« ابتکار» توافق سه ماه میان چین و آمریکا برای توقف در اعمال تعرفه‌های گمرکی را بررسی می‌کند

ماجرای یک آتش‌بس تجاری
محمدرضا ستاری
اژدهای محتاط همواره نشان داده که یکی از اصول مهم سیاست‌ورزی هنر زمان خریدن است. رئیس‌جمهوری چین طی هفته‌های آینده سخنرانی مهم سالگرد اصلاحات در چین و نیز کنفرانس اقتصادی را برای تعیین اولویت‌های سال آینده در پیش دارد و به همین دلیل توانسته با به‌دست آوردن مهلتی سه ماهه، ضمن سروسامان دادن به این دو رویداد مهم داخلی، با کارت‌های بیشتری خود را آماده بازگشت به میز مذاکره با ایالات متحده کند.
همان‌طور که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، اجلاس سران گروه 20 در آرژانتین یک دستاورد قابل توجه داشت؛ اینکه آمریکا و چین پس از یک جدال تمام عیار اقتصادی، توافق کردند به مدت 90 روز آتش‌بس تجاری اعلام کنند. این اتفاق طی مذاکره دو ساعته میان دونالد ترامپ و شی جین پینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین، رخ داد و بنا به توافق صورت گرفته قرار شد که به مدت سه ماه از وضع تعرفه‌های گمرکی جدید برای کالاهای وارداتی دو کشور جلوگیری شود. در همین راستا ترامپ دستور لغو افزایش تعرفه جدید بر 200 میلیارد کالای چینی را صادر کرد و چینی‌ها نیز متعهد شدند میزان قابل ملاحظه‌ای از محصولات کشاورزی و همچنین اقلام مرتبط با صنعت انرژی آمریکا را خریداری کنند.


این مسئله در حالی صورت گرفته که پیش از این دو کشور با وضع تعرفه‌های تجاری، جنگ تجاری گسترده‌ای را آغاز کرده بودند.
همچنین آمریکا علاوه بر چین با سایر متحدان سنتی خود یعنی اروپا، ژاپن و کانادا نیز وارد جنگ تعرفه‌ها شده و اعلام کرده بود که مسئله مازاد تجاری در مراودات اقتصادی باید به سطحی قابل‌قبول کاهش پیدا کند؛ در غیر این‌صورت آمریکا از تمام توان خود برای مقابله با ورود کالاهای وارداتی این کشور استفاده خواهد کرد.
ترکش توافق جدید به نفتا اصابت کرد
در همین راستا و در حالی که مقامات آمریکایی این توافق جدید را یک پیروزی مهم برای کاخ سفید تفسیر کرده و حتی اعلام می‌کنند که آمریکا بدون دادن هرگونه امتیازی توانسته با طرف چینی وارد مذاکره شود، روز گذشته ترامپ در پیامی توئیتری از توافق جدید با پکن در مورد تعرفه‌های خودرو خبر داد و نوشت: چین پذیرفته تا تعرفه‌ خودروهای وارداتی آمریکا به این کشور را کاهش و یا حتی به طور کلی لغو کند. همچنین ترامپ تاکید کرده که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در طول سه ماه آینده بار دیگر تعرفه‌ها روی کالاهای چینی افزایش و از ده درصد به 25 درصد خواهد رساند.
به محض وقوع چنین توافقی، بلافاصله بازارهای جهانی نسبت به آن واکنش نشان داده و در اولین اقدام بهای نفت بیش از سه درصد افزایش پیدا کرد.
به طوری‌که روز گذشته بهای نفت وست تگزاس به بالای 50 دلار و نفت برنت نیز با افزایشی یک و نیم دلاری به قیمت هر بشکه 60 دلار رسید.
همچنین در حالی که گفته می‌شد، اجلاس امسال گروه 20 شاید دریچه‌ای باشد که مانند سال 2008 بتواند مدیریت بحران‌های جهانی را برعهده بگیرد، همزمان با آتش‌بس 90 روزه تجاری میان واشنگتن و پکن، آمریکا اعلام کرد که قصد دارد از توافق نفتا با کانادا و مکزیک خارج شود.
این امر در حالی صورت گرفته که قرار بود در اجلاس آرژانتین از نسخه جدید نفتا رونمایی شود، اما دونالد ترامپ اعلام کرده که قصد دارد به زودی از این قرارداد تجارت آزاد در آمریکای شمالی خارج شود.
تحلیل‌گران معتقدند علت چرخش ناگهانی ترامپ از نفتا، بیشتر با هدف اعمال فشار بر نمایندگان کنگره آمریکا صورت گرفته چرا که آنها از پیامدهای ناشی از لغو این قرارداد نگران هستند و کاخ سفید می‌‌خواهد با این اهرم فشار نمایندگان کنگره را متقاعد کند که هر چه زودتر نسخه تجدیدنظر شده نفتا را بپذیرند.
وقتی چین زمان می‌خرد
از سوی دیگر همزمان با بروز نشانه‌های جدید از احتمال تنش تجاری میان آمریکا با کانادا و مکزیک بر سر پیمان نفتا، تحلیل‌گران معتقدند علی‌رغم اینکه در آمریکا گفته می‌شود، ترامپ توانسته با امتیازگیری از چین، آنها را به پای میز مذاکره بکشاند و حتی تهدید کند که در صورت عملی نشدن انتظارات موج جدیدی از تعرفه‌های گمرکی در راه خواهد بود، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین توانسته با زمان خریدن تحولات مهم ماه‌های آینده چین را پشت سر گذاشته و پس از آن به مذاکرات بازگردد. اژدهای محتاط همواره نشان داده که یکی از اصول مهم سیاست‌ورزی هنر زمان خریدن است.
رئیس‌جمهوری چین طی هفته‌های آینده سخنرانی مهم سالگرد اصلاحات و نیز کنفرانس اقتصادی را برای تعیین اولویت‌های سال آینده در پیش دارد و به همین دلیل توانسته با به‌دست آوردن مهلتی سه ماهه ضمن سروسامان دادن به این دو رویداد مهم داخلی، با کارت‌های بیشتری خود را آماده بازگشت به میز مذاکره با ایالات متحده کند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا جوانان امروز علاقه ای‌ به خواندن ادبیات جنگ ندارند؟ شکست کارخانه‌های خاطره سازی جلال خوش چهره یک ماه پس از تحریم گزارش «ابتکار» از اعداد مختلفی که برای تعیین مرز فقر اعلام می‌شود خط فقر کجاست؟ علی لاریجانی در پاسخ به «ابتکار» در مورد تعامل فراکسیون ولایی با رئیس‌مجلس: اطمینان ندارم که پیشگویی‌ها درست باشد « ابتکار» توافق سه ماه میان چین و آمریکا برای توقف در اعمال تعرفه‌های گمرکی را بررسی می‌کند تشکیل احزاب تازه تاسیس اصلاح‌طلب چه تاثیری بر آینده این جریان دارد؟ بیم و امیدهای حزبی اصلاح‌طلبان سخنگوی وزارت خارجه: حرف‌های ظریف در مورد پولشویی واقعیتی روشن است معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: قانونگذاری در انحصار مجلس و تایید مصلحت در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است سازمان حفاظت محیط‌ زیست چه دلایلی برای صدور 2000 مجوز شکار پرنده در طبیعت پایتخت دارد؟ گفت‌وگو با احسان ناجی کارگردان «و کیارستمی ادامه دارد…» که در گروه هنر و تجربه اکران شده است دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب: 20 حزب دیگر برای دریافت یارانه معرفی می‌شوند به دانشگاه نیایید