معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: قانونگذاری در انحصار مجلس و تایید مصلحت در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است

معاون حقوقی ریاست جمهوری گفت: قانونگذاری از طریق مجلس شورای اسلامی جریان پیدا کرده و در انحصار این نهاد است و مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع تایید وجود یا عدم وجود مصلحت است.
به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی با اشاره به اینکه نهادها و هنجارهای مشخص شده در قانون اساسی به تدریج به درجه بلوغ می‌رسد، اظهار کرد:‌ این مسئله مطرح است که آیا مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مدت داشته باشد؟ موقعیت این نهاد چیست؟ آیا واضع قانون است یا مثل شورای نگهبان مرجع تایید است. پاسخ به این پرسش‌ها بدان معنی است که به تدریج اجرایی شده و به بلوغ می‌رسد.
وی ادامه داد:‌ نگاه من این است که قانونگذاری از طریق مجلس شورای اسلامی انجام شده و در انحصار این نهاد است و مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع تایید وجود یا عدم وجود مصلحت برای کشور است.
اصل 112 قانون اساسی مطرح می‌کند اگر شورای نگهبان به مصوبه‌ای از مجلس ایراد گرفت و مجلس معتقد بود این مصوبه به مصلحت کشور است، آن وقت مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود تا مجمع تشخیص دهد مصلحت وجود دارد یا نه؟


جنیدی ادامه‌ داد: با بحث‌های کارشناسی به تدریج نهادهای مشخص شده در قانون اساسی حوزه صلاحیت خود را متوجه می‌شوند، البته من معتقد هستم که باید حقوق اساسی در یک فضای کارشناسی دیده شود نه اینکه رنگ سیاسی به خود بگیرد‌ زیرا اگر همه مسائل حقوقی را سیاسی کنیم، نمی‌توانیم بهترین راه‌حل و جواب را پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ضروری است زمینه بلوغ قانون اساسی با حکومت و مردم فراهم شود. مردم نباید خود را در این زمینه از حکومت جدا ببینند. ساختارها و هنجارهای قانون اساسی هنوز به درجه بلوغ نرسیده است و باید برای رسیدن به این هدف تلاش کرد، اما مردم هم سهم خود را در این زمینه ندیده‌اند. رسیدن به این بلوغ به مشارکت عمومی نیاز دارد. قانون اساسی به تدریج اجرایی شده و به بلوغ می‌رسد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا جوانان امروز علاقه ای‌ به خواندن ادبیات جنگ ندارند؟ شکست کارخانه‌های خاطره سازی جلال خوش چهره یک ماه پس از تحریم گزارش «ابتکار» از اعداد مختلفی که برای تعیین مرز فقر اعلام می‌شود خط فقر کجاست؟ علی لاریجانی در پاسخ به «ابتکار» در مورد تعامل فراکسیون ولایی با رئیس‌مجلس: اطمینان ندارم که پیشگویی‌ها درست باشد « ابتکار» توافق سه ماه میان چین و آمریکا برای توقف در اعمال تعرفه‌های گمرکی را بررسی می‌کند تشکیل احزاب تازه تاسیس اصلاح‌طلب چه تاثیری بر آینده این جریان دارد؟ بیم و امیدهای حزبی اصلاح‌طلبان سخنگوی وزارت خارجه: حرف‌های ظریف در مورد پولشویی واقعیتی روشن است معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: قانونگذاری در انحصار مجلس و تایید مصلحت در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است سازمان حفاظت محیط‌ زیست چه دلایلی برای صدور 2000 مجوز شکار پرنده در طبیعت پایتخت دارد؟ گفت‌وگو با احسان ناجی کارگردان «و کیارستمی ادامه دارد…» که در گروه هنر و تجربه اکران شده است دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب: 20 حزب دیگر برای دریافت یارانه معرفی می‌شوند به دانشگاه نیایید