انتقاد علی لاریجانی از سخنان ظریف درباره پولشویی


10آذر به مناسبت شهادت سیدحسن مدرس روز مجلس نامگذاری شده است. چرا که آن شهید عالی مقام جلوه بی‌بدیلی برای نمایندگی مردم و امانتداری رای و اعتماد آنها بود. دیروز (12 آذر) نشست خبری علی لاریجانی، رئیس‌قوه مقننه به مناسبت روز مجلس برگزار شد.
خبرنگار مجلس کیهان در نشست خبری دیروز از رئیس‌مجلس پرسید: «آقای لاریجانی با توجه به اینکه جنابعالی در ادوار مختلف نماینده مجلس بوده‌اید. با توجه به این سابقه و تجربه می‌خواهم بپرسم که به نظر شما مجلس دهم در کجای امور قرار گرفته است؟!»
لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان گفت: «باید به این واقعیت توجه کرد که نمایندگان مجلس نمایندگان مردمند و مردم آنها را انتخاب کرده‌اند وکار مجلس به فرد است و طبق قانون اساسی نمایندگان نمی‌توانند اختیاراتشان را به شخص دیگری واگذار کنند و شخصاً باید کار کنند. همان‌طور که دولت می‌تواند لایحه بدهد 15 نفر از نمایندگان هم می‌توانند طرح بدهند. هر کسی در مجلس کار و تلاش کند پیش می‌برد.»
وی افزود: «من با تجربه 40 ساله‌ای که در جمهوری اسلامی دارم هر کس در جمهوری اسلامی فکر کند 80درصد فکرش جلو می‌رود به این معنا که اگر کار معقول و سنجیده انجام دهد راهش باز می‌شود. در مجلس این مسئله کاملاً‌ آشکار است، در مجلس می‌بینید بعضی‌ها فعالند، کار می‌کنند و طرح می‌دهند. به عنوان مثال آقای پورابراهیمی، آقای بحرینی و خانم حسینی در رابطه با بحث ارز و بازار ثانویه کار کرده‌اند، بحث کرده‌اند با کمک کمیسیون اقتصادی پافشاری کردند، دولت را متقاعد کردند که باید شرایطش را عوض کنند.»


رئیس‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «برخی برادران دیگر را می‌بینید که فعالند مانند آقای فرهنگی و دوستان دیگر در مجلس، طرحی را برای اصلاح قانون بودجه برای حل مشکلات مردم داده‌اند که در دستور است. شاید مجلس نظرشان را بپذیرد یا نپذیرد اما این حرکت، حرکت مطلوبی است.»
وی افزود: «یک روز آقای کاتب پیش من آمد و در رابطه با طرحی که در مجلس مطرح است دیدم یادداشت‌های زیادی دارد که می‌خواهد مطرح کند، خوب است نماینده‌ای فعال باشد، آقای قاضی‌پور هم خیلی فعال هستند و نظر می‌دهد و طرح و لوایح را می‌خواند و اظهارنظر می‌کند و این کار، کار خوبی است.»
لاریجانی خاطرنشان کرد: «در مجلس فعلی با مسائلی مواجه شدیم، همین چالشی که امروز است. بخشی از کار ممکن است با قانونگذاری حل شود و بخشی هم باید با نظارت‌ها و پیگیری‌ها مرتفع شود. یک مسئله‌ای در کشور ما است آن هم این است که مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل مشکلات منطقه‌ای صرف می‌شود که این یک واقعیت است و برای آبادانی منطقه‌شان دغدغه دارند. شاید هم چاره‌ای نباشد. اینها بیشترین ارتباط را با مردم دارند وقتی مردم از آنها می‌خواهند مشکل را پیگیری کنند چاره‌ای ندارند که آن را دنبال کنند. بعضی از این مشکلات جنبه ملی دارد و برخی جنبه منطقه‌ای.»
وی افزود: «گاهی به نمایندگان خرده می‌گیرند که چرا مسائل منطقه‌ای را دنبال می‌کنیم. کانال ارتباطی مردم با حکومت نمایندگان هستند و وقتی میان مردم می‌روند مردم می‌گویند که این مشکلات را داریم و نماینده باید دردمندانه این مشکل را دنبال کند و برای این کار باید برود و وزیر را ببیند و پیگیری کند و گاهی به من مراجعه می‌کند، جلسه لازم دارند. اینها کار است دیگر منتها ممکن است در صحن مجلس قانون نشود اما خیلی کار است و من فکر می‌کنم به کشور آرامش می‌دهد. سنخ کار نمایندگان بخش زیادی از آن حل مسائل مردم است.»
رئیس‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «در مسائل ملی هم برخی از مسائلی که باید دنبال شوند به ویژه در شرایط فعلی نیاز به هماهنگی قوای مختلف دارد و بعضی از مسائل هم مسائل درازمدت‌تر هم است به عنوان مثال کمیسیون عمران در قانون بودجه امسال یک کار مهم انجام داد و آن این است که مسئله ریل در کشور ما و حمل‌ونقل ریلی یک کمبود اساسی است و با کمبود منابع چگونه باید مشکل حل شود اینها آمدند پیشنهادی دادند که اگر ما در حد 7، 8 میلیارد دلار فاینانس استفاده کنیم 15 درصد اولش را باید دولت بدهد که ندارد.»
رئیس‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «چند روز پیش دیدم که کمیسیون کشاورزی و چند تن دیگر از نمایندگان در رابطه با قیمت گندم مشکل داشتند که این موضوع در سال آینده برای کشاورزان مشکل ایجاد می‌کند. این احتیاجی به مصوبه مجلس نداشت باید با دولت کار می‌کردیم و قیمت را تغییر می‌داد. تغییر هم دادند. ما صحبت هم کردیم اما از این تغییر هنوز راضی نیستند و معتقدند که باید تعدیل شود و حالا در قانون بودجه باید به آن توجه شود.»
مضطرب کردن مردم چه فایده‌ای دارد؟!
علی لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره پولشویی و نیز سخنان پیشین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد پول‌های کثیف در انتخابات پرسید اظهار داشت: «اینجا دو مسئله مطرح است، یک آیا ما در کشور پولشویی داریم؟ یا پول‌های کثیف داریم؟ بله وجود دارد؛ نکته دوم این است که مردم انتظار دارند که مسئولین اعلام نظر بفرمایند یا اینکه بروند این مسئله را حل کنند؟ من فکر می‌کنم بیشتر باید به قسمت دوم فکر کرد.»
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا پولشویی و پول‌های کثیف در کشور داریم؟ خب باید برویم آن را حل کنیم و راه‌حل آن را باید پیدا کرد. من گاهی می‌بینم که در رسانه‌ها برخی مسئولین می‌گویند که فلان کالای قاچاق وجود دارد و دست بعضی‌ها در آن است و گِرد هم می‌گویند [سخن مبهم می‌گویند] که معلوم نیست به کجا می‌خورد؛ خب این چه خاصیتی دارد از نظر اطلاع‌رسانی؟»
لاریجانی گفت: «مردم شما را بر سر کار قرار نداده‌اند که شما اعلام نظر بفرمائید بلکه راه‌حل پیدا کنید و اگر‌اشکالی در قاچاق، دست‌های آلوده، پول‌های کثیف و پولشویی وجود دارد، شما که دولت هستید با مجلس بنشینید و آن را حل کنید و یا آن فرد را بگویید که اعدام کنند. من فکر می‌کنم یک عملیات روانی از بیرون در حال انجام است که مستمراً مردم را مضطرب کنند و دروغ هم زیاد می‌گویند و حرف خلاف هم زیاد پخش می‌کنند. یک عده هم در داخل به جای آنکه اینها را حل کنند یک چیزی هم روی آن می‌گذارند. چه حسی به مردم دست می‌دهد؟ اگر در قوه قضائیه هستید خب رسیدگی کنید چرا اعلام نظر می‌فرمائید؟ یا اگر در قوه مجریه هستید راه‌حل آن را پیدا کنید، یا اگر در قوه مقننه هستید و فقر قانون وجود دارد قانونش را مصوب کنید.»
وی افزود: «مضطرب کردن مردم چه خاصیتی دارد؟ این نکته دوم را شما رسانه‌ای‌ها به سیاستمداران آموزش دهید که متناسب با جایگاهشان مردم چه انتظاری از آنان دارند و آن را حل کنند، حال چه در قوه قضائیه، چه در مجریه و چه مقننه.»
کشور درگیر مشکلات؛
اصلاح‌طلبان در فکر انتخابات!
دیروز سؤالات رسانه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب قابل تامل بود و دغدغه‌های آنان را نمایش می‌داد. یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب در حالی که هنوز یک سال و نیم تا انتخابات مجلس زمان مانده است سؤالش را به انتخابات اختصاص داد که لاریجانی در پاسخ او گفت هنوز تا انتخابات زمان بسیار مانده و در حالی که کشور مشکلات اقتصادی دارد پرداختن به انتخابات چه لزومی دارد؟! ضمن آنکه باید یادآور شد حرکت اخیر اصلاح‌طلبان که نامزدهای خویش را برای ریاست جمهوری 1400 معرفی کرده بودند نیز با انتقادات فراوان مواجه شد چرا که اکنون که باید تمرکز بر روی حل مشکلات باشد اندیشیدن به انتخاباتی که قریب به 2سال و نیم دیگر برگزار خواهد شد بیراهه است.
یکی دیگر از رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز سؤالی حیرت‌انگیز در رابطه با برگزاری همه پرسی در مورد FATF سؤال کرد که لاریجانی در پاسخ گفت که این موضوع بسیار تخصصی است و برگزاری رفراندوم در مورد این گونه موضوعات مرسوم نیست. این سؤال از جانب این رسانه اصلاح‌طلب در حالی مطرح شده که افراد آگاه به جوانب این امر و سازوکار FATF و آفت‌ها و آسیب‌های آن و اینکه این نهاد چگونه می‌تواند حلقه تحریم‌ها را برای ملت ما تنگ‌تر کند در میان اقشار تحصیلکرده، دانشگاهی، خبرنگاران و اصحاب رسانه ما نیز بسیار نیستند. حال پیشنهاد رسانه اصلاح‌طلب یعنی پرسش از همه اقشار مردم در این باره مانند آن است که برای پیوستن به این نهاد با یک سکه شیر یا خط بیندازیم!
خطاب به روزنامه اصلاح‌طلب: ضمیرخوانی نکنید!
اما روزنامه عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پایان سؤالی بسیار ناپسند و ناخوشایند را مطرح کرد. پرسش روزنامه مذکور این بود که فراکسیون ولایی لاریجانی را در ماجرای تعیین ریاست مجلس نمک گیر کرده است تا در مواردی حمایت او را داشته باشد! که رئیس‌مجلس در پاسخ گفت: «نظری در این خصوص ندارم و اطمینان ندارم پیشگویی‌ها و ضمیرخوانی‌ها درست باشد.»
در ادامه این روزنامه به طرزی ناپسندتر به انتقاد اخیر نماینده‌ای از رئیس‌مجلس‌اشاره کرده که لاریجانی با بیان اینکه حق همه نمایندگان است که در مورد رئیس‌مجلس نظر داشته باشند، گفت: «لزومی ندارد با سوءظن برخورد کنیم، توصیه بزرگان دین بر حسن ظن است جنس من هم اینگونه نیست که دلخور شوم. ضرورتی ندارد که با سوءظن نسبت به دیگران برخورد کنم مسیری را که درست می‌دانم انجام می‌دهم و کاری به جناح‌بندی‌ها ندارم.»