مجمع تشخیص نمی‌تواند قانونگذاری کند








علی لاریجانی به مناسبت روز مجلس در یک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت. رئیس مجلس در این نشست درباره موضوعات متنوعی، از مباحث مربوط به لایحه بودجه سال بعد و موضوعات اقتصادی گرفته تا برجام و شرایط منطقه و مسائل سیاسی داخلی اظهار نظر کرد.
علی لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درمورد جایگاه هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در روند قانونگذاری و انتقادهای وارده به این هیأت گفت:  مجمع دو وظیفه دارد؛ یکی از وظایف آن در زمانی است که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، ورود کند. او به روند تشکیل هیأت عالی تظارت مجمع اشاره کرد و افزود: اشکال موجود در روش اجرا است که این موضوع ابهام ایجاد کرده و مانند مجلس سنا شده است. این در حالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی‌تواند قانونگذاری کند. لاریجانی یادآور شد: هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص می‌تواند موضوعات را به کمیسیون‌های مجمع ارائه کند تا بررسی‌های لازم انجام شود. اما مجمع پس از طی مسیر می‌تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا براساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد. وی تأکید کرد: در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می‌تواند تصمیم‌گیری کند.
 به مصلحت نبودن استیضاح را نمی‌توان به اقلیتی تحمیل کرد
رئیس قوه مقننه همچنین در مورد اظهارات وزیر امور خارجه درخصوص پولشویی و طرح استیضاح ظریف گفت: ممکن است برخی استیضاح وزیر امور خارجه را به مصلحت ندانند اما این را نمی‌توان به یک اقلیت تحمیل کرد. آنها (اقلیت) هم می‌توانند از ابزار استیضاح استفاده کنند ولی مصلحت بودن یا نبودن آن را مجلس شورای اسلامی تشخیص می‌دهد. لاریجانی افزود: برخی نمایندگان معتقدند در حال حاضر، زمان برای استیضاح مناسب نیست ولی به هر حال در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد و تعدادی نوع دیگر فکر می‌کنند. به همین دلیل مسیر استیضاح در حال طی شدن است. وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که آقای ظریف گفت، مقدمه و مؤخره‌ای داشت، در ابتدای این سخنان گفته بود کسانی که درباره CFT نظر می‌دهند، بر اساس عقیده خود و صادقانه نظر می‌دهند، برخی هم ممکن است در این زمینه تحت تأثیر باشند. البته اگر بخش دوم را نمی‌گفت بهتر بود؛ سیاستمدارها گاهی نکاتی را می‌گویند که می‌توانستند نگویند.
 نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم
در ادامه این نشست خبری خبرنگار شبکه سی‌.بی.اس پرسید: با توجه به اعلام آمادگی رئیس جمهوری امریکا برای مذاکره بی قید و شرط با ایران، آیا چنین اراده‌ای وجود دارد؟ مانند برجام 2 یا امثال آن؟ رئیس مجلس پاسخ داد: ما از رئیس جمهوری امریکا دو سنخ حرف شنیدیم، یک سنخ حرف‌های بی حساب و کتاب که نسبت به ملت ایران جسارت می‌کند، البته حرف سخیف گفتن، مایه مباهات نیست، ولی او این سخنان را مطرح می‌کند. لاریجانی افزود: یک سنخ هم آن است که در کنار این حرف‌ها می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم. من فکر می‌کنم رهبر معظم انقلاب چند بار قبلاً گفته بودند که امریکایی‌ها (باید) درست عمل کنند و به قواعد و به آنچه تعهد می‌کنند، پایبند باشند. وی اضافه کرد: مگر ما قبلاً مذاکره نکردیم؟ اگر کشوری یک توافق بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و به توافق عمل نمی‌کند، چطور تقاضای ملاقات می‌کند؟ من فکر می‌کنم این اقدام بیشتر یک شگرد است، باطناً دنبال این نیستند. نه آن حرف‌های سخیف زدن‌شان معنا دارد و نه این حرف‌ها که در کنار آن تکرار کردند، نه اینکه از یک معاهده‌ای را درباره آن سال‌ها بحث شده، ایران در آن مذاکرات مشارکت داشته و بعد در شورای امنیت تصویب شده، خارج می‌شوند. بنابراین بستگی به رفتار آنها دارد. به این توافق هسته‌ای بازگردند، یک گام بردارند تا ما بتوانیم تصمیم بگیریم، راهش این است. رئیس مجلس در پاسخ به سؤال دوم همین خبرنگار که پرسید «آیا اینکه آنها یک گام بردارند نشانه این است که شما آمادگی مذاکرات مجدد دارید؟» گفت: خیر، ما در حال حاضر شرایط را مهیا این موضوع نمی‌بینیم، این موضوع در حال حاضر حالت تفنن دارد.
 مردم انتظار دارند مسئولان مسأله پولشویی را حل کنند
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وجود پولشویی و پول کثیف در کشور گفت: این مسأله وجود دارد، اما مردم ما انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر یا مسأله را حل کنند. لاریجانی تصریح کرد: این که ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع‌رسانی چه خاصیتی دارد؟ در این راستا باید راه‌حل ارائه شود. وی تصریح کرد: یک عملیات روانی از بیرون صورت می‌گیرد که مستمراً مردم را مضطرب می‌کنند که دروغ و خلاف رخ داده است، عده‌ای هم در داخل کشور به جای حل این موضوع چیزی روی آن هم می‌گذارند. رئیس مجلس دهم همچنین درباره سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد گفت‌وگوی ملی در کشور گفت: فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملی احتیاج به میز و صندلی داشته باشد، این مسأله به اراده جریانات سیاسی ربط دارد. آنها باید ابتدا روی چالش‌های اصلی کشور و نه نقاط اختلاف کار کنند، با توجه به مشکلات کشور هر چه در داخل کشور اتحاد بیشتر باشد بهتر است. وی تصریح کرد : دوستان در جریان‌های مختلف هم بلوغ لازم را دارند که به دولت پیشنهاد دهند، دوستانی که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، اظهار علاقه می‌کنند و گاهی اوقات نشست‌هایی می‌گذارند، اما از جریانات بیرون مطلع نیستند.
 اروپایی‌ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته‌ای هستند
رئیس مجلس در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: اتحادیه اروپا براساس انتظارات عمل نکرد، چرا که اروپایی‌ها این موضوع را مطرح کرده و اصرار کردند که با وجود خروج امریکا از توافق هسته‌ای، ایران از این توافق خارج نشود و راهکارهایی در زمینه توافق ارائه کردند که گاهی تغییراتی نیز داشت و این موضوعات در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. لاریجانی افزود: توافق هسته‌ای یک توافق بین‌المللی بوده اما یک عنصر مزاحم مشکل ایجاد کرد. اروپایی‌ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته‌ای هستند، اما در عرصه اجرایی می‌گویند مشکلاتی وجود دارد. رئیس مجلس در ادامه درباره لوایح مربوط به FATF اظهار داشت: ساز و کارهای مالی اروپایی‌ها به خاطر فشار امریکایی‌ها با سختی مواجه شده اما آنها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن این که در ایران مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است. لاریجانی یادآور شد: درباره ادامه حضور در برجام باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که ما نیز همچون امریکا حق خروج از این معاهده را داریم اما مصرف کردن این حق بستگی به شرایط دارد.
 رفراندوم موضوعات تخصصی کار مشکلی است
وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص به رفراندوم گذاشتن موضوع FATF گفت: برای موضوعات بسیار تخصصی برگزاری رفراندوم کار مشکلی است چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسأله روبه‌رو می‌شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم.رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا هیأت نظارت بر برجام تشکیل جلسه می‌دهد، گفت: این شورا تشکیل جلسه می‌دهد، به خاطر ندارم آخرین جلسه یک ماهه پیش بود یا سه هفته گذشته اما جلسات تشکیل می‌شود و گزارشات و تصمیماتی نیز ارائه و گرفته می‌شود و نخواهید که تصمیمات را بگوییم اما همین کافی است که بگوییم مسائل رصد می‌شود. وی تأکید کرد: مسئله برجام پیچی دارد که نباید عجولانه در مورد آن تصمیم گرفت بلکه لازم است در مورد تمام ابعاد آن بحث شود. رئیس مجلس تصریح کرد: بر اساس تصمیم هیأت نظارت بر برجام است که موضوع مذاکرات آن ادامه دارد، درخصوص مسأله هسته‌ای با کشورهای دیگر در حال مذاکره هستیم و آخرین نظر اروپایی‌ها را کسب می‌کنیم که این مذاکرات به صورت تلفنی، حضوری و در سطوح مختلف انجام می‌شود، سرجمع شرایط برجام در حال روشن شدن است.
حریت نمایندگان باید حفظ شود
رئیس قوه مقننه در پاسخ به این سؤال که شفافیت در آرا مطالبه مردم است، چه اقدامی در این زمینه شده است، اظهار داشت: شفافیت باید انجام شود اما موضوع مهم‌تر حریت نمایندگان است، باید کاری شود تا حریت نمایندگان حفظ شود، قوام مجلس بر این است که هر کس بر اساس مصلحت کشور و با حریت اعلام نظر کند. لاریجانی خاطرنشان کرد: ما در مریخ صحبت نمی‌کنیم، در ایران هتاکی و فشار وجود دارد. در کشور از این مسائل وجود دارد و برخی می‌ترسند و عده‌ای نمی‌ترسند. وی همچنین گفت: برخی نمایندگان از شهرهایی آمده‌اند که با هر اعلام نظری برایشان مشکل ایجاد می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرند. در سایت‌ها به نمایندگان توهین می‌شود و آنها را منافق خطاب می‌کنند، باید شرایط مناسب شود تا شفافیت آراء دنبال شود هر چند که موافق شفافیت آرا هستم اما نگرایی‌هایی در این زمینه وجود دارد.
 نظام پارلمانی را مناسب می‌دانم اما الان نه
رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال که رهبرمعظم انقلاب بر نظام پارلمانی تأکید کرده اند، توضیح داد: ایشان در سفر به کرمانشاه این موضوع را در جمعی مطرح کردند، من هم آن را کار خوبی می‌دانم و در مجموع مسئله را برای شرایط کشور مناسب می‌دانم. وی گفت: مطالعات  روی نظام پارلمانی کار سختی نیست اما ظرف زمانی کنونی مناسب امر نیست. وی در پاسخ به این سؤال که در تنگناهای کنونی، وحدت ملی وجود دارد و آیا عزمی برای حل مسائلی چون سال 88 وجود دارد، اظهارداشت: در شرایط فعلی هر گامی در زمینه وفاق در کشور به وجود آید و باعث شود نیروهای علاقه‌مند به ایران به یکدیگر نزدیک شوند ضرورت دارد. 
لاریجانی ادامه داد: در این باره که وفاق در بین جریان‌های سیاسی افزایش یافته است، نمی‌توانم بگویم پیشرفتی داشته‌اند، باید در جریان‌های سیاسی وفاق بیشتر شود. وی درباره حل مسائلی چون سال 88 گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این مسائل را دنبال می‌کند، آنها بررسی‌هایی برای حل آن انجام داده‌اند.