بخشنامه جدید چک تضمینی با هدف مبارزه با پولشویی ابلاغ شد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی شرایط جدید صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده را ابلاغ کرد که براساس آن از این پس این چک‌ها فقط در وجه ذینفع صادر می‌شود و پشت نویسی و انتقال چک تضمین شده به دیگری، فاقد اعتبار است.
به گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی پس از نشست اعضای شورای هماهنگی سران قوا گفت: با تصمیم اعضای شورای هماهنگی سران قوا، چک‌های تضمینی که اکنون در اختیار مردم است قابل انتقال به دیگران نیست و (در صورت انتقال) اعتباری ندارند.
چک رمزدار یا تضمینی بین بانکی یکی از ابزارهای پرداخت است که به درخواست مشتری به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی با هدف تسهیل و تسریع در نقل و انتقال وجوه بین بانکی صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک صادرکننده تضمین می‌شود.
این روش چون قابل پرداخت به شکل نقد نبوده و باید به حساب متقاضی در بانک منظور شود، از ایمنی بیشتری نسبت به چک‌های عادی برخوردار است.


این امکان وجود داشت که تا پیش از این با امضای صاحب چک پشت برگه، آن را به اشخاص دیگر انتقال داد اما همین ویژگی همانند شمشیر دو لبه در کنار محاسن خود، مشکل‌زا نیز بوده است.
بر پایه گزارش‌ها و بررسی‌ها‌ی صورت گرفته در مورد فرآ‌یندها‌ی مرتبط با صدور، انتقال و گردش چک‌های تضمین‌شده، مشخص شد سازوکار کنونی حاکم بر این چک‌ها‌، تامین‌کننده اهداف یاد شده نیست و اختلالاتی را در این زمینه ایجاد کرده است؛ بنابراین مراتب اصلاح و تغییر فرآیند‌های صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده در دستور کار این بانک قرار گرفت.
تارنمای بانک مرکزی عصر یکشنبه بخشنامه جدید صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده را با استناد به مصوبه شورا‌ی عالی هماهنگی اقتصاد‌ی سران قوا درباره ممنوعیت انتقال و ظهرنویسی چک‌های تضمین‌شده، ابلاغ کرد.
هدف این بخشنامه، جلوگیری از استفاده‌های نامتعارف از چک‌های یاد شده، احراز هو‌یت دقیق اشخاص ذ‌ینفع در گردش چک‌های موصوف و همچنین پیشگیری از پولشویی با استفاده از این چک‌هاست.
سایر اخبار این روزنامه
لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در هیات دولت تصویب شد گزارشی از پولشویی قاچاقچیان تطهیر 80 هزار میلیارد تومان پول کثیف مواد مخدر در ایران مبارزه با پولشویی و دلالی ارز با مدیریت نقدینگی رئیس کل بانک مرکزی: رقم دلار در بودجه 98 حدود 5700 تومان خواهد بود حسین انتظامی بار دیگر نماینده مدیران مسئول نشریات در هیات نظارت شد عفو بین الملل ابعاد جدید توحش آل‌سعود را فهرست کرد پس از فرانسه و بلژیک اعتراضات "جلیقه زردها" به هلند هم کشیده شد آیت‌الله استادی در مراسم بزرگداشت شهید مدرس: سیاست، هیچگاه ابعاد شخصیتی شهید مدرس را تحت‌الشعاع قرار نداد دکتر ظریف در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس: حرف‌هایم در مورد پولشویی کاملا واضح است بخشنامه جدید چک تضمینی با هدف مبارزه با پولشویی ابلاغ شد خسارت خارجی کشتی سانچی پرداخت شد خوش خدمتی به دشمن رای قطعی دادگاه 5 صراف هفته آینده صادر می‌شود حذف طرح زوج و فرد از ابتدای سال آینده پاسخ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی نامزدهای داستان کوتاه جایزه جلال معرفی شدند