عضو کمیسیون امنیت ملی خواستار شد توضیح درباره دیدار نماینده پوتین و رئیسی

همدلی| درگرماگرم انتخابات ریاست جمهوری سال 76 ورقابت تنگاتنگ سیدمحمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق نوری ناگهان خبری منتشر شد که بر اساس آن محمدجواد لاریجانی یکی از نزدیکان ناطق نوری با نیک براون یکی از مدیران کل وزارت امور خارجه‌ انگلیس در لندن دیدار و گفت‌وگو کرد. دیداری که در فضای انتخاباتی به یکی از جنجال‌های سیاسی آن روزها بدل شد.
لاریجانی که آن روزها یکی از نامزدهای وزارت خارجه دولت احتمالی ناطق نوری به شمار می‌رفت، در آن دیدار در مورد مسائل داخلی کشور، از جمله موضوع انتخابات ریاست جمهوری با او گفت‌وگو کرد. لاریجانی به عنوان تئوریسین سیاسی جناح راست، در دیدار با نیک براون، سعی کرده بود تا نگاه‌های منفی غرب به کاندیدای جناح راست را اصلاح کند. او به براون گفته بود که پیروزی جناح راست در انتخابات می‌تواند منافع انگلیس و غرب را تامین کند. از سوی دیگر، کوشیده بود تا چهره‌ای رادیکال از جناح چپ و کاندیدایش ارائه کند. او حتی از موضوع فتوای قتل سلمان رشدی هم مایه گذاشته و جناح چپ را پیگیری‌کننده‌ اصلی اجرای فتوای قتل سلمان رشدی معرفی کرده بود.
همین چندماه پیش نیز در انتخابات جنجالی آمریکا شایعات مربوط به دخالت ولادیمیر پوتین در انتخابات آمریکا برسر زبان‌ها افتاد. به خصوص که یکی از دوستان صمیمی پوتین نیز از سوی ترامپ به وزارت خارجه منصوب شده بود.
رویترز در گزارشی مدعی شد یک اتاق فکر وابسته به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، برای انتخاب شدن «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا نقشه‌ای طراحی و اجرا کرده است. سه مقام کنونی و چهار مقام سابق دولتی آمریکا به رویترز اعلام کردند دو سند محرمانه که از موسسه مطالعات استراتژیک روسیه به دست آمده است، دخالت این کشور در انتخابات ۲۰۱۶ را تایید می‌کند. این گزارش مدعی شد موسسه مطالعات استراتژیک روسیه توسط ماموران اطلاعاتی سابق این کشور که به‌وسیله دفتر رئیس جمهوری انتخاب شده‌اند، اداره می‌شود. این هفت مقام آمریکایی اعلام کردند در یکی از این اسناد، استراتژی تدوین شده در سال ۲۰۱۶ مبنی بر هدایت مطبوعات به افزایش حمایت از کاندیدایی که رویکرد دوستانه‌تری در قبال روسیه دارد، مشاهده می‌شود.


این شواهد می‌تواند حساسیت دیدار نماینده ولادیمیر پوتین با حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی را بیشتر کند. در این میان البته خبر این دیدار نه از سوی مخالفان سیاسی و اردوگاه رقیب وی، که از سوی یک خبرگزاری اصول‌گرای حامی وی منتشر شد.
تسنیم در گزارشی در این باره نوشت: سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار رستم مینی‌خانوف رئیس‌جمهور تاتارستان و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور ادیان مذهبی با بیان اینکه رابطه جمهوری اسلامی ایران و مردم تاتارستان تنها منحصر به جغرافیا نیست، گفت: این رابطه ریشه در باورهای مشترک اسلامی دارد و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این روابط عمیق‌تر شده است. تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه آستان قدس رضوی یک مرکز فرهنگی بزرگ در جهان اسلام است، اظهار داشت: سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی(ع) می‌تواند ارتباط بخش‌های فرهنگی ما و تاتارستان را برقرارکند.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه، اظهار داشت: بدون تردید اراده رهبر معظم انقلاب و همه بخش‌های کشور گسترش روابط با جمهوری روسیه است و امیدواریم این روابط دوستانه گسترش بیشتری پیدا کند. امروز سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با همسایگان و کشورهای منطقه به ویژه روسیه و تاتارستان
است.
نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور ادیان مذهبی نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از حضور خود و هیات همراه در آستان مقدس امام رضا(ع) اظهار داشت: ولادیمیر پوتین اهمیت ویژه‌ای به توسعه ادیان از جمله دین اسلام می‌دهد و به همین دلیل گروه استراتژیکی برای توسعه روابط با اسلام تشکیل داده که بنده رئیس آن هستم و 30 کشور در آن حضور دارند. در پایان این دیدار نماینده پوتین و رئیس جمهور تاتارستان یک جلد قرآن کریم به همراه قالیچه چرمین از آثار صنایع دستی این جمهوری خودمختار را به رئیسی تقدیم کرد. رئیسی نیز نسخه نفیس چاپی از قرآن دستنویس، مشهور به قرآن بایسنقر را به رئیس جمهور تاتارستان تقدیم کرد.
این موضوع اگرچه در ابتدا از سوی رسانه‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما روز گذشته یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار نماینده ولادیمیر پوتین با ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دیدار اخیر موردبحث شائبه دخالت در امر انتخابات را به وجود می‌آورد که امر پسندیده‌ای
نیست.
علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره مبنای دیدار آقای رئیسی با نماینده پوتین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دیدار مقامات خارجی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس تشریفات خاصی صورت گیرد و لازم است تا در چهارچوب پروتکل تشریفاتی این کار انجام شود، وزارت امور خارجه باید دراین‌باره توضیح دهد و مطرح کند که برای انجام این دیدار چه چیزی را در نظر گرفته است.
وی در ادامه اضافه کرد: درصورتی‌که دیدار مورد اشاره بر اساس تبلیغات انتخاباتی صورت گرفته و خارج از پروتکل محقق شده باشد که به نظر می‌رسد در چهارچوب برنامه‌های انتخاباتی می‌گنجد، باید وزارت خارجه درباره آن توضیح دهند که آقای رئیسی چه مبنایی را برای آن مدنظر داشته است.
این نماینده مردم تهران در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه آقای رئیسی یکی از کاندیداهایی است که در عرصه رقابت‌ها حضور دارد، ارزیابی بیرونی و کلی از این حرکت چنین است که به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری، نه تولیت آستان قدس رضوی این کار را انجام داده که به‌طور کامل خارج از پروتکل‌های تشریفاتی دیدار با مقامات خارجی است و انتظار می‌رود تا وزارت امور خارجه در این رابطه به توضیح بپردازد.
رحیمی دراین‌باره که این اتفاق در هر کشور دیگری روی می‌داد آیا مورد بازخواست قرار نمی‌گرفت، اظهار داشت: دیدارهای مشابهی وجود داشته که از سوی مقامات خارجی که به‌کرات در سال‌های گذشته درخواست شده و زمانی که به تحقق پیوسته شورای امنیت ملی یا وزارت امور خارجه درباره آن مداخله کرده است. دیدار اخیر مورد بحث شائبه دخالت در امر انتخابات را به وجود می‌آورد که امر پسندیده‌ای نیست.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این رابطه که با توجه به اسناد انتشاریافته از دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نباید محتاط‌تر رفتار کرد، تاکید کرد: هر جور که به این دیدار نگریسته شود شائبه دخالت در انتخابات در آن دیده می‌شود.
وی دراین‌باره که آیا کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آقای رئیسی را برای توضیح احضار می‌کند، توضیح داد: فردا در کمیسیون جلسه داریم و این موضوع در آن مطرح خواهد شد، احضار آقای رئیسی بستگی به نظر اعضا دارد، ولی به‌طور حتم از وزارت امور خارجه توضیح خواسته خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اضافه کرد: فرایند پروتکل‌های تشریفات و پرهیز از شائبه تخلف انتخاباتی جزء شاخصه‌های قابل‌توجهی هستند که قانون‌مداری کاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری را در نظر مردم به قضاوت خواهد گذاشت.