قطعا هیات نظارت مجمع تشخیص نمی‌تواند نقش قانونگذاری داشته باشد

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «مجلس دهم تاکنون ۱۲۸ قانون تصویب کرده است»، گفت که نگاه مجلس شورای اسلامی بیشتر حل چالش‌ها بوده تا قانونگذاری.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نشست خبری صبح دیروز در پاسخ به این سوال که اخیرا انتقاداتی نسبت به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص بخصوص درباره‌ی لوایح مرتبط با FATF مطرح می‌شود برخی معتقدند که این هیات وارد حیطه قانون گذاری شده است نظر شما راجع به جایگاه هیات چیست؟ ، گفت : مجمع تشخیص دو وظیفه مهم دارد. یک وظیفه مربوط به به رفع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است که مجمع نظر مصلحتی می‌دهد. وظیفه دیگر مجمع جنبه مشورتی به مقام معظم رهبری است، مجمع تشخصی وظایف جانبی هم دارد در زمان مرحوم آیت‌الله‌هاشمی مقام معظم رهبری نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی که از وظایف ایشان بود را به مجمع تشخیص واگذار کرد. این موضوع در قانون برنامه هم تعریف شد. مقام معظم رهبری هیاتی را در مجمع انتخاب کرد که آن هیات بر اجرای سیاست‌های کلی نظارت داشته باشد. تا اینجای کار روال قانونی طی شده است منتها اشکال در روش اجراست که ایهام به وجود آورده است. به طوری که لفظ مجلس سنا را به کار بردند. قطعا هیات نظارت نمی‌تواند نقش قانونگذاری داشته باشد. هیات نظارت در مواردی که نگرانی در خصوص اجرای سیاست‌های کلی وجود داشته می‌تواند ورود کرده و بررسی‌های لازم را انجام دهد.
وی افزود:‌ هیات عالی نظارت نظراتش را از مسیر شورای نگهبان مطرح می‌کند لذا شورای نگهبان آن موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که اگر شورا بخواهد آن را به مجلس ارائه می‌کند که مجلس هم می‌تواند نظر دهد که آن موضوع را مصلحت می‌داند یا خیر. اگر مصلحت نبود مثل مواردی که در قانون اساسی آمده رفتار می‌کند. لذا نظرات مجمع باید از کانال شورا به مجلس ارائه شود وگرنه به ما ارتباطی ندارد. اینها همه نشان می‌دهند که هیات نظارت جنبه قانونگذاری ندارد که موضوعی روشن است.
خبرنگار ایسنا از رئیس مجلس این سوال را پرسید که چقدر استیضاح وزیر خارجه در شرایط فعلی و مواجهه با تحریم‌ها مصلحت است و این که موضع شما درباره‌ اظهارات ظریف پیرامون پولشویی چیست؟رئیس مجلس در پاسخ گفت: مساله استیضاح جزء حقوق نمایندگان است ممکن است مجلس امری را مصلحت نداند اما نمی‌تواند آن را به اقلیتی تحمیل کند. آنها می‌توانند از این ابزار استفاده کنند لذا چیزی خارج از روال نیست. به طور طبیعی استیضاح در دستور کمیسیون مطرح شده و ممکن است متقاضیان قانع شود این که مصلحت تشخیص می‌دهند یا خیر بر عهده


 مجلس است.
لاریجانی در مورد موضوع پولشویی گفت: این نکته‌ای که آقای ظریف گفت مقدمه و موخره‌ای دارد ایشان در ابتدا گفته کسانی که درباره‌ سی اف تی نظر می‌دهند صادقانه و با عقیده‌شان نظرات را بیان می‌کنند برخی هم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. به نظرم اگر قسمت دوم صحبتش را نمی‌گفت بهتر بود گاهی سیاست‌مداران نکاتی را می‌گویند که می‌توانند
 نگویند.
لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره پولشویی، اظهار کرد: بحثی که وجود دارد این است که آیا در کشور پولشویی داریم یا به قول آقای رحمانی فضلی «پول‌های کثیف؟» بله. این مساله وجود دارد. اما مردم ما انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر کنند یا مساله را حل کنند. این که ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع رسانی چه خاصیتی دارد؟ باید راه‌حل ارائه شود.