعلام می‌شود خط فقر کجاست؟ علی لاریجانی در پاسخ به «ابتکار» در مورد تعامل فراکسیون ولایی با رئیس‌مجلس: اطمینان ندارم که پیشگویی‌ها درست باشد « ابتکار» توافق سه ماه میان چین و آمریکا برای توقف در اعمال تعرفه‌های گمرکی را بررسی می‌کند تشکیل احزاب تازه تاسیس اصلاح‌طلب چه تاثیری بر آینده این جریان دارد؟ بیم و امیدهای حزبی اصلاح‌طلبان سخنگوی وزارت خارجه: حرف‌های ظریف در مورد پولشویی واقعیتی روشن است معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: قانونگذاری در انحصار مجلس و تایید مصلحت در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است سازمان حفاظت محیط‌ زیست چه دلایلی برای صدور 2000 مجوز شکار پرنده در طبیعت پایتخت دارد؟ گفت‌وگو با احسان ناجی کارگردان «و کیارستمی ادامه دارد…» که در گروه هنر و تجربه اکران شده است دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب: 20 حزب دیگر برای دریافت یارانه معرفی می‌شوند به دانشگاه نیایید