اظهارات ظریف درباره پولشویی یک واقعیت مسلم است

سخنگوی وزارت امور خارجه سخنان محمد جواد ظریف درباره پولشویی را یک «واقعیت روشن و مسلم» عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی در داخل کشور سعی کردند از این مساله بهره برداری سیاسی و جناحی کنند.
به گزارش ایرنا، «بهرام قاسمی» روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این که با توجه به قوانینی که در رابطه با اجرای FATF و CFT در کشور وجود دارد ارتباطی این مسائل با پولشویی چیست که اخیرا وزیر امور خارجه آن را مطرح کرده‌اند، گفت: این یک بحث فنی است و طی هفته‌های اخیر صحبت‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. وی افزود: موضوعی که وزیر امور خارجه مطرح کرده اند واقعیت روشن و مسلمی بود که متاسفانه کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص به صحبت‌های وی اضافه کرد تا تبلیغات خود را سامان دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: وزیر خارجه در رابطه با پولشویی واضح و کامل توضیح دادند و در صحبت‌های خود نه ارگان و نه از فرد مشخصی را متهم نکردند ولی بر ضرورت مقابله این پدیده شوم که ملت و اقتصاد را متضرر می‌کند اعم از فرار مالیاتی یا قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.
وی افزود: متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی در داخل کشور سعی کردند تا از این مساله بهره‌برداری سیاسی و جناحی کنند و مساله ای که می‌توانست بخش‌هایی از آن مرتبط با سیاست خارجی باشد و بر همکاری‌های اقتصادی اثرگذار باشد را به منازعات حزبی و گروهی انتقال دادند.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ساز و کار مالی اتحادیه اروپا، اظهار داشت: درباره این سازوکار هفته گذشته تماس‌هایی با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل انجام شد و پیگیری‌ها و صحبت‌های لازم صورت گرفت.
وی با بیان این که توقعات ایران برای طرف‌های اروپایی کاملا مشخص و روشن است، افزود: این چهارچوب و شکل ساز و کار به دلایلی در برخی از حوزه‌ها تکمیل نشده و ما اصرار داریم با توجه به تعهداتی که طرفهای ذیربط دارند، با اراده و جدیت بیشتر به تکمیل این ساز و کار اقدام کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که اراده لازم را در اتحادیه اروپا و 1+4 می‌بینیم، یادآور شد: علت کندی و طولانی شدن این ساز وکار علاوه بر پیچیدگی موضوع، ناشی از روند تصمیم سازی در مجموعه اتحادیه اروپا و همچنین فشارهای بی حد و اندازه ایالات متحده آمریکا بر کشورهای اروپایی است.
قاسمی با اشاره به فشارهای امریکا بر اتحادیه اروپا ادامه داد: این سازوکار می‌تواند برای همکاریهای اقتصادی اتحادیه اروپا در عرصه بین الملل بسیار مهم باشد.
وی در پاسخ به اینکه سازو کار در چه زمانی اجرایی می‌شود، یادآور شد: معمولاً در سیاست خارجی و دیپلماسی به خصوص در مباحث فنی و خاص، زمان گذاری مشخصی را دنبال نمی‌کنیم اما کار را به طور جدی دنبال می‌کنیم.
قاسمی اضافه کرد: مهم روند کار است و هرگاه به نتیجه مطلوب برسیم - به خصوص در این موضوع - طرف‌های اروپایی رسما توضیحات بیشتر را خواهند داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ادعای دادگاهی در آمریکا مبنی بر نقش ایران در کشته شدن چند هزار نظامی آمریکایی در عراق و دریافت غرامت از ایران اظهار داشت: این اتهام زنی‌ها بیشتر جنگ روانی است که آمریکا به طرق مختلف پیگیری می‌کند.
قاسمی تاکید کرد: آمریکا به دنبال ایران هراسی و ایران آزاری است و این برنامه را در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کند اما این اتهام زنی‌ها هیچ پایه و اساسی ندارد.
بازی کودکانه برایان هوک
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تهدیدات برایان هوک مبنی بر اینکه آمریکا در استفاده از نیروی نظامی علیه ایران تعلل نمی‌کند، گفت: آقای هوک احتمالا به یاد دوران کودکی وارد یک نوع بازی کودکانه شده و سخنانی بیان می‌کند که بسیاری از آنها ارزش پاسخگویی ندارد چرا که از بیخ و بن با هر منطق و استدلالی در تضاد است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: بحث مسائل موشکی ایران کاملا روشن است و بخشی از سیاست دفاعی ایران تلقی می‌شود که حالت بازدارنده دارد و دیگران نمی‌توانند در این خصوص برای ایران توصیه ای داشته باشند و ایران را از داشتن امکانات دفاعی نهی کنند.
وی یادآور شد: ایالات متحده آمریکا در ارقام نجومی انواع سلاح‌های مخرب به کشورهای منطقه صادر می‌کند و به بروز بحران‌های بسیار در جهان کمک می‌کند و چنین کشوری در جایگاهی نیست که توصیه ای داشته باشد.
قاسمی درباره اتهام‌زنی این مقام آمریکایی درباره حمایت ایران از طالبان یادآور شد: اظهارات ایشان درباره طالبان هم نادرست بوده و قطعاً چنین چیزی نیست.هر فرد آمریکایی می‌تواند با چند میز در یک محوطه در یک محوطه کوچک نمایشگاهی راه اندازی کند و درباره دیگران تبلیغ کند و نیاز به هیچ ادله و منطقی هم نداشته باشد.
وی تاکید کرد: گزینه نظامی بحثی است که تاریخ مصرف آن گذشته است آمریکا در سالها و دهه‌های گذشته بارها بحث گزینه نظامی را تکرار کرده است که نه کاربرد دارد و نه امکان عملی.
مشکلات ایرانیان در صربستان و گرجستان
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره مشکلاتی که برای شهروندان ایرانی در صربستان و گرجستان ایجاد شده گفت:وزارت امور خارجه در این خصوص وظایف مشخصی دارد و تا جایی که توان داشته باشد پیگیر احقاق حق شهروندان ایرانی خواهد بود.
وی یادآورشد: صربستان از مدتی پیش لغو روادید برای اتباع ایرانی را به دلایل خاص داخلی و همچنین پیش زمینه‌های ورود به اتحادیه اروپا قطع کرد و از این جهت این موضوع مسئله ای مختومه و بسته شده است.
قاسمی اظهار داشت: موضوع فردی که گفته می‌شود از سرما فوت کرده از سوی سفارت در حال بررسی است و دستور داده شده است که مشخص شود آیا این فرد هویت ایرانی دارد یا نه.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تسهیلاتی که بعد از لغو روادید برقرار شده کمک می‌کند که ایرانیان بتوانند به شرط دارا بودن شرایط، ویزای صربستان را دریافت کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این خصوص به سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان دستورات لازم داده شده است و ما با جدیت از چند روز قبل در این موضوع ورود کرده ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص دیپورت شهروندان ایرانی از مرزهای گرجستان گفت: این اتفاق در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان اتفاق افتاده به طوری که تا دیروز ۲۰۰ نفر از مرزهای این کشور به دلایل مختلف دیپورت شده‌اند.
وی اظهار داشت: برخی از این افراد مدارک اولیه و لازم را نداشتند و برخی آژانس‌ها و گروه‌ها هم که صلاحیت لازم را نداشتند با گرفتن مبالغی از شهروندان برای عزیمت آنها به این کشور اقدام کرده‌اند.
قاسمی به کسانی که قصد دارند به گرجستان سفر کنند توصیه اکید کرد با دقت و احتیاط و داشتن مدارک معتبر به این کشور سفر کنند و فریب شرکت‌هایی که صلاحیت لازم در این زمینه را ندارند نخورند.
وی در عین حال گفت: برخی مشکلات هم مربوط به دولت گرجستان است که در حال پیگیری هستیم و قرار است سفارت ما با مقامات ذیربط این کشور در این خصوص گفت‌وگو کند. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: برخی از کسانی که از مدارک کافی و معتبر برخوردار بودند به آنها هم اجازه ورود داده نشده و علت این امر برای ما روشن نیست و در این خصوص هم گلایه‌مند هستیم و گفت گوها را با طرف گرجی ادامه خواهیم داد تا مسئله روشن شود و این روند ادامه پیدا نکند.
وی ادامه داد: در عین حال گزارش‌هایی از اندک افرادی داریم که غیر از نداشتن مدارک لازم متهم به دارا بودن مواد مخدر بودند که اینها هم در حد اتهام بوده و سفارت وظیفه دارد که درباره این افراد پیگیری کند و نتیجه روشن شود.