عقب‌نشینی مکرون در برابر جلیقه زرد‌ها

گروه بین‌الملل: پاریس شاهد بزرگترین آشوب از سوی جلیقه زردهاست. ناآرامی‌ها در فرانسه شدت یافته است. بیش از ۴۰۰ نفر تاکنون دستگیر و بیش از ۲۶۰ نفر در جریان درگیری بین معترضان و نیروهای انتظامی مجروح شده‌اند. در حالی که جلیقه زردها خواستار برکناری دولت فرانسه و انتصاب «پیر دو‌ویر»، رئیس سابق نیروهای مسلح این کشور به عنوان نخست وزیر شده‌اند، «ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه مخالفان و معترضان را به مذاکره فرا خوانده است. حرکت اعتراضی «جلیقه زردها» در فرانسه به کمک شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است.
به گزارش دویچه‌وله برآورد دقیق خسارت ناشی از اغتشا‌ش‌های فرانسه در شرایط کنونی ممکن نیست. دو هفته از اعتراضات فرانسه می‌گذرد. ظرف این مدت فروشگاه‌های بسیاری در پاریس و دیگر نقاط این کشور غارت شده‌اند، ساختمان‌های اداری و بانک‌ها در اثر حمله معترضان آسیب دیده‌اند و شمار قابل ملاحظه‌ای از خودروها در آتش سوخته‌اند.
اکنون قرار است که دولت فرانسه با معترضان و احزاب سیاسی این کشور درباره یافتن چاره‌ای برای فرونشاندن خشم و اعتراض‌ها مذاکره کند. حتی قرار است که نمایندگان دولت و همچنین شهردار پاریس نیز با نمایندگان جنبش اعتراضی «جلیقه‌های زرد» گفت‌وگو و مذاکره کنند.
تصمیم دولت برای مذاکره در نشست اضطراری ۲ دسامبر اتخاذ شد. نشستی که ریاست آن را «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه برعهده داشت. مکرون ناآرامی‌های پاریس و خسارات ناشی از آن را گسترده‌تر از همه ناآرامی‌های چند دهه گذشته ارزیابی کرده است.


خبرگزاری فرانسه روز گذشته (دوشنبه ۳ دسامبر) خبر از مذاکرات بین نمایندگان دولت و معترضان داده است. این در حالی است که گفت‌وگوهای هفته گذشته بین «فرانسو دو روگی»، وزیر محیط‌زیست فرانسه با معترضان بدون کسب هرگونه نتیجه‌ای خاتمه یافته بود.
اکنون قرار است که «ادوارد فیلیپ»، نخست‌وزیر فرانسه با رهبران جنبش اعتراضی «جلیقه‌های زرد» و همچنین با نمایندگان احزاب سیاسی این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.
شدت درگیری‌های روز شنبه سبب شد رئیس جمهوری فرانسه فوری از بوئنوس آیرس، محل برپایی اجلاس «گروه ٢٠» مجبور به واکنش شود. معترضان حتی در خشونت‌های روز شنبه به نماد ملی فرانسه و همچنین یادبود سرباز گمنام در میدان شارل دوُگل اِتوال تعرض کردند که تحلیلگران از آن به عنوان توهین به جمهوریت فرانسه›یاد کردند.
«فرانسوا روفن» نماینده چپگرای مجلس فرانسه که همواره سیاست های مکرون را به باد انتقاد گرفته است، در آخرین موضعگیری خود، رئیس جمهوری را با «ماری آنتوانت» مقایسه کرد. روفن به طعنه و تمسخر یادآورشد که در زمان انقلاب فرانسه، ملکه «ماری آنتوانت» گفته بود «مردم اگر نان ندارند، می‌توانند شیرینی بخورند.» اکنون نیز مکرون می گوید «مردم اگر پول بنزین و گازوئیل ندارید، یک خودرو نو برقی بخرید!»
دولت فرانسه برنامه‌ای جدی دارد تا هرچه زودتر خودروهای کهنه و بخصوص گازوئیل‌سوز را از دور خارج کند و به طرف سوخت‌های ‹پاک› برود. اما این مرحله انتقالی هزینه‌های سنگین خواهد داشت. به همین دلیل دولت عوارض سوخت را افزایش داده است. اما مردم سخت از گرانی گازوئیل و بنزین خشمگین شده‌اند و می‌گویند که جانشان از فشار عوارض و مالیات به لب آمده است.
حمایت فرانسوی‌ها از جلیقه زردها
معترضان فرانسوی از حمایت اکثریت مردم این کشور برخوردارند. براساس نتایج نظرسنجی انجام شده ۷۲ درصد فرانسوی‌ها از جنبش «جلیقه زردها» حمایت می‌کنند. خبرگزاری ایتارتاس گزارش داده است که براساس نتایج نظرسنجی انجام شده در شبکه RTL TV، هفتاد و دو درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی اعلام کردند که از جنبش جلیقه زردها حمایت می‌کنند.
تحلیلگران اعلام کردند هنوز حمایت از این جنبش توسط مردم بسیار بالاست این در حالی است که تظاهرات جلیقه زردها در یکم دسامبر در سراسر کشور به خصوص در پاریس با خشونت‌های بسیاری همراه بود.
البته ۸۵ درصد این شرکت کنندگان در این نظر سنجی اعلام کردند با هرگونه خشونت در این تظاهرات مخالفند و این اقدامات خشونت آمیز را محکوم کردند.  این نظرسنجی در دوم دسامبر به صورت آنلاین با حضور ۱۰۱۶ نفر شرکت کننده بالای ۱۸ سال انجام گرفته است.
گفته می‌شود جلیقه زرد‌ها فاقد هویت مشخص، رهبری، سیاست و مطالبات دقیق هستند. این جنبش به محروم‌ترین قشرهای جامعه فرانسه تعلق ندارد و بیشتر به طیف‌های گوناگون طبقه متوسط نزدیک است.
تحلیلگران معتقدند این اعتراض‌ها ناامیدی گسترده از رئیس جمهوری 40 ساله فرانسه را نشان می‌دهد. «پل مار» فعال جلیقه زردها به شبکه تلویزیونی فرانسه 24 گفته است که دولت مسئول خشونت در کشور است. ما اتفاقاتی را که رخ داده است محکوم می‌کنیم، اما چاره‌ای نداشتیم. خشونت از بالا شروع شد. بزرگترین خشونت در کشور که عامل آن بی‌تفاوتی و منفعل بودن دولت بود.
خسارات ناآرامی‌ها به فرانسه
در جریان ناآرامی‌های پاریس، لیون و چند شهر دیگر فرانسه، بیش از ۲۶۰ نفر مجروح شده‌اند. ۲۳ نفر از مجروحان را ماموران پلیس و نیروهای انتظامی تشکیل می‌دهند. افزون بر آن گفته می‌شود که تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از معترضان توسط پلیس دستگیر شده‌اند.
به گزارش دویچه‌وله، اما هزینه ناشی از اغتشاش‌ها و ناآرامی‌های اخیر پاریس فراتر از آن بوده است. بسیاری از آثار باستانی و تاریخی فرانسه نیز در جریان این اعتراض‌ها آسیب دیده‌اند. «طاق پیروزی» که یک بنای تاریخی است و در ورودی  خیابان شانزه‌لیزه واقع است، در اثر این اعتراض‌ها آسیب دیده است. معترضان با اسپری‌های رنگ بر روی دیوارهای طاق پیروزی دیوارنگاری کرده‌اند. خسارات ناشی از حمله معترضان به طاق پیروزی را تا حدود یک میلیون یورو ارزیابی می‌کنند. معترضان به یکی از مجسمه‌های مرمری ناپلئون و تعداد  از آثار هنری نیز آسیب رسانده‌اند.
«فیلیپ بلاوال»، رئیس مرکز بناهای تاریخی گفته است که معترضان حتی یک مجمسه گچی متعلق به سال‌های‌ دهه سی را کاملا نابود کرده‌اند.
رئیس مرکز بناهای تاریخی به خبرنگار فیگارو درباره خسارات وارده به طاق پیروزی گفته است: «به ارزیابی من خسارات بالغ بر صدها هزار یورو و شاید حتی بالغ بر یک میلیون یورو می‌شود.»
گفته می‌شود که طاق پیروزی در اثر حمله معترضان تعطیل و بازدید گردشگران از آن در شرایط کنونی ممنوع شده
 است.