آیت‌الله استادی در مراسم بزرگداشت شهید مدرس: سیاست، هیچگاه ابعاد شخصیتی شهید مدرس را تحت‌الشعاع قرار نداد

همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس، مراسم بزرگداشت شهید مدرس با حضور مسئولان حوزه علمیه تهران و سخنرانی آیت‌الله استادی، مدیر حوزه علمیه تهران و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران در خانه موزه شهید مدرس برگزار شد.
سیاست هیچگاه ابعاد شخصیتی شهید مدرس را تحت‌الشعاع قرار نداد
به گزارش خبرنگار شفقنا، آیت‌الله استادی، عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم در این مراسم به ابعاد شخصیتی و علمی شهید مدرس اشاره و اظهار کرد: با توجه به فعالیت‌های شهید مدرس شاید اینگونه به نظر آید که بُعد سیاسی مرحوم شهید مدرس ابعاد دیگر شخصیتی ایشان را تحت‌الشعاع قرار داده، اما من معتقدم این چنین نیست. شهید مدرس شخصیتی جامع‌الاطراف و هم‌ردیف با مراجع زمان خود بود و از لحاظ علمی، عرفانی و عبادی نیز دارای جایگاه والایی بوده است.
وی به منظور شناخت ابعاد عبادی شخصیت شهید مدرس به یادداشت‌های او در زندان اشاره و خاطرنشان کرد: شهید مدرس در یادداشتی چنین می‌نویسد: «اعمال و افعال و اشتغالات من در این مدت تبعید تاکنون که 16 ماه از آن گذشته، این است؛ اگر مشیت خداوند باز هم به گرفتاری من تعلق گرفته باشد به همین اعمال و افعالی که ذکر خواهد شد، بگذرد؛ بعد از استقرار در محبس به خداوند منان ملتجی شدم که مرا ظاهرا و باطنا، عملا و قصدا در این مدت حبس فقط و به خودش مشغول فرماید – نیتم بر این شد که از شبانه روز دوازده ساعت را مشغول اعمال و اذکار جوارحی باشم از واجبات و غیر‌ها که اقلا اعمال و اذکار من مشتمل بر دوزاده هزار مرتبه اسماء مبارک خداوند جل و علی بوده باشد. بحمدالله و شکره تا این تاریخ به این نیت موفق شده‌ام. امیدوارم که خداوند تبارک و تعالی مرا از این گرفتاری نجات دهد. ولی توفیقی که مرحمت فرموده باقی و زیاد فرماید تا انشاءالله تعالی با حال اختیار کامل از اعمال و اذکار و افعال و افکار، قبل از رفتن از دار فانی به مقام رضا و تسلیم و امتثال امر «موتوا قبل ان تموتوا» خود را برسانم. و پایان حال امیدوارم که به مقام شهادت فی سبیل‌الله که سالهای متمادی از خداوند مسئلت نموده‌ام موفق شده و مصداق آیه شریفه ”ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیائ عند ربهم یرزقون“ واقع شوم. آمین آمین آمین یا رب العالمین. اعمال و اذکار من در مدت حبس بر دو نوع است: یکی اذکار و اعمالی که در تمام مدت محبوسیت تقریبا به آن اشتغال داشتم، دیگری آن که در بعضی اوقات مشغول آن بودم. اما آن اعمالی که در تمام مدت اشتغال داشتم: 1- بعد از نماز صبح (هنگامی) که تقریباً یک ساعت و نیم از آفتاب برآمده بود مشغول نماز قضا از برای خود و جهت والدین و به جهت بعضی ارحام ذوی الحقوق انجام می‌دهم. 2- زیارت عاشورا، که بعد از فراق از نماز قضا مشغول آن می‌شدم و لعن و سلام را درحال قدم زدن که مرسوم دائمی قبل از ظهر بود بجا می‌آوردم. 3- بعد از فراغ از نماز، زیارت عاشورا و پس از خواندن هفت و یا چهارده مرتبه چهارقل، در گوشه‌ای مشغول مناجات کردن می‌شدم. 4- هزار بار استغفار می‌کردم به صیغه «استغفرالله ربی و اتوب الیه» درحالی که مشغول قدم زدن بودم. 5- پس از فراغت از استغفار درحال قدم زدن مشغول آیات خمسه اول سوره (اقرا) می‌شدم تا ظهر به هر اندازه که شود. 6- عصر به ختم صلوات اشتغال می‌ورزیدم. هر روزی یک هزار صلوات از برای یکی از چهارده معصوم هدیه می‌نمودم که هر چهار ده روز یک ختم کامل می‌شد. 7- پس از صلوات یک صد مرتبه ذکر «ماشاء‌الله کان و مالم یشاء لم یکن و لا حول و لا قوعه الا بالله العلی و العظیم افوض امری الی‌الله ان‌الله بصیر العباد» درحال قدم زدن غالباً با تامل می‌خواندم. 8- توسل به امام زمان تا مغرب. 9- هزار مرتبه «امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء» درحال قدم زدن می‌گفتم که هر دوازده شب یک مرتبه یک ختم کامل شود»


سیاسی بودن شهید مدرس هیچ گاه مانع از عبادات و مناجات او نشد
آیت‌الله استادی گفت: جنبه عبادی شهید مدرس باید برای همه ما الگو قرار گیرد؛ سیاسی بودن شهید مدرس هیچ گاه مانع از عبادات و مناجات او نشد. ما گاهی خیال می‌کنیم که اگر روحانی یا سیاسی شدیم عبادت هیچ است.
هیچ روزی نباید تصور کنیم که دیگر به کسب علم احتیاجی نداریم
وی در مورد بُعد علمی شهید مدرس توضیح داد: شهید مدرس از یازده سالگی که به شهر اصفهان نقل مکان می‌کند و تا 24 سالگی از محضر 30 استاد بهره می‌برد. شهید مدرس به این مقدار از کسب علم اکتفا نمی‌کند و برای ادامه تحصیل به نجف اشرف سفر می‌کند و از محضر علمای بزرگ نجف نیز بهره می‌برد. جنبه علمی شهید مدرس نیز باید برای همه ما الگو قرار گیرد از این جهت که هیچ گاه نباید تصور کنیم که دیگر به کسب علم احتیاجی نداریم، لازم است که همیشه و مدام درحال کسب علم باشیم و از محضر اساتید بزرگ استفاده کنیم.
شرح رسائل شهید مدرس به چاپ برسد
عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مرحوم شهید مدرس حاشیه‌ای بر رسائل نگاشته که بسیار خوب و تاثیرگذار است، گفت: شرح رسائل شهید مدرس می‌تواند به عنوان یکی از بهترین یادگارهای ایشان در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گیرد. شرح رسائل نشان می‌دهد که شهید مدرس تنها در بُعد سیاسی متبحر نبوده بلکه در ابعاد مختلف علمی و عبادی نیز دارای جایگاه والایی بوده است.
وی افزود: کسانی که در حوزه‌ها به دنبال انقلاب و سیاست هستند، توجه داشته باشند که باید به دنبال سواد و علم هم باشند. امام خمینی(ره) در راس انقلابیون بودند، اما مدتی که در تبعید به سر می‌بردند به دنبال علم بودند.
حاضرم بدون دستمزد، این کتاب را تصحیح کنم
آیت‌الله استادی ضمن تاکید بر چاپ حاشیه رسائل شهید مدرس، گفت: در صورت تصمیم بر چاپ حاشیه رسائل، بنده حاضرم بدون دستمزد، این کتاب را تصحیح کنم. اگر این کتاب به چاپ برسد، خدمت بسیار بزرگی به حوزه‌ها، اساتید و طلاب خواهد شد.
مردم از حرف شنیدن خسته شدند، عمل ما را ملاک قرار می‌دهند
آیت‌الله استادی در پایان گفت: عبادت، تقرب به خداوند، تدریس و زهد و پارسایی شهید مدرس می‌تواند برای همه ما الگو باشند. به ما طلبه‌ها و اهل علم می‌گویند که مردم از حرف شنیدن خسته شدند و عمل ما را ملاک قرار می‌دهند لذا عمل ما در منزل، جامعه، محیط کار و تدریس باید نشان دهد که خدا ترس و متدین هستیم.
صلابت شهید مدرس منجر به لغو قرارداد ننگین تقسیم ایران شد
مرتضی نجفی قدسی نیز در مراسم گرامی داشت هشتاد و یکمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس، در دارالقرآن امام علی(ع) تهران، با اشاره به جمله معروف شهید مدرس «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست»، گفت: این خانه «دارالقرآن امام علی(ع)» در عین حال که محل زندگی شهید مدرس بود، برکات علمی و معنوی ایشان را نیز به همراه داشت. از این رو سعی کردیم در این خانه هر دو بعد سیاسی و دینی شهید مدرس را به نمایش بگذاریم.
مدیر دارالقرآن امام علی(ع) تهران ادامه داد: بخشی از خانه شهید مدرس به عنوان موزه که نمایانگر مجاهدت‌ها و مبارزات سیاسی ایشان با استعمار و استبداد است به نمایش گذاشته می‌شود و بخش دیگری از خانه که محل درس و بحث علمی، حوزوی و تفسیری ایشان بوده به عنوان دارالقرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به مبارزات شهید مدرس با توطئه‌های استعمار انگلیس، تصریح کرد: شرح مبارزات ایشان با نفوذ بیگانگان به ویژه روس و انگلیس در جریان قرارداد ننگین وثوق الدوله که در سال 1298 قصد داشتند بخش اعظمی از شمال ایران را به روس‌ها و بخش‌های جنوبی را به انگلیس واگذار کنند، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم افزود: طبق اسناد تاریخی، دولت انگلیس قصد داشت با پرداخت مبلغ چهارصد هزار تومان به وثوق الدوله و دو وزیر همدست او، و پرداخت 15 هزار تومان در ماه به احمدشاه، قرارداد ننگینی را بر دولت تحمیل کند و ایران را به سه قسمت تقسیم کرده و موجودیت کشور ایران را از بین ببرد که با مخالفت‌های شدید آیت‌الله مدرس روبرو شد و بیانات افشاگرانه و روشنگرانه این شهید بزرگوار در مجلس شورای ملی موجب شد تا نمایندگان به مخالفت با این قرارداد برخیزند.
سایر اخبار این روزنامه
لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در هیات دولت تصویب شد گزارشی از پولشویی قاچاقچیان تطهیر 80 هزار میلیارد تومان پول کثیف مواد مخدر در ایران مبارزه با پولشویی و دلالی ارز با مدیریت نقدینگی رئیس کل بانک مرکزی: رقم دلار در بودجه 98 حدود 5700 تومان خواهد بود حسین انتظامی بار دیگر نماینده مدیران مسئول نشریات در هیات نظارت شد عفو بین الملل ابعاد جدید توحش آل‌سعود را فهرست کرد پس از فرانسه و بلژیک اعتراضات "جلیقه زردها" به هلند هم کشیده شد آیت‌الله استادی در مراسم بزرگداشت شهید مدرس: سیاست، هیچگاه ابعاد شخصیتی شهید مدرس را تحت‌الشعاع قرار نداد دکتر ظریف در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس: حرف‌هایم در مورد پولشویی کاملا واضح است بخشنامه جدید چک تضمینی با هدف مبارزه با پولشویی ابلاغ شد خسارت خارجی کشتی سانچی پرداخت شد خوش خدمتی به دشمن رای قطعی دادگاه 5 صراف هفته آینده صادر می‌شود حذف طرح زوج و فرد از ابتدای سال آینده پاسخ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی نامزدهای داستان کوتاه جایزه جلال معرفی شدند