علی لاریجانی در پاسخ به «ابتکار» در مورد تعامل فراکسیون ولایی با رئیس‌مجلس: اطمینان ندارم که پیشگویی‌ها درست باشد

معصومه معظمی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری‌ای که صبح روز دوشنبه به مناسبت روز مجلس در تالار مشروطه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، به سوال خبرنگاران پاسخ داد.
رئیس قوه قانونگذاری در شروع جلسه با بیان اینکه «آیت‌الله مدرس‌ یک فقیه مبرّز و اسلام‌شناس و فردی دردمند و آینده‌نگر بود»، گفت: «آیت‌الله مدرس فردی دردمند برای توسعه کشور آن هم در شرایط سخت که دول مختلفی ایران را اشغال کرده بودند، بود و همچنین نقش ایران در آن زمان بی‌بدیل بود که نامگذاری روز مجلس نیز اقدامی بجا است.»
طبق توصیه‌ها باید عمل به صحت کنیم


علی لاریجانی در پاسخ به سوال «ابتکار» مبنی بر اینکه «فراکسیون ولایی در انتخابات هیئت رئیسه به نفع شما کناره‌گیری کرد که به تعبیر خودشان می‌خواستند شخص لاریجانی را نمک‌گیر کنند، اما بعد از تصویب لوایح مرتبط با FATF شرایط تغییر کرد؛ به گونه‌ای که شاهد تقاضای بررسی عملکرد شما در کمیسیون تدوین آیین‌نامه‌ هستیم کما اینکه ظاهرا این موضوع از دستور کار خارج شده است، نظر شما راجع‌ به آن چیست؟» توضیح داد: «نظری ندارم و خیلی هم اطمینان ندارم که پیشگویی‌ها درست باشد. در مجلس شورای اسلامی افراد برای انجام انواع اقدامات آزاد هستند و طبیعتا رئیس مجلس هم ممکن است نظری خاص داشته باشد. حق نمایندگان است و ایرادی به آن وارد نیست. ولی به نظرم در شرایط فعلی باید این توصیه دیگران را که می‌گویند عمل به صحت کنیم را رعایت کنیم. این برای امروز ایران ضروری است.»
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «لزومی ندارد با سوءظن عمل کنیم. خانم‌ها و آقایان در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم هستند و می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. جنس ما هم جنسی نیست که اگر کسی این کار را کند دلگیر شویم.» لاریجانی خاطرنشان کرد: «اگر تشخیص دهم آنچه که منافع ملت است را عمل کنم این کار را انجام می‌دهم، ضرورتی ندارد که به دیگران با سوءظن نگاه کنیم.»
کاری به جناح بندی‌ها ندارم
رئیس مجلس در پاسخ به ادامه سوال خبرنگار «ابتکار» که تاکید کرد «این نظرات عین گفته برخی نمایندگان بوده و صرفا برداشت ذهنی و سوءظن نیست»، یادآور شد: «تشخیص آنها نسبت به من اشتباه بوده چرا که تاکنون مسیری را طی کرده‌ام و تا جایی که می‌توانم برای انقلاب، جمهوری اسلامی و مردم و مشکلات کشور هر چه که لازم می‌دانم و از دستم برآید انجام خواهم داد و کاری به این جناح بندی‌ها ندارم.»
لاریجانی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه «مجلس دهم تاکنون ۱۲۸ قانون تصویب کرده است»، گفت که نگاه مجلس بیشتر حل چالش‌ها بوده تا قانونگذاری. لاریجانی اضافه کرد: در همان ابتدای مجلس اخیر این موضوع روشن بود که ایران با چالش‌های مزمن مواجه است، لذا نظر مجلس شورای اسلامی این بود که وقتش را روی حل چالش‌ها بگذارد و کمتر قانونگذاری کند مگر در موارد ضروری.
هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص جنبه‌ قانونگذاری ندارد
در ادامه خبرنگار ایرنا این سوال را از لاریجانی پرسید که «اخیرا انتقاداتی نسبت به هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص به خصوص درباره‌ لوایح مرتبط با FATF مطرح می‌شود، برخی معتقدند که این هیئت وارد حیطه قانونگذاری شده است، نظر شما راجع به جایگاه این هیئت چیست؟»
رئیس مجلس در پاسخ گفت: «مجمع تشخیص دو وظیفه مهم دارد. یک وظیفه مربوط به رفع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است که مجمع نظر مصلحتی می‌دهد. وظیفه دیگر مجمع جنبه مشورتی به مقام معظم رهبری است، رهبری سیاست‌های کلی نظام را بعد از مشورت با مجمع تشخیص ابلاغ می‌کند لذا ابتدا موارد خام تدوین شده و در مجمع بررسی می‌شود و سپس رهبری آن را بررسی کرده و در نهایت با صلاح‌دیدشان ابلاغ می‌کنند.»
لاریجانی همچنین توضیح داد:‌ «هیئت عالی نظارت نظراتش را از مسیر شورای نگهبان مطرح می‌کند لذا شورای نگهبان آن موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که اگر شورا بخواهد آن را به مجلس ارائه می‌کند که مجلس هم می‌تواند نظر دهد که آن موضوع را مصلحت می‌داند یا خیر. اگر مصلحت نبود مثل مواردی که در قانون اساسی آمده رفتار می‌کند. لذا نظرات مجمع باید از کانال شورا به مجلس ارائه شود وگرنه به ما ارتباطی ندارد. اینها همه نشان می‌دهند که هیئت نظارت جنبه قانونگذاری ندارد و موضوعی روشن است.»
خبرنگار باشگاه خبرنگاران از لاریجانی این سوال را مطرح کرد که «با توجه به کاهش ارزش پول ملی آیا افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده کفاف زندگی آنها را می‌کند و اینکه آیا این موضوع شامل سایر حقوق‌بگیران هم می‌شود؟» لاریجانی پاسخ داد: «این موضوع شامل سایر حقوق‌بگیران می‌شود. ما هم معتقدیم این حقوق کافی نیست. البته افزایش ۲۰ درصدی برای همه نیست و باید پلکانی شود و بیشتر شامل طبقات پایین که مشکلات بیشتری را تحمل می‌کنند، شود. ان‌شاءالله در زمان بررسی بودجه در مجلس توجهات لازم را داریم.»
مجلس نمی‌تواند نظرش را درباره استیضاح به اقلیتی تحمیل کند
خبرنگار ایسنا از رئیس مجلس پرسید که «چقدر استیضاح وزیر خارجه در شرایط فعلی و مواجهه با تحریم‌ها مصلحت است و اینکه موضع شما درباره‌ اظهارات ظریف پیرامون پولشویی چیست؟»، لاریجانی در پاسخ گفت: «مسئله استیضاح جزو حقوق نمایندگان است، ممکن است مجلس امری را مصلحت نداند اما نمی‌تواند آن را به اقلیتی تحمیل کند. آنها می‌توانند از این ابزار استفاده کنند لذا چیزی خارج از روال نیست. به طور طبیعی استیضاح در دستور کمیسیون مطرح شده و ممکن است متقاضیان قانع شود اینکه مصلحت تشخیص می‌دهند یا خیر بر عهده مجلس است.»
رئیس قوه قانون‌گذاری در مورد موضوع پولشویی گفت: «این نکته‌ای که آقای ظریف گفت مقدمه و موخره‌ای دارد. ایشان در ابتدا گفته کسانی که درباره‌ CFT نظر می‌دهند صادقانه و با عقیده‌شان نظرات را بیان می‌کنند برخی هم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. به نظرم اگر قسمت دوم صحبتش را نمی‌گفت بهتر بود؛ گاهی سیاست‌مداران نکاتی را می‌گویند که می‌توانند نگویند.»
رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش، درباره بودجه سال ۹۸ گفت‌: «نباید بر اساس شرایط فعلی انتظارات خود را تنظیم کنیم. به‌ هر حال فروش نفت و وجود برخی از مسائل در مورد تحریم‌ها، صادرات و واردات تاثیر مستقیم روی قیمت‌ها دارد. در چند روز گذشته قیمت نفت ۷۰ دلار بوده و در حال‌ حاضر نیز کاهش یافته است. ما باید نظری را قبول کنیم که نزدیک به واقعیت باشد.»
اگر کسی از اجرای قانون استنکاف می‌کند باید یقه‌اش را گرفت
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه «برخی از قوانین قابلیت اجرایی ندارند، گفت‌: «کدام قانون قابلیت اجرایی ندارد؟ چرا می‌گویند قانون بازنشستگی قابلیت اجرا ندارد؟ اگر کسی از اجرای قانون استنکاف می‌کند باید یقه‌اش را گرفت. قانون در حال اجرا است. مواردی بود مثلا در شهرداری‌ها؛ برخی‌ می‌گفتند چون رای آورده‌ایم شامل حال ما نمی‌شود اما از دیوان محاسبات، اداره قوانین و سازمان بازرسی کل کشور استعلام کردیم گفتند که باید قانون اجرا شود. اگر موردی بود که کسی زیربار نرفت این دستگاه‌ها باید به سراغ‌شان بروند. من ابهامی در قانون نمی‌بینم. شما اگر ابهامی دیدید به ما نیز منتقل کنید.»
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ لزوم شفافیت آراء نمایندگان گفت: «شفافیت کار خوبی است که باید انجام شود اما مهم‌تر از آن حریت نمایندگان است؛ اگر کاری صورت گیرد که نمایندگان از حریت در اظهار نظر بیفتند فایده‌ای ندارد. قوام مجلس در آن است که هر فرد با حریت نظر دارد و آنچه مصلحت مردم است را بیان کند.»
لاریجانی در پاسخ به سوال همین خبرنگار درباره‌ اینکه آیا نباید راهکاری برای مشکلات ایجاد شده بعد از انتخابات سال ۸۸ اندیشید، گفت: «آقای شمخانی، دبیر‌خانه شورای امنیت این موضوع را دنبال می‌کنند. می‌دانم بررسی‌هایی شده است.»
رئیس مجلس درباره سوال دیگری در‌خصوص گفت‌وگوی ملی اظهار کرد: «فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملی احتیاج به میز و صندلی داشته باشد. این مسئله به اراده جریانات سیاسی ربط دارد. آنها باید ابتدا روی چالش‌های اصلی کشور کار کنند نه نقاط اختلاف. با توجه به مشکلات کشور هر چه در داخل کشور اتحاد بیشتر باشد بهتر است. دوستان ما در جریانات مختلف هم بلوغ لازم را دارند که به دولت پیشنهاد دهند. دوستانی که در مجلس حضور دارند اظهار علاقه می‌کنند و گاهی اوقات نشست‌‌هایی می‌گذارند، اما از جریانات بیرون مطلع نیستند.»
فعلا بحثی به عنوان
بالا بردن قیمت بنزین نداریم
رئیس قوه مقننه درباره قیمت حامل‌های انرژی و احیای کارت سوخت نیز گفت‌: «برداشتم این است که فعلا بحثی به عنوان بالا بردن قیمت بنزین و حامل‌های انرژی نداریم و کارت سوخت نیز نباید ایهام ایجاد کند. این امر می‌تواند از قاچاق جلوگیری کند. اینکه ما در مورد برق، انرژی و یا سوخت‌های دیگر روشی ایجاد کنیم که جلوی قاچاق را بگیرد و به مردم فشار وارد نکند نیازمند پیش‌بینی‌ها و راه‌حل‌هایی است. اقتصادانان در این باره پیشنهاداتی داشتند و مرکز پژوهش‌ها روی این مسئله کار کرده است. ما باید میزان مصرف بنزین و انرژی را کاهش دهیم و جلوی قاچاق را بگیریم و فشاری به مردم وارد نشود. این نیازمند مدلی است که البته نباید به تورم دامن بزند. در مجموع بعید می‌دانم در شرایط امسال تغییری را شاهد باشیم.»
در کشور پولشویی داریم
لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره پولشویی، اظهار کرد: «بحثی که وجود دارد این است که آیا در کشور پولشویی یا به قول آقای رحمانی فضلی «پول‌های کثیف» داریم؟ بله. این مسئله وجود دارد. اما مردم ما انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر یا مسئله را حل کنند. اینکه ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع رسانی چه خاصیتی دارد؟ باید راه‌حل ارائه شود. اگر اشکالی وجود دارد باید در بخش‌های مختلف بحث شود. مثلا یک فرد را بگیریم و اعدام کنیم.»
او اضافه کرد: «در کشور ما یک عملیات روانی از بیرون صورت می‌گیرد که مستمرا مردم را مضطرب کند که دروغ و خلاف هم می‌گویند. عده‌ای هم در داخل به جای حل این موضوع چیزی روی آن می‌گذارند. ما باید یا راه‌حل دهیم یا برخورد کنیم. مضطرب کردن مردم چه خاصیتی دارد.»
مشکل FATF از طریق رفراندوم حل شدنی نیست
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا بهتر نیست با توجه به پیچیدگی لوایح چهارگانه FATF تصمیم‌گیری نهایی را با رفراندوم انجام داد»، گفت: «این مشکل که از طریق رفراندوم حل شدنی نیست. در حال حاضر حقوق‌دانان نیز با مشکل آن را بررسی می‌کنند. بنده با رفراندوم مشکلی ندارم، اما برخی چیزها که ظرافت فنی و حقوقی دارد باید در بعد کلان یعنی قوا بررسی و تصمیم گیری شود.»
لاریجانی ادامه داد: از چهار لایحه مربوط به FATF یک مورد تصویب و ابلاغ شده است، دو مورد دیگر مجلس نظر داده و به مجمع برای رسیدگی رفته پس اصل موضوع برقرار است. مورد دیگر را شورا ایراد گرفته که در کمیسیون برخی اصلاح شده و برخی دیگر اصرار شده است. در نهایت اگر شورای نگهبان موارد اصراری را قبول نکند موضوع به مجمع تشخیص ارجاع داده می‌شود.»
سایر اخبار این روزنامه
چرا جوانان امروز علاقه ای‌ به خواندن ادبیات جنگ ندارند؟ شکست کارخانه‌های خاطره سازی جلال خوش چهره یک ماه پس از تحریم گزارش «ابتکار» از اعداد مختلفی که برای تعیین مرز فقر اعلام می‌شود خط فقر کجاست؟ علی لاریجانی در پاسخ به «ابتکار» در مورد تعامل فراکسیون ولایی با رئیس‌مجلس: اطمینان ندارم که پیشگویی‌ها درست باشد « ابتکار» توافق سه ماه میان چین و آمریکا برای توقف در اعمال تعرفه‌های گمرکی را بررسی می‌کند تشکیل احزاب تازه تاسیس اصلاح‌طلب چه تاثیری بر آینده این جریان دارد؟ بیم و امیدهای حزبی اصلاح‌طلبان سخنگوی وزارت خارجه: حرف‌های ظریف در مورد پولشویی واقعیتی روشن است معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: قانونگذاری در انحصار مجلس و تایید مصلحت در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است سازمان حفاظت محیط‌ زیست چه دلایلی برای صدور 2000 مجوز شکار پرنده در طبیعت پایتخت دارد؟ گفت‌وگو با احسان ناجی کارگردان «و کیارستمی ادامه دارد…» که در گروه هنر و تجربه اکران شده است دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب: 20 حزب دیگر برای دریافت یارانه معرفی می‌شوند به دانشگاه نیایید